Mišo Marić objašnjava smisao svega... Kakva je ovo čudnovata
aluzija na početku teksta koji bi u kontekstu istorijskog
(jergovićevskog) analiziranja nama manje ili više bliske prošlosti
trebao da nam otvori perspektive i po pitanju nekadašnjeg značenja i
položaja grada Mostara kao takvog?
Iznad njega Stari, kao
odrezan nokat Božjeg palca, spaja jednu s drugom obalom, pucaju
prezrele trešnje, prolaze proljeća, ljeta i jeseni, i mrznu se
kaldrme dok bura puše gore od Sarajeva, dalekog grada u kojem je
život težak, puno teži nego u Mostaru, i u kojem se ljudi previše
zlopate, jer nisu svjesni da nema te muke kojoj bi se čovjek u
ovakvim danima i godinama predao.
Iako sam se rodio i
živim u Mostaru nikako ne mogu da dokučim šta je gospodina Jergovića
natjeralo na misao da je sa ovdašnje perspektive život u Mostaru, pa
makar bilo kada u prošlosti, bio povlašteniji ili podnošljiviji nego
li u Sarajevu npr. Možda je u pitanju nesuvisla Jergovićeva slutnja
prerasla u izvjesnu dozu pasivne zavisti zbog svih onih klimatsko -
geografskih prednosti koje su zaista, za razliku od ostalih gradova
u našoj deželi, tako lijepo prisutni u centralnom gradu Hercegovine.
No takav položaj Mostara nikada, siguran sam jer živim u njemu
cijeli svoj dosadašnji život, nije bio razlogom da se na status i
vrijednost drugih gradova i regija gleda sa visine kako je to
Jergović netačno uobrazio. Jednostavno se o takvim komparativnostima
ne razmišlja a kamoli da se o tome vode diskusije.
Stih
”čudna
jada od Mostara grada”
bio je samo šaljiva doskočica, jer jadno bi bilo pristati uz jad ako
si Mostarac i u tebi ključa snaga elemenata, vode, vatre, zemlje i
zraka. Sva četiri drukčija su nego na sjeveru u jugu jer su u
apsolutnoj harmoniji, razdijeljeni po savršenim četvrtinama, onako
kako treba čovjeku da ostane jedan među ljudima.
Još jedan izraz taštine
našega istoričara. Zašto skriveni cinizam i sitničavi prezir? Kakvim
se emocijama u pisanju vodi sada eto već poznati i priznati
Miljenko? Kakvo ga to iskustvo sa nekim od ovdašnjih žitelja (ili
žiteljki) goni na određenu zajedljivost spram Mostaraca i popuštanju
kod onih niskih poriva koji ne bi trebali biti odgovarajući za
nekoga ko se dao na jednom takvom mjestu i kulturnodruštvenom
položaju uopšte? S druge strane, podvučena rečenica, nadamo se,
štamparska je greška a ne leksički domet jednog
književnika/istoričara.
|
Cijela Jugoslavija slušala je u
direktnom prenosu kako Rođeni na melodiju Emine pjevaju:
”Aj
ši, aj ša, jabaša, ku... puši Vitoša!”
Nijedan Bugarin nije ih razumio, iako je rugalica bila namijenjena
jedanaestorici njih koji su pokušavali nadigrati Velež, ali im to,
naravno, nije uspijevalo.
E, ovaj je tematski
procjep tako tektonski udaran da je kadar razoriti svako slovo,
riječ ili misao nakon ovog napisanu. Svaku osim jergovićevske,
naravno. Sa Mišinih meditacija ispod Starog mosta, budistički
savršeno podešenih elemenata hercegovačke prirode, do vulgarnih
navijanja navijača Veleža. Ako bi tražili ekvilavent u stvarnim
tektonskim poremećajima s početka ovoga reda onda je to potres
onoliko jak koliko je dovoljno da sa zemljom sravni naš jadni
Mostar, na koga se evo, pored svega, navalila i Jergovićeva opusna
čitanka.
Ta utakmica potonula je u zaborav,
jer iza nje nije slijedio niz pobjeda koje bi klub odvele u
vječnost, ali ta pjesma, otpjevana samo jednom i nikad više, urezala
ti se tako duboko u svijest da si petnaest godina kasnije, u nekom
sumračnom zagrebačkom klubu, iz sveg glasa zaurlao to
”ku...
puši Vitoša”
i svi su te gledali, začudeni ili užasnuti, jer si se do prije
minutu još dobro držao, nisu te hvatale pive, niti te doticala
trava, a sad pjevaš sav ozaren, kao pacifički urođenik, koji na
nekoj Olimpijadi tuli svoju, europskom uhu neprihvatljivu himnu.
Uporno pokušavam da sebe
zamislim u ulozi koju jednom protjeranom Mostarcu daje Miljenko
Jergović. Pazite sad: prošao sam genocidne progone i jedva uspio da
se živ dokopam Zagreba ili bilo koje druge usputne stanice na putu
ka jednoj od država Zapadne Evrope ili prekookeanske Amerike,
Australije, Afrike... Slučajno se zatičem u nekom od zagrebačkih
lokala. Pored smrtnih gubitaka u najbližoj porodici, gubitka doma,
prijatelja i svega onoga štoje sačinjavalo moj dotadašnji život u
kojem niti jednim postupkom pa ni mišlju nisam zaslužio ono što mi
se desilo pada mi na pamet nekakva navijačka pjesma koju sam nekad
kao pubertetlija pjevao protiv nekog bugarskog tima. Za Jergovića su
petnaestak ili dvadeset godina stare navijačke pjesme (a koje to
navijačke pjesme bilo gdje u svijetu ne nose određenu dozu
provokativnosti i netolerantnosti usmjerenih protiv suparničke ekipe
ili njihovih navijača) okosnica gorke sudbine koja je zadesila
nevinog čovjeka uništene prošlosti, tragične sadašnjosti i
nepostojeće budućnosti.
Ali nisu te mogli
zaustaviti, ne ove večeri, jer te je nosila tvoja pjesma i jer te je
veselila čudna misao: Svi ljudi su postali Bugari! Nekad ih je bilo
samo jedanaest i bili su pravi, a danas ih je tko zna koliko i uopće
nisu svjesni da su Bugari. Mogao si zapjevati bilo gdje, na svakoj
tački zemaljske kugle, u Sarajevu, Torontu, Tuzli i Sofiji. I nitko
te ne bi razumio. Skoro nitko. I svi bi bili Bugari. Skoro svi.
Ja bih, za razliku od toga kako je
”mostarsku”
psihu nama predočio naš sveznajući spisatelj, u kontekstu kakvog nam
ga pisac sam nameće, časnoj bugarskoj naciji sada nadodao samo
jednog čovjeka, a taj je, glavom i bradom, cijenjeni i sveprisutni
Miljenko Jergović. Ili, moj Bože, kako neuspjela i neukusna
metafora!
Ta pjesma je, prvi put
otpjevana, sadržavala samu bit mostarskog smisla za humor. Rođenima
nije bilo važno što ih ne razumiju oni na čiji se račun zajebavaju.
Bilo im je svejedno što bugarski igrači ne odgovaraju na provokacije
publike i što nisu ni svjesni da ih itko provocira. Rođeni su
zabavljali sami sebe, divili se vlastitoj genijalnosti i smijali se
svojim vicevima, ne bez ponosa što ih drugi ne razumiju.
Objašnjavanje viceva uvijek ponižava objašnjivača, a vic s Vitošom
bio je, povrh svega, i vic s melodijom Emine, svete mostarske pjesme
koju ni bezbroj loših i svetogrdnih izvedbi nije učinio manje
potresnom. Teško bi ijednom Bugarinu na svijetu, osim, možda,
Cvetanu Todorovu, čovjek objasnio sve slojeve jedne banalne
rugalice.
NO COMENT!
Kada je poginuo Dragan Mance, jedan
od najboljih Partizanovih igrača u našoj živoj povijesti, Rođeni su
na melodiju banalnog beogradskog pop-hita pjevali:
”Dunavom
leševi plove, da li se ijedan zove Mance, Manceeeee!”
Igračima Partizana podsjekle su se noge od užasa, a ni tebi nije
bilo drago što tako nešto čuješ. Vremena nisu bila za takvu vrstu
okrutnosti, ili si vjerovao da nisu, a navijači Veleža prekoračili
su granicu za koju nismo ni znali da postoji, sve dok na kraju naše
povijesti nije definitivno pala. Sjetio si se te rugalice u nekom
kasnonoćnom nogometnom razgovoru, veselo si je otpjevao i svi su te
shvatili. I svi su, kao i ti, previše godina stariji, mislili kako
je u pitanju jako dobar fol. Vidiš, takvim su nas vremena učinila.
Ovim je pasusom Jergović
nama otkrio još jednu istorijsku činjenicu: prijeratno navijanje
Veležovih navijača bio je jedan od glavnih uzroka rata. Mučno,
separatističko, iritirajuće navijanje koje je jednog generala
Perišića proganjalo u snu sve dok nije ispalio prve granata na
tribine stadiona pod Bijelim Brijegom odakle su opasno skandirali
Veležovi navijači i tako još jednom pokazali svoje neslaganje sa
miroljubljivim i konstruktivnim politikama čiji su vrli predstavnici
i onda i sada sa svih strana (brda!) samo čekali da uđu u grad
Mostar i među njegove žitelje, pa i navijače Veleža, uvedu pozitivne
standarde i načela življenja Mostarcima tako strane. Ili, moj Bože,
kako još jedna neukusna i neuspjela metafora!
Starog više nema, niti
je nade da će nas Bog opet darivati svojim noktom. Vjerojatno će
biti popravljeno ono što je ljudskim rukama pokvareno, jer naše zlo,
kao ni sve drugo naše, nije od solidnog materijala, ali doživljaj
svijeta ostaje nepopravljiv. Zauvijek je iščezao sklad elemenata nad
gradom Mostarom, čiji je koreografski smisao naviještao Fudbalski
klub Velež i njegovi Rođeni.
Sada, medutim, Jergović
protivrječi samome sebi. Kao da sklad elemenata još malo prije njemu
nije poslužio da od Hercegovca stvori jednog među ljudima, a
Fudbalski klub Velež i njegovi Rođeni kako to da su odjednom postali
koreografska okosnica pomenutog sklada elemenata!? Ili se
koreografski smisao odnosio ne isčeznuće toga sklada? Ne znam šta je
pisac htio da kaže posljednjom rečenicom, no očit je nedostatak
misaone određenosti u vidu konačne poruke, a sve vidljivo kroz
moguće dvosmisleno ili trosmisleno određenje u rečenici.
Gospodine Jergoviću, da
posljednjega rata nije bilo Velež bi se možda i dokopao neke od
europskih titula, a Mostar bi zakoračio stazama još većeg
prosperiteta u kulturmom, ekonomskom, turističkom i svakom drugom
pravcu, ali Vi zasigurno, u književno - novinarskom smislu, ne bi
bili ono što ste sada: tugaljivo - cinični, prepredeni, ali i
precijenjeni pisac, za mene, itekako sumnjivih vrijednosti.
Ali, sve što jeste
sudbinski je predodređeno, i Vi Jergoviću, jednostavno, na ovaj ili
onaj način, morate proletjeti kroz svojih pet minuta. A one će
itekako proći.
Živi bili pa vidjeli!
|