Мост - Индекс
Мост - Претплата
Андерс Сварстад: Сигрид Ундстед, 1910. [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Број 171 (82 - нова серија)

Година XXIX фебруар/вељача 2004.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Претходна · Садржај · Наредна

Исмет Бекрић
Ријечи с палете

Сликарство академског сликара и пјесника Исмета Рамљака

С палете академског сликара Исмета Рамљака не прелијевају се на бјелину папира и платна само боје, творећи већ пуна четири десетљећа богат ликовни опус понајвише завичајних, босанскохерцеговачких мотива, из тог заноса боје, погледа и унутрашњег одсјаја откидају се и ријечи, згушњавајући се у стихове и пјесме које желе да постану неке нове слике, мале радости и чежње, колорити ока и душе, надасве изрази свеколике везаности за родну груду, за ријеке и потоке свога дјетињства и зрелог враћања, за висове на којима миришу траве и још увијек одјекују коњска копита, за старе тврђаве и капије које те као искрен пријатељ позивају у чудесни свијет авлија и башчи...

Слухом и духом Рамљак је нераскидиво везан за мирни босански крајолик, гдје чује жубор воде, пјесму сваке птице, уздах сваке травке и скок сваког камена, и гдје свака ријека тече „у пјесме, у слике“. Због тога је, како написа у предговору каталога једне изложбе у своме Доњем Вакуфу, „сам себе добровољно давно прогнао из тих неких великих градова“, да би био „највише уз пјесму Врбаса и Пливе“, да би ту тражио „себе, свој свијет“, покушавајући да „своју визуелну перцепцију преиначи у материјалну форму - пиктуралну и пјесничку чињеницу“, „у мотиве и мотивације за све: дјетињство, љепоте, давна и прадавна знамења, успомене, људе, живот... “. И физички прогнан из тих простора свога битисања и стварања, својих слика и пјесама, Рамљак је и у удаљеним европским земљама, прво у Данској, а затим у Холандији, још јасније видио своје мотиве, отиске свога живота, којима ни зле руке и паљевине нису могли умањити, уништити првотну љепоту.

Исмет Рамљак: На огледалу Требишњице

Исмет Рамљак: На огледалу Требишњице

Ту љепоту којој се стално враћа, да би је поново доживљавао, да би јој помогао да зацијели ране, и да је покуша сачувати на својим сликама и у својим стиховима. Дио тог склада душе, руке и ока, тих носталгија и радости, те пјесме боје и боје пјесме, открит ћемо и међу корицама ове Рамљакове пјесничке збирке чији сам наслов – „Стихови с палете“ – најбоље и осликава битак саме књиге која трага за хармонијом, за јединством човјека и природе, умјетника и завичаја, те прожимањем љепоте око нас и у нама.

Као што је на многим својим сликама пјесник, приврженик љепоте старих знамења и пејзажа, тако је и у својим пјесмама Рамљак сликар, који и ријечју покушава да надгради слику, да продре у њу, као што би проникнуо у свјетлост дана и звукове ноћи, у поетику воде и смисао сваког дјелића природе. И као што „Кроз Дедину стијену жубори вода“, и „Стихом чулним по лишћу гази“, тако нас и добар број пјесама из ове књиге дотиче својим жубором, шуштањем описа и слика, па и кад пјесник говори о селима од пепела и спаљеном мајчином прагу, и мајчином пралу нађеном у изгоринама куће, не осјећамо црнину и мржњу, него неку свијетлу бол, неко надахнуће за стварање нових вриједности и љепота: „Пракљачу њену и корито њено, / Истесати треба, као славолуке, / Издјељати преслицу и које вретено, / Да нас подсјећају на мајчине руке.“

Исмет Рамљак је досад написао, и по разним листовима и часописима објавио, толико пјесама, да би им било мало страница и у трима збиркама „Стихови с палете“ прије свега приближавају нам онај пјесников опус који се бави завичајним сликама, крајолицима, жуборима и таласањима, док ће његове више интимистичке пјесме чекати корице неког новог издања. Већ сами наслови циклуса, у којима пјесник одлази у походе Травнику, Прусцу, Јајцу, Доњем Вакуфу, Мостару, Бугојну, својим Догановцима, и у којима не жуборе само његове ријеке – Врбас, Неретва, Лашва, Плива, него и све оне рјечице и потоци око његовог родног краја, говоре о једној кохерентној збирци коју можемо доживјети и као једну отворену пјесничку слику завичаја, и нашег припадања његовом сваком дамару.

Још давне 1966. године, откривајући младог сликара и пјесника Исмета Рамљака у Доњем Вакуфу, пјесник Шиме Вучетић је између осталог записао: „Одмах се запажа да је Исмет мотивски везан за свој топли миље – крајолик Босне, за једноставни поетични детаљ помало заборављених призора нашег мимохода: поточиће, воденице, старе махале, лица цуретака на чесмама, коње и овце на пландиштима, пластове, баште – сав истински свијет природе. Знаде Исмет представити живо све што га окружује или му је Успомена, зна он то изнијети пред наше очи топло, сензибилно, чисто и пиктурално.“ Ти једноставни, поетични детаљи, ти звукови и боје Босне и Херцеговине, ти завичајни мотиви и скице, тај мозаик којега стварамо и чији смо неотуђиви дио, дотичу нас и са страница ове књиге сликара и пјесника Исмета Рамљака.

И док „Нечујно капље врбаска роса, / На танке влати моје душе... “, ми све више осјећамо да смо богатији за нови доживљај већ доживљеног, за свеколику везаност за незаборавне завичајне слике и крајолике.

Претходна · Садржај · Наредна

Рахман Шабановић: Стари мост [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Задња измјена: 2004-06-30

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Часопис Мост · Мостар · Босна и Херцеговина
Design by © 1998-2008 Харис Туцаковић · Шведска