Čedo Kisić
IMPRESIVNO DJELO
AKADEMIKA
Kolumne i putopisi Arifa Tanovića |
|
|
tkom, razdoblju radili u
istim redakcijama. Arif Tanović je kao profesionalni
novinar radio nepunu deceniju (1950.-1958.), najprije, kraće
vrijeme, u redakciji "Borbe", a zatim u redakciji
"Oslobođenja". Bio je komentator, urednik, specijalni dopisnik
iz niza zemalja Bliskog, Srednjeg i Dalekog Istoka i stalni
dopisnik "Oslobođenja" iz Londona (1955.-1957.).
Ogledao se plodno u svim novinarskim žanrovima (izvještaj, komentar,
članak, prikaz, reportaža, intervju). Objavio je 1958. godine veoma
zapaženu zbirku reportaža "Putevima Istoka". Sarađivao je i u
nizu listova i časopisa bivše Jugoslavije, te objavio
nekoliko studija i rasprava na svjetskim jezicima. Bio je glavni
urednik časopisa "Pregled", pokretač i predsjednik Savjeta
časopisa "Opredjeljenje", osnivač i urednik biblioteke
"Etos" i časopisnog izdanja na engleskom jeziku "Surway".
Osnivač je i glavni urednik časopisa "Dijalog". Dobitnik je
više značajnih novinarskih nagrada i priznanja.
Iza ovih ovlašno spomenutih podataka, nije teško vidjeti, ne samo
nama koji smo nekad radili sa Arifom Tanovićem, njegov veoma
plodan i raznovrstan doprinos našem novinarstvu i publicistici.
Vrijeme u kome se Tanović oglašava kao profesionalni novinar je
vrijeme dramatičnih i burnih procesa i događaja sredinom XX
stoljeća: obnove i izgradnje zemlje poslije Drugog svjetskog
rata, sukoba Jugoslavije sa Staljinom, početaka
razvoja samoupravljanja, ubrzane dekolonizacije, osnivanja pokreta
nesvrstanosti, nuklearnih prijetnji svjetskom miru, blokovskih
napetosti i rivalstava, korejskog rata i novih ratnih žarišta u
Aziji i Africi, dramatičnih zasjedanja Ujedinjenih
nacija, Titovih putovanja na Istok i aktivnog
prisustva Jugoslavije na svjetskoj pozornici, unutrašnjih
previranja, političkih i ideoloških konfrontacija (slučaj Đilas),
značajnih filozofskih i književnih polemika itd.
Arif Tanović pisao je o svim tim složenim i veoma osjetljivim temama
jasnim i raspoznatljivim stilom darovitog komentatora i analitičara,
koji duboko sagledava unutrašnju vezu pojava, uvijek preokupiran
mišlju o suštini događaja i procesa. U jednom nedavno objavljenom
intervjuu on kaže: "Novinar je, i tada kao i sada, pisao po zadatku
u okvirima jedne ideologije i dnevne politike, ali ja sam, budući
mladi filozof, pisao i po svom uvjerenju i po svom izboru." U
njegovim člancima, komentarima i esejima na teme domaće i svjetske
politike i međunarodnih odnosa "utkana" je njegova filozofska
kultura, koja ozračuje i oplemenjuje tekst, izdižući razmatranja
pitanja tekućih, svakodnevnih zbivanja na višu spoznajnu i duhovnu
razinu. Tanovićevi izvještaji iz Londona ("Londonska politička
hronika") primjer su profesionalnog novinarskog umijeća, kako
izborom zanimljivih aktuelnih tema tako i dubinom opservacije
tamošnje političke situacije, te stilskom i kompozicionom mjerom
izvještaja. Značajan je, također, njegov doprinos u koncipiranju i
ostvarivanju programske orijentacije lista "Oslobođenje", te u
razvijanju redaktorske kulture i osposobljavanja mladih novinara.
Tanovićeve kolumne i eseji o raznim društvenim, filozofskim, etičkim
i kulturološkim temama, objavljivani u dugom razdoblju u časopisima,
novinama, simpozijskim zbornicima i radio-emisijama (refleksije o
humanizmu, moralnom imperativu, identitetu, multikulturalnosti,
dogmatizmu i kontradogmatizmu, neofašizmu i postkomunizmu, slobodi i
odgovornosti, ljudskim potrebama, te o vrednovanju, otvorenom
društvu, toleranciji, pomirenju i dr.) svjedočanstvo su njegovog
istrajnog i neposustalog intelektualnog i humanističkog angažmana i
veoma cijenjen prilog raspravljanju pitanja moderne humanističke
misli i epohe u kojoj živimo. Čini se da je malo kome savremenom
misliocu sličniji i bliži, izborom tema i jasnoćom stila, kao
poljskom filozofu i oksfordskom profesoru Lešeku Kolakovskom. Još u
svojim novinarskim danima Tanović je ustajao protiv rasprostranjenih
stereotipa mišljenja o kraju historije, filozofije, ideologije,
metafizike i sl. Biće mu to omiljen diskurs na više skupova i
kasnije, te i u nedavno objavljenom eseju "Stanje opsade", u kome
kaže: "Francis Fukuyama ponudio je tezu o kraju historije... Sličnu
pojednostavljenu tezu upoznali smo prije nekoliko decenija u knjizi
Daniela Bella "Kraj ideologije". Međutim, samo se jeda ideologija
zamjenjuje drugom, proklamuju se nove i oživljavaju stare. Te
izokrenute slike svijeta i iluzorne projekcije nade privlače ljude u
beznađu otuđenog svijeta i čovjeka."
Nedavno sam čitao novu knjigu eseja profesora Kolakovskog u kojoj je
objavljeno njegovo predavanje održano u Varšavi u oktobru 1997.
godine, s naslovom "Naša vesela apokalipsa kazivanje na kraju
vijeka". Osvrćući se na zablude o kojima je kritički govorio i
Arif
Tanović, Kolakovski naglašava: "Toliko je sastavnica naše
civilizacije ne samo osuđeno na smrt, nego i efektivno
giljotiniranih, a evo vidimo da one žive i u dobrom su zdravlju...
Koliko su nam puta nagovještavali, s tragičnim izrazom lica, kraj
historije, ali toga kraja nema: nove historije stalno se rađaju -
poslije egzekucije - a neke od njih su sasvim dobre. Otkada nam to
govore da je figurativno slikarstvo umrlo nasilnom smrću, izbodeno
fotografijom. Ustvari, to se nije dogodilo, već se samo fotografija
razvila u umjetnost. A šta da se kaže o filozofiji, o metafizici?
Zbrisana, uništavana iz dana u dan, iz najrazličitijih povoda: od
empiričara XVIII vijeka, preko Hegela i Marksa, preko pozitivista
svih vrsta, preko Vitgenštajna itd., a evo, ta jadna djevojka,
toliko puta masakrirana, podiže se iz groba, ne znajući da je davno
umrla, i korača (istina, ne zna se gdje i kuda, ali to je već drugo
pitanje)... Kraj historije, kraj ljubavi, kraj ideologije... svuda
lešine, svuda groblja, a onda ustajanje iz mrtvih, uskrsnuće..."
Citirao sam fragment visprene, duhovito kazane opaske poljskog
filozofa, koja me podsjetila na Tanovićeve replike i refleksije o
istim i sličnim temama u raznim povodima.
Iz Tanovićevih novinarskih i publicističkih radova zrači moderna
misao, uvijek u otporu prema konzervatizmu i svim vidovitna
dogmatizma, živa misao koja izvire iz razložite analize i dublje
spoznaje realnih pojava. U jednoj davnoj diskusiji o kosmopolitizmu,
sjećam se, on je nizom ilustrativnih primjera potkrepljivao misao da
se univerzalna, kosmopolitska ideja rađa iz iskustva svih naroda
svijeta, kad svaki od njih potvrđuje svoj identitet ulazeći u
međusubnu komunikaciju, te da su identitet kulture i kulturna
raznolikost nedjeljivo povezani sa poštovanjem čovjekove ličnosti i
njenog dostojanstva i ljudskih prava uopće. Iz njegova vidokruga
nije izmicala kritička spoznaja o opasnostima što ih u sebi nose
birokratski i autoritarni režimi, koji su, po svojoj prirodi,
antiintelektualni, niti opasnost i pogubnost nacionzlizma i
nacionalističkih svrsravanja intelektualaca.
U zaista inspirativnoj i veoma sadržajnoj kolumni - eseju "Pomirenje
- uvjet mira", osvrćući se na vrlo aktuelni problem
bosanskohercegovačkog društva poslije tragedije koja ga je zadesila,
Tanović, između ostalog, piše:
"Pomirenje je moguće, prije svega, jer je to egzistencijalna
potreba. Drugi je nekad pakao, kao što bi kazao Sartre, ali je drugi
i ljudska iskonska potreba, potreba za priznanjem svog identiteta od
strane drugog i drugačijeg. Negacija drugog je međusobna negacija i
samonegacija. Taj antihumani i anticivilizacijski plan nije do kraja
prošao, ali nije i dokinut. Zaustavljen, ali mora biti poražen, i
iskorijenjen da bi međuljudska uzajamnost zaživjela putem povjerenja
u slobodi i dostojanstvu. Veliko zlo je učinjeno, ali Bosanci i
Hercegovci poučeni historijom sposobni su da dobrom nadvladaju zlo.
Velika ljudska šansa je na ispitu... Mizeran je život kako s
mržnjom, tako i sa grižnjom savjesti. Duševno rasterećenje potrebno
je svima. Oslobađanje iz sputanosti one ljudske, humane jezgre u
svakom čovjeku, huđenje moralnog glasa i moralne hrabrosti,
uzdizanja u dostojanstvu za opće dobro - eto, tako izgleda put ka
miru i slobodi, put na koji treba smjelo kročiti."
Uvjeren sam da će ovoj izuzetno značajnoj temi biti poklonjena
pažnja i na ovom skupu.
Kada sam mu jednom davno pomenuo ortegijansku metaforu "pluralizam
srca", koja "oličava veliku zajednicu, u kojoj je svaki njen član
vitalno središte" (F. Mayor) složio se da je ona veoma lijepa,
simbolična, da mnogo kazuje, ali da nam je, isto tako, potreban
"pluralizam razuma", pa i pluralizam marksizma, da bismo savladali
naše zaostajanje i da bismo se uključili u modernu civilizaciju. Bez
drugog, drugih i drukčijih, bilo da su pojedinci ili narodi, ne mogu
se naći potpuniji odgovori na bitna pitanja sadašnjosti i
budućnosti. Otuda dijalog, po Tanoviću, nije samo sredstvo kulturne
emancipacije i duhovnog rasta, nego i bitan uslov egzistencije. |
Titomir Balić: Motiv iz Maroka |
Želim posebno kazati nekoliko riječi o Tanoviću kao putopiscu. Sve
vrline darovitog posmatrača i vrsnog reportera došle su do izražaja
u njegovoj zapaženoj zbirci reportaža "Putevima Istoka", objavljenoj
1958. godine u izdanju "Narodne prosvjete". Te putopisne reportaže
iz zemalja Evrope, Afrike i Azije nastale su, kako autor napominje,
za vrijeme Titovog putovanja u te zemlje 1954. i
’55. god.
(Tanović je bio specijalni izvještač "Oslobođenja" s tog putovanja).
Autor u predgovoru kaže: "Trudio sam se da ne mjerim druge narode
svojim, odnosno našim mjerilima, da shvatim i objasnim sebi i
drugima smisao svega onog što se tamo da vidjeti prostim pogledom po
površini, da stvari i odnose gledam otvorenih očiju i toplim srcem,
onako kako to mi očekujemo od drugih prema nama, našem načinu života
i našem putu u budućnost". A kad danas, poslije više od četrdeset
godina od objavljivanja ovih putopisa, uzmete da ih čitate, ostaćete
zadivljeni njihovom aktuelnom rezonancom zanimljivom sadržinom,
autorovim posmatračkim darom, širinom njegove vizije i dubinom
spoznaje nama, manje-više, nepoznatog svijeta. Ne radi se tu samo o
sposobnosti opažanja svijeta u njegovoj nepreglednoj raznolikosti,
već i o "unutrašnjoj duhovoj taknutosti i duhovttoj
korespondentnosti s određenim povijesno-civilizacijskim prostorom"
(I. Lovrenović), budući da je autor već bio lektirom uveden u duhovi
kontakt sa filozofskom tradicijom istočnih naroda i da dolazi iz
zemlje čije kulturno nasljeđe, i prošlost i savremenost, nosi i
značajna orijentalna obilježja.
Tanovićeva knjiga svjedoči da je pravi putopisac sve pomalo:
antropolog, sociolog, historičar, psiholog, slikar, prirodnjak,
filozof... A poezija putopisa - šta je s njom? Ne treba je daleko
tražiti: ona je već tu, u toj iskri, u tom autentičnom trenutku koji
se zapalio u zjeni putopisca i doživio metamorfozu talasa i ritma
jedne od istina o svijetu koji nas okružuje. Putopisac pravi odbir
trenutaka koje slaže u svoj ekran, svjestan da taj odbir, ma koliko
bio subjektivan, ne smije nositi pečat predrasuda. On je svjedok
onog što je vidio u zemljama Istoka i onih nekoliko neponovljivih
treptaja zvijezda u kosmosu, koje više niko neće doživjeti na isti
način. Otuda valjda i smisao putopisa i čovjekova potreba za njim.
Teško mi je reći koji je putopis u ovoj knjizi privlačniji, koji
ostavlja dublji dojam, da li "Cvjetni vrt Azije", ili
"U zemlji
pagoda", ili "U Singapuru", ili "Pred Mekom", ili
"Smijeh sa Jave",
ili "Tri duše Hongkonga"... U stotine boja i zvukova odslikan je i
progovara u njima tajanstveni svijet Istoka. Naveo bih, za
ilustraciju, samo jedan fragment autorove reportaže iz Indije:
"Ako
ste čitali priče iz ’Hiljadu
i jedne noći’,
lako ćete se sjetiti opisa bašče sa čarobnim vodoskocima, mirisavim
cvijećem i fantastičnim šarenilom boja, sa barkom na vodi i
ljepoticama u alejama. Tako izgleda bašča koju je podigao Radža
Krišna od Majsora, i to uz branu dugu tri kilometra, koja omogućuje
navodnjavanje ogromne površine zemlje i električnu centralu. Sve se
to zove jednom riječju Krišnaradžašagar.
Ja
ne znam da li je ona istočnjačka priča dočarala sve boje koje je
priroda stvorila i čovječja mašta izmislila. Ali, ovdje je, čini mi
se, čovjek sam ponovo stvorio za sebe i pokazao da može da stvori
sve što i priroda.
Ko je taj arhitekt koji je izmaštao ovakve šare i čije su ruke
isplele ovakav ćilim na travi i vodi i zalivale ovo cvijeće? Zatvori
oči i još jedanput pogledaj taj veličanstveni prizor da ga ne bi
nikad zaboravio. Tu igru prirode koju je čovjek humanizovao i te
ogromne betonske zidine učinio ljepšim, koje kao da uz ovo cvijeće
dobijaju svoj pravi smisao i svrhu. Možda ne bih o ovome ni pisao da
me taj splet betona i cvijeća nije tako dirnuo i podsjetio na misli
da tehnika ne mora da zaboravi čovjeka ako je za njega stvorena i
ako njemu služi. A Indija nam je i ovim primjerom pokazala da je
čovjek u centru svih planova i mogućnosti.
Čini mi se da je ovakva ljepota mogla da nastane jedino u zemlji
koja je dala onako lijepe i fantastične priče i maštom dočarala sve
ljudske čežnje i buduća ostvarenja. I meni je zastalo pero pri
pokušaju da opišem čudesni Tadž Mahal, dirljivu pjesmu ljudske duše
Istoka u Agri, u strahu da ne oskrnavim i njenu ljepotu i onaj
trenutak usnule i vječne ljudske mladosti, stvoren u doba evropske
renesanse "Mona Lize" i "Posljednje večere"...".
Kritičari i antologičari već su davno zapazili književnu vrijednost
putopisa Arifa Tanovića, od kojih su neki uvršteni u antologiju
"Hodoljublja" Alije Isakovića i u reprezentativni izbor savremene
književnosti Bosne i Hercegovine.
Tanovićevi eseji i kolumne imali su, također, zapažen odjek ne samo
u bosanskohercegovačkoj javnosti već i u kulturnim centrima
bivše
Jugoslavije. Bio sam više od deset godina urednik "Odjeka", dobijali
smo u redakciji brojna pisma s raznih strana, i sjećam se da je u
njima, među imenima autora, čiji su prilozi naročito čitani i
cijenjeni, vrlo često pominjano ime Arifa Tanovića. Pohvalne riječi
za njegove eseje slušali smo i od uglednih pisaca, znanstvenika i
publicista: Radomira Konstantinovića, Oskara Daviča, Miroslava
Krleže, Vilka Vinterhaltera, Jure Kaštelana, Midhata Begića. Meše
Selimovića, Zuke Džumhura, Nike Milićevića, Riste Tošovića, Julije
Najman, Alojza Benca, Mirka Božića. Nerkeza Smailagića, Edhema Čame,
Blaže Koneskog, Envera Đerćekna, Vukašina Mićunovića i dr.
Profesionalni rad u novinarstvu, sa priznatim i cijenjenim
stvaralačkim doprinosom, zacijelo je važno poglavlje intelektualnc
biografije Arifa Tanovića. No, nikad ga nije napuštala misao o
prelasku na Univerzitet, što je bila njegova životna želja. Nije mi
poznat sličan primjer na južnoslovenskim prostorima i u ovom dijelu
Evrope, da je jedan profesionalni novinar, odbranivši briljantno
doktorsku disertaciju o djelu Bertranda Rasela, jednog od najvećih
evropskih filozofa XX stoljeća, prošavši regularno sve stepenice
univerzitetske karijere, postao redovni profesor na Katedri za
filozofiju, zatim rektor Univerziteta, redovni član Akademije nauka
i umjetnosti, te počasni doktor uglednog univerziteta u svijetu
(Univerzitet u Mičigenu, SAD), objavivši niz značajnih djela u
oblasti filozofije, etike i aksiologije, uz veoma plodan i
raznovrstan angažman u društvenom životu svoje sredine, koji mu je
također donio veliki ugled.
* * *
Više od pola stoljeća poznajemo se. Zajedno smo išli u trebinjsku
gimnaziju; u isto vrijeme bili na studijama u Sarajevu i
Beogradu;
radili u istim redakcijama; zajedno krenuli na naše dopisničke
dužnosti (on u London, ja u Pariz); zajedno često putovali na naučne
simpozije, kongrese i druge skupove; zajedno išli u posjetu njegovoj
plemenitoj majci, a zatim i mojoj majci, uživajući u blagosti i
toplini njihovih riječi, ozareni njihovom dobrotom; zajedno se
nadnosili nad mnoge rukopise i publikacije; zajedno podijelili
toliko radosnih, sjetnih i tužnih trenutaka, kao što to biva u
životu drugova i prijatelja. A onda, potkraj pedesetih, Arif je,
vođen svojom željom iz studentskih dana, otišao na Univerzitet, da
bi se posvetio svojoj filozofiji perenis, koja "više voli pitanja
nego odgovore, odnosno voli odgovore koja postavljaju nova pitanja",
kako to jednom reče Jaspers.
Kasnije
ćemo opet biti zajedno u društvenom radu, u raznim savjetima i u
prijateljskom druženju. Arif je bio član Savjeta i autor brojnih
eseja u "Odjeku", u kome sam bio profesionalni urednik, a zatim on
je i predsjedik Savjeta Instituta za proučavanje nacionalnih odnosa,
u kome sam radio šest godina. Višestruk i dragocjen je Arifov
doprinos, autorski i savjetodavni, institucijama koje spomenuh.
U dugom druženju sa Arifom, u razgovoru o mnogim temama, o svemu i
svačemu što život donosi i što čovjeka preokupira, mogao sam često
čuti njegove riječi poštovanja i pohvale za djelo i pojedine priloge
njegovih kolega, starijih i mladih i ljudi koje je poznavao. I kad
je izricao svoje nedoumice, ili rezerve, ili neslaganja sa nekima,
nikad nije zaboravljao istaći dobre strane i osobine svakog od njih
i ono što je vrijedno i značajno u njihovu doprinosu i djelu, niti
je podlijegao netoleranciji i isključivostima. To je u ovom
današnjem nemirnom i neurotičnom, često i netolerantnom svijetu, na
žalost, sve rjeđa pojava.
Zaista je radost biti danas na ovom skupu i slušati vrsna izlaganja
naših poznatih i cijenjenih filozofa, sociologa, kulturologa,
teologa i politikologa o djelu njihovog kolege. Poslije nedavnog
vrlo zapaženog skupa o djelu akademika prof. Muhameda Filipovića i
skupa posvećenog jubileju akademika Envera Redžića, evo i ovaj
simpozij o djelu akademika prof. Arifa Tanovića impresionira odzivom
učesnika i novom referata i diskusije kao i srdačnošću atmosfere.
Doći će i novi jubileji, i novi simpoziji za druge žaslužne ljude, s
visokim nivoom organizacije, kakav smo i danas vidjeli, zahvaljujući
posebno akademiku prof. dr. Vladimiru Premecu, čija je
dostojanstvena i umna riječ, često obojena i ozračena mišlju i
mudrošću antičkih mislilaca istinski filozofski, estetski i
ljudski ukras mnogih književnih, umjetničkih i naučnih skupova u
ovom gradu. Znak i ukras inteligencije Sarajeva. |
|
|