Šemsudin Zlatko Serdarević
UBIJANJE KOSMIČKE
LJEPOTE
Uz izložbu umjetničke fotografije Toma Ryana iz
Irske
u Galeriji centra za kulturu grada Mostara
SAOSJEĆANJE I TUGA KAO GENERATOR ARTISTIČKE KREATIVNOSTI |
|
Star Bridge Bridge of Leamps, Walking Bridge by Stari most, Blue
of Mostar, Baside Stari most, Site of Stari most night time, Stari
most befare 1992., Walking bridge at the site of Stari most, Mostar
November 2000. at Stari most, Street Conversation in Mostar samo
su neki od naziva fotografija Toma Ryana nedavno izloženih u
Galeriji Centra za kulturu Mostara u okviru kulturne manifestacije
26. Mostarsko ljeto 2001.
|
Tom Ryan: Mostar |
Sami nazivi radova jasno ukazuju na autorovu opsjednutost
Mostarom i Starim mostom u kojima je prepoznao bitne elemente za
izražavanje svojih nazora, stavova i ubjeđenja.
Sve su rijeđe postavke umjetničkih ili dokumentarnih fotografija sa
tematikom iz ratne zbilje grada na Neretvi što je možda i
dobro, ali to i nije tako ako one imaju, kao što je to ovdje
potvrđeno, za cilj da upozore na morbidnost i strahotu ratnog
pustošenja i da istovremeno upute poruku o mogućnosti suživota,
tolerancije, humanijih odnosa i života po mjeri savremenog čovjeka.
Upravo takve poruke pružaju fotografije gosta iz Irske Toma Ryana
kome je prvi susret sa Mostarom sada već daleke 1994. godine
otvorio srce, i bez obzira na sve poteškoće i opasnosti istarajavao
u želji da svojim objektivom zabilježi neke sekvence života grada i
njegovih stanovnika koji su branili njegove tradicionalne
vrijednosti kao što su lijepi dobrosusjedski odnosi i poštivanje
različitosti bez obzira u kom se segmentu i obliku javljale.
|
Tom Ryan: Mostar |
Tom Ryan je uočio značaj i vrijednost Starog mosta kao simbola
univerzalne ljepote sagrađenog u posebnom stanju nadahnutosti
graditelja Mimara Sinana i njegovog učenika Hajrudina
i kao takav postao je vlasništvo svih koji su u njemu prepoznali tu
ljepotu i savršenstvo, sklad i proporciju linija.
”Pred
njim čovjek postaje plemenit”,
i ta misao jednog našeg poznatog književnika, progovorila je i u
djelu Toma Ryana. Na svojim fotosima nastalim u periodu
izmedu 1994. i 2001. godine on se tome motivu ciklički vraća,
postaje mu opsesija, bilo da je riječ o onom prvom krhkom visećem
mostu postavljenom rukama boraca Amije BiH, na istom mjestu
gdje se poslije 9. novembra 1993. godine pokazala tamna rupa nemoći
svijeta, ili je to
”Pasarela”
razapeta između kula djelom nekih andaluzijskih soldata, ili pak
”Hidepitov”
metalni spoj profila kakve smo vidali na uskotračnoj pruzi
Mostar - Sarajevo. Svejedno koji je most u objektivu Ryanu
je cilj da ukaže na ubijanje ljepote izvornog luka kosmičke ljepote
koja je na udaru destruktivnih sila. Sve je to isto mjesto, mjesto
Mosta kojeg Sinan odredi a Hajrudin opredmeti
svojim djelom. Na mostu on uočava ženu, moderno obučenu i dotjeranu
koja kao da prkosi rušiocima i gradomrzcima. Ona dostojanstveno
prelazi svoju Sirat ćupriju premda je okolo sve iskasapljeno,
popaljeno i u naletu jahača Apokalipse dovedeno u stanje
čemernog izgleda.
Ma koliko nam na prvi pogled izgledalo da je Ryan zaokupljen
Starim mostom ipak su djeca ta koja ga neobično privlače i sa
čijih lica on čita njihovo unutarnje stanje. U njihovim očima, ovaj
vrijedni humanista i umjetnik fotografije iz dalekog irskog grada
Limerina, otkriva strah, tugu, čežnju, bol i jecaj. Zbog toga će
jedne godine započeti svoju humanitarnu misiju i kroz animaciju
pokušati bar donekle učiniti im život smislenijim i snošljivijim.
Pohodiće škole u Zaliku i Šehovini pa konačno završiti
u Domu za djecu sa posebnim potrebama.
|
Tom Ryan: Mostar |
Na pedesetak fotosa izloženih u samo jednoj galerijskoj sali, jer
zbog objektivnih razloga nije mogao koristiti i drugu salu, Tom
Ryan je dao sliku grada Mostara u proteklih osam godina
koncentrišući se isključivo na Stari grad. Njegov Stari
most u prirodnoj veličini, satkan od zvijezdica postavljenih na
izatkanu mrežu, predstavlja umjetnikov izraz doživljaja ovog zdanja
kao kosmičke tvorevine kome je mjesto u zvjezdanom nebu odakle je i
došao. Veličajući time kreativnu duhovnu snagu umjetnika, Ryan
podcrtava univerzalnost umjetničkog djelanja naspram koje stoje
demonske sile u homo sapiensu kojih se po svoj prilici nikada ne
može osloboditi.
Izložba pod nazivom
”Mostar
- Stari grad document oktobar 1994 - maj 2001.”,
otvorena 8. avgusta ove godine u Centru za kulturu, još je
jedan sadržaj 26. Mostarskog ljeta kojim je ovogodišnje
praznovanje u slavu umjetničkog stvaralaštva dobilo internacionalnu
dimenziju. |
|
|