Home · Arhiva · Novi broj · Traži/Search · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt


Broj 164 (75 - nova serija)

Godina XXVIII juli/srpanj 2003.
Prethodna · Sadržaj · Slijedeća

Š. S.
DUHOVNOST BOGOMOLJA
Uz mostarsku izložbu Vesne Oborine


Uvaženi gosti, poštovane dame i gospodo, cijenjeni skupe! Uistinu je sretna okolnost da se večeras u prostoru koji bješe sastajalište one sjajne književno spisateljske elite grada Mostara na čijoj se slavi i danas, kao na toplom ljetnom suncu, odmaramo i uljuljkujemo ponosno se hvaleći na tadašnje perjanice pisane riječi iznjedrene u vali iz koje je gotovo nemoguće bar zakratko otići, praznuje duhovnost, naglašena duhovnost kao neprekidna karakteristika i osobina našeg grada.

Okupljeni na ovom mjestu sa plemenitom i iskrenom željom da upravo na Vaskrs pokažemo spremnost da zajedničku budućnost gradimo kroz dijalog, pomirenje i suživot, cijeneći dakle duhovnost i vrijednost srpske pravoslavne crkve u isto vrijeme poklanjamo se slikama magistra doktorice Vesne Oborine, nastalim kao izraz umjetničke imaginacije i njene duhovnosti.


Dolaske naše Vesne u svoj rodni Mostar, pa makar te posjete bile kratke i povremene, doživljavam kao regeneraciju grada i pokušaj da mu se u okrilje vrate njegova djeca rasuta po bjelosvjetskim polisima i zabačenim pokrajinama, spremna da podijele zajedničku nam nevolju ali i da učine značajan napor ka ponovnim uskrsnućem tradicionalnih vrijednosti koje su Mostar činile specifičnim i neponovljivim gradom. U njenom, i dolasku svih drugih Mostaraca treba prepoznati raniju puninu življenja, nadopunu svoje sreće i obogaćenje gradskih vrijednosti.

Večeras nam se gospođa Vesna Oborina predstavlja sa tridesetak likovnih radova nastalih posljednjih godina.

Već na prvi pogled uočljivo je da su svi izloženi radovi, bilo da je riječ o akvarelima, laviranom tušu ili suhom pastelu kao tehničkim karakteristikama odnosno korištenim tehnikama u procesu nastanka slika, tematski vezani za sakralne objekte srpsko pravoslavne, islamske, katoličke i judističke provenijencije, čime se jasno naglašava njena zaokupljenost kada se govori o objektu opažanja iz koga se pobuđuje osjećaj.

U knjizi Konrada Fidlera, dragocjenom udžbeniku za prosuđivanje djela likovne umjetnosti, između ostalog se kaže da se osjećanje ne može zamisliti bez opažanja ali da se osjećanje isto tako javlja i kod čovjeka sa slabo razvijenim smislom za opažanje. To će reći da se umjetniku osjećaji javljaju od najpovršnije predstave koje potiču od spoljnjeg opažanja.

Visinu svog umjetničkog ega Vesna Oborina dostiže u onom trenutku kad se uzdiže iznad stanovišta pobuđenih osjećaja izazvanih vizurama i harmonijom vertikala sakralnih objekata koje nam se ovdje ukazuju u svoj svojoj raskošnosti i poetičnosti, prepuštajući se jasnoći i intenzitetu duha. Sačuvavši tako objektivitet interesovanja ona se prepušta transponovanju osjećaja nanoseći nježnim potezima boju iza koje se krije njen unutrašnji svijet.

Da nije bilo našeg jučerašnjeg razgovora, pitanje je sa koliko bi umješnosti i realnosti uspio sebi protumačiti šta se u suštini krije iza ovih slika prepunih veduta gradova, mjesta i sela dinarskog dijela Mediterana. Slike su nastale prilikom putovanja po krševitim predjelima Crne Gore i Hercegovine u oazama ljudskosti i drevnih zdanja u kojima se čuju molitve skrušenih, a potpuno svojih monaha i monahinja, kaluđera, redovnika, časnih sestara, starih muslimana i rabina.

U dubini ovih slika krije se duša Vesne Oborine, duša koja, zasigurno, ne bi bila otkrivena nikada da nije bilo odlaska iz rodnog Mostara. Vesna je krhka i osjetljiva, sklona spiritualnosti i svijetu okrenutom visinama. Nju zanima svijet iza zidova manastira i samostana u kome spiritualnost stoji na tronu kao suvereni vladar i potpuni izraz jedinke. Shvatila je svo prokletstvo savremenog čovjeka, sve devijacije civilizacije, ali i univerzalne vrijednosti iskonskih spiritualnih kanona.

Njene slike su lepršave, magličaste, gotovo nepostojane. Materija je tu da istakne nematerijalnost, duhovnost i okrenutost ka onom što je iza, što se nagovještava. U jednostavnosti i ogoljelosti objekata krije se iskonsko bogatstvo čovjeka okrenutog Bogu.

Kada se ovo ima u vidu jasno je kako ogoljeli pejzaž oko bogomolje postaje raskošan sa samo nekoliko stoljetnih čempresa podno kojih se kriju krstače davno preminulih monaha, franjevaca i miljevi bašluci hodža.

Ostroški manastir svojom bjelinom pročelja uokvirenim u kameni masiv isijava snagu centra duhovnosti odolijevajući svim ideologijama, filozofskim pravcima i društvenim mijenama. Pastel koji umjetničkom imaginacijom autora plijeni pažnju ukazujući na njenu sposobnost izraza i kroz tehniku pastela što je na prethodnoj izložbi u ovom istom prostoru potvrđeno kroz sliku Stara violina.

Vesna nije posegla za džamijom i crkvom, samostanom i sinagogom zato da se dodvori, da aktuelizira temu. Oborina je to uradila sa namjerom da akcentira suštinu kako je Bog jedan za sve ljude svijeta, a da su samo različiti njegovi nazivi i načini molitve, i kako upravo u toj različitosti treba tražiti vrijednost a ne nepremostive antagonizme.

(Prigodno slovo na otvaranju samostalne izložbe mr. dr. Vesne Oborine na Vaskrsnom prijemu u galeriji ”Čorović” u Mostaru, 27.04.2003.)

Prethodna · Sadržaj · Slijedeća

Salko M. Pezo: Neretva

Home · Arhiva · Novi broj · Traži/Search · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Časopis Most je upisan u evidenciju javnih glasila R BiH pod brojem 536 od 30.11.1995.
i oslobođen je plaćanja poreza na promet.
ISSN 0350-6517

Na vrh

Copyright © 1995-2003 Časopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Sadržaj obnovljen: 14-05-2004

Design by © 1998-2003 HarisTucakovic, Sweden