Već krajem maja 1463. god.
fra Anđeo Zvizdović (Zvijezdović) je stajao pred sultanom Mehmedom
II El-Fatihom, milostivo tražeći zaštitu bosanskih duhovnika.
28. maja 1463. god. Mehmed
II je izdao poznatu
”Ahdnamu”
(u taboru Milodraž) koja je za bosanske franjevce, ali i za
pravoslavne sveštenike, zapravo bila
”magna
charta libertatis”,
dozvola za slobodno ispovjedanje vjere.
Zbog izuzetnog značaja te
naredbe, dajemo njen prevod:
On (t.j. Allah) je pomoć.
Mehmed, sin Murad-Hanov,
vazda pobjedonosni!
Zapovijed časnoga,
uzvišenoga sultanskog znaka i svijetle tugre osvajača svijeta, jeste
slijedeća:
Ja, sultan Mehmed (dajem)
na znanje cijelom svijetu da su posjednici ovog carskog fermana,
bosanski duhovnici, našli moju veliku milost, pa zapovjedam:
Neka niko ne smeta i ne
uznemiruje spomenute ni njihove crkve.
Neka mirno stanuju u mom
Carstvu. A oni, koji su izbjegli, nek budu slobodni i sigurni. Neka
se povrate i neka se bez straha u zemljama moga Carstva nastane u
svojim samostanima. Ni moje visoko Veličanstvo, ni moji veziri, ni
moji službenici, ni moji podanici, niti iko od stanovnika moga
Carstva neka ih ne vrijeđa i ne uznemirava, ni njih ni njihov život,
ni njihov imetak, ni njihove crkve. Pa i to, ako bi iz tuđine doveli
kojega čovjeka u moju državu, da im je dopušteno. Budući da sam
spomenutima milostivo dao ovu carsku Zapovijed, kunem se sljedećom
velikom zakletvom:
Tako mi Stvoritelja Zemlje
i Neba, koji hrani sva stvorenja, i tako mi Sedam Musafa, i tako mi
našega velikog Poslanika i tako mi sablje koju pašem, niko neće
protivno učiniti ovomu, što je napisano, dok ovi budu pokorni mojoj
službi i vjerni mojoj Zapovijedi.
Pisano 28. maja u taboru
Milodraž.
(jedan veoma vjeran prepis
originalne ”Ahdname”
čuva se i danas u Fojničkom samostanu).
1469. god. je došlo do
otcjepljenja samostana Dalmacije (formirana Dalmatinska vikarija) a
1481. Dubrovnika. 1514. god. Bosanska vikarija je podjeljena u 2
dijela :
Bosna Srebrena (obuhvatala
samostane bos. vikarije pod osmanskom vlašću) i
Bosna Hrvatska (samostani
Jajačke banovine, Hrvatske, Slovenije, te Beograda i okolice,
Srbije
i Dalmacije - dakle, ono što je bilo van vlasti Turaka).
Sultan
Sulejman El-Kanuni (1520-1566) je svojom reformom potvrdio bosanskim
franjevcima ranije slobode; no, ratovi tokom 17. i 18. vijeka su
potpuno smanjili i broj franjevačkih samostana i broj redovnika u
njima, tako da je početkom 1708. god. u Bosni Srebrenoj svega 24
samostana.
Da su vlasti Bosanskog
pašaluka stavljale pod zaštitu franjevačke duhovnike svjedoče i
brojni dokumenti iz tog doba; tako npr. iz Sidžila kutubhane Careve
džamije u Sarajevu doznajemo:
- 2. safera 1115. (5. juna
1703.god.) kadija Jusuf Asim-efendija na molbu fra Marijana i
fra
Ivana izdaje dozvolu za popravak crkve i manastira u Kraljevoj
Sutjesci (4. sidžil).
- 21. muharema 1181. (8.
juna 1767.god.) sarajevski kadija Abdul Mumin Hulussi- efendija
odobrava ponovnu izgradnju crkve i manastira u Kreševu, što su
izgorjele u požaru 1765.god.
- 21. zilkadeta 1183. (4.
marta 1769.god.) Sulejman, ćehaja bosanskog valije izdaje visočkim i
fojničkim fratrima teskeru da za svoju obranu, protiv hajdučkih
četa, mogu nositi uza se po dvije puške (sidžil br. 11.).
- 15. zilkadeta 1198. (19.
septembra 1784.) sultan Abdulhamid I upućuje ferman bosanskom valiji
Alipaši kojim fojničkim, kreševskim i sutješkim fratrima potvrđuje
sve ranije privilegije, vjerske slobode i oprost od poreza, te
nalaže valiji da ih u tome štiti. ( prepis fermana u 24. sidžilu).
- 15. zilkadeta 1245. (26.
aprila 1830.) sultan Mahmud upućuje ferman bosanskom valiji Ali
Namik-paši Moraliji kojim izdaje dozvolu za popravak vremenom
oštećenih samostana u Fojnici, Kreševu i Sutjesci. (prepis fermana u
68. sidžilu).
Na ovom mjestu treba
pomenuti djelatnost bosanskih franjevaca za razvoj gradskog
kulturnog i prosvjetnog duha Bosne. S tim u vezi, s pravom se može
reći, da su franjevci svojom misionarskom djelatnošću u Bosni širili
katoličanstvo, ali, isto tako i obrazovanje - oni su u samostanima
otvarali osnovne škole (čitanje, pisanje, kršćanski nauk na
latinskom jeziku), humaniorne škole (gramatika, retorika,
matematika, astronomija) i visoke škole ili bogoslovske zavode
(pravo, bogoslovija, medicina, filozofija, slikarstvo).
Obrazovni je proces
omogućio mnogim bistrim bosanskim mladićima da iskoriste svoj
prirodni talenat i iskažu se kao poznati javni i kulturni radnici
itd.
Mnoga djela pisana na
latinskom jeziku, a od II polovine XIV vijeka na
”samostanskoj
bosančici”
i danas krase arhive franjevačkih samostana po Bosni i Hercegovini.
Navodim ovdje samo neke
sjajne primjere:
Bogoslovija: fra Bartol
Alvernijski, bosanski vikar od 1367. do 1407. god., napisao jedan
poznati teološki trakt na latinskom jeziku, zatim korčulanski
”Misal”,
pisan gotičkim krasopisom, od nepoznatog autora.
Historija: fra Blaž
Zalkanin, bosanski vikar od 1420. do 1426; napisao poznata
”Djelovanja
bosanskih vikara”,
tu je i poznati ”Ljetopis”
Nikole Lašvanina...
Retorika: Jakov Marhijski
je sastavljao visokoumne crkvene govore, kao i fra Juraj Dragišić,
porijeklom iz Srebrenice (umro 1520.godine); najveći domet je
ostvario fra Matija Divković, koji je 1611. godine u Veneciji
objavio poznate ”Beside”
(o kršćanskom nauku), a u 18. vijeku djeluje Filip Lastrić,
utemeljitelj moderne bosanske historiografije.
Slikarstvo: franjevačke
samostane u BiH i danas krase divne slike: slike bosanske kraljice
Katarine (žena Stjepana Tomaša), ili kralja Stjepana Tomaševića koje
su nastale u Kraljevoj Sutjesci a danas su u Zagrebu; slika
fra A.
Zvizdovića u Fojnici; slika
”Raspeće”
u Kraljevoj Sutjesci od majstora fra Stjepana Pravojlovića, nastala
1597. godine (na bezu); poznate slike nastale od franjevaca u
Rami
(danas su u Sinju), ili slika Majke Božje u Olovu...
1844. godine franjevci
Hercegovine su ušli u sukob sa bosanskim franjevcima, zbog njihove
težnje da se otcijepe od Bosanske vikarije, a predvodnik te struje
bio je biskup fra Rafo Barišić. Unutar tog sukoba bio je i interes
hercegovačkog paše, Alipaše Rizvanbegovića (1832.-1850.) da
Hercegovinu potpuno odvoji od Bosanskog pašaluka. U tom smislu
Ali-paša je podupirao biskupa Barišića i 10. januara 1846.
franjevci
Hercegovine se potpuno odvajaju i dobivaju dozvolu izgradnje
samostana na Širokom Brijegu. Kao uslugu za to franjevci su
Ali-paši
poklonili zlatni sahat, 20 kesa novca (oko 2000 kruna) i svu silu
poklona u živežnim namirnicama.
Rezultat tih sukoba je
potpuno odvajanje Hercegovine 1846. godine, a u ljeto iste godine
Rafo Barišić postaje hercegovački vikar, sa sjedištem u
Mostaru,
gdje je stolovao do svoje smrti 1863. god. Do danas je Hercegovina
ostala odijeljena od Bosanska vikarije (nažalost, upravo tu i leži
jedan od bitnih uzroka potpuno različitog odnosa hercegovačkih
franjevaca prema BiH, od bosanskih franjevaca).
Ovdje treba istaći ulogu
franjevačkih samostana u čuvanju dragocjene arhivske građe. Kao
primjer može se navesti orijentalna zbirka Provincijalata
hercegovačkih franjevaca u Mostaru. Ta se zbirka dijeli na:
- Službena akta
(dokumenta) - nastali u periodu 1844.-1878. (73 komada)
- Dokumenti i rukopisi
koje je kupio fra Dominik Mandić (provincijal od 1928. do 1934.)
koji je i najvrijedniji dio zbirke. Mandić je te rukopise kupovao
preko mostarskog antikvara Ahmeda Gubeljića od mnogih muslimanskih
porodica Mostara, Počitelja, Ljubuškog, Trebinja i Nevesinja. Od tih
dokumenata (2500 komada) vrlo su vrijedni:
- fermani (26 originala
ili kopija)
- bujrultije (21 komad,
njima se određuju ubirači desetine u mostarskom kadiluku, daju
naredbe dizdaru mostarske tvrđave itd.)
- berati (61 komad, govore
o postavljenju vjerskih službenika, posadi tvrđava u Mostaru, Stocu,
Blagaju, Norinu itd.)
- vakufname (6 komada i
to: Ćejvan-ćehajina iz 1544., hadži Ahmeda iz 1620.,
hadži Hasana
Sevrije iz 1621., hadži Osmanova iz 1746., Muhamed-age Bakamovića iz
1838. i Ahmed-age Kotle iz 1864.).
U zbirci je i popis posade
mostarske tvrđave sa imenima 565 vojnika, njihova mjesta, raspored
itd.
Također, vrijedne su
kadijske odluke (92), muraseli (poslanice) kadija upućene
samostanima u Kreševu i Kraljevoj Sutjesci (u njima ih se moli da
liječe neke osobe oboljele od šizofrenije itd.). Tu su i 3 trgovačka
deftera iz II polovine 19. v. koji daju dragocjene podatke o
privredi; tu je i sidžil (protokol) blagajskog kadije (1728-1732) i
veći broj raznih drugih dokumenata.
Svi ti rukopisi su pisani
arapskim, turskim, perzijskim jezikom, arebicom ili hercegovačkom
”begovicom”.
Među tim rukopisima su i mnoge lirske pjesme, a tu je i prepis
komentara jednog hadiskog djela od mostarskog pjesnika Zijaije - taj
je rukopis iz 1576. - to je najstariji rukopis nastao iz ruku
jednoga Mostarca!). Tu je, također, i jedan komentar iz logike od
mostarskog muftije i učenjaka, Mustafe Ejubovića - Šejh Juje, iz
1688.god. Naravno da nije moguće u jednom ovako kratkom tekstu dati
ni približan opis izuzetno bogatog fundusa naših franjevačkih
duhovnika; za nadati se je da je šira čitalačka javnost mogla iz
ovih redaka upoznati i ovaj, veoma bitni segment kulturne baštine
Bosne i Hercegovine.
(kraj)
Literatura:
1. Badurina Anđelko:
”Uloga
franjevačkih samostana u urbanizaciji dubrovačkog područja”,
Zagreb, 1990. god. str. 28. - 49.
2. Jelenić Julijan:
”Kultura
i bosanski franjevci”
(1 svezak), Sarajevo, 1912. god.
3. Pirenne Henri:
”Povijest
Evrope - od seobe naroda do XVI stoljeća”,
Zagreb, 1956. god., str. 141. - 167.
4. ANUBiH:
”Društvo
i privreda srednjevjekovne bosanske države”.
Sarajevo, 1987.god., str. 317. - 229.
5. Opšta enciklopedija La
Rousse, Tom 3, Beograd, 1973. god., str. 336. - 346.
6. Hasandedić Hivzija
”Orijentalna
zbirka Provincijalata Hercegovačkih franjevaca u Mostaru”,
”Hercegovina”,
br. 5., Mostar, 1986. god. str. 226. - 228.
7. Iz. sidžila kutubhane
Careve džamije u Sarajevu:
”Turski
dokumenti za povijest bosanskih katolika”
(prevod šejh Sejfudina Kemure), Glasnik Zemaljskog muzeja u BiH
(separat), Sarajevo, 1909.god. str. 559. - 576.
|