Home · Info · Arhiva ·
Novi broj · Traži · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt


Broj 142 (53 - nova serija)

Godina XXVI septembar/rujan 2001.
Prethodna · Sadržaj · Slijedeća

Šemsudin Zlatko Serdarević
UBIJANJE KOSMIČKE LJEPOTE
Uz izložbu umjetničke fotografije Toma Ryana iz Irske
u Galeriji centra za kulturu grada Mostara
SAOSJEĆANJE I TUGA KAO GENERATOR ARTISTIČKE KREATIVNOSTI


Star Bridge Bridge of Leamps, Walking Bridge by Stari most, Blue of Mostar, Baside Stari most, Site of Stari most night time, Stari most befare 1992., Walking bridge at the site of Stari most, Mostar November 2000. at Stari most, Street Conversation in Mostar samo su neki od naziva fotografija Toma Ryana nedavno izloženih u Galeriji Centra za kulturu Mostara u okviru kulturne manifestacije 26. Mostarsko ljeto 2001.

Tom Ryan: Mostar
Tom Ryan: Mostar


Sami nazivi radova jasno ukazuju na autorovu opsjednutost Mostarom i Starim mostom u kojima je prepoznao bitne elemente za izražavanje svojih nazora, stavova i ubjeđenja.

Sve su rijeđe postavke umjetničkih ili dokumentarnih fotografija sa tematikom iz ratne zbilje grada na Neretvi što je možda i dobro, ali to i nije tako ako one imaju, kao što je to ovdje potvrđeno, za cilj da upozore na morbidnost i strahotu ratnog pustošenja i da istovremeno upute poruku o mogućnosti suživota, tolerancije, humanijih odnosa i života po mjeri savremenog čovjeka. Upravo takve poruke pružaju fotografije gosta iz Irske Toma Ryana kome je prvi susret sa Mostarom sada već daleke 1994. godine otvorio srce, i bez obzira na sve poteškoće i opasnosti istarajavao u želji da svojim objektivom zabilježi neke sekvence života grada i njegovih stanovnika koji su branili njegove tradicionalne vrijednosti kao što su lijepi dobrosusjedski odnosi i poštivanje različitosti bez obzira u kom se segmentu i obliku javljale.

Tom Ryan: Mostar
Tom Ryan: Mostar


Tom Ryan je uočio značaj i vrijednost Starog mosta kao simbola univerzalne ljepote sagrađenog u posebnom stanju nadahnutosti graditelja Mimara Sinana i njegovog učenika Hajrudina i kao takav postao je vlasništvo svih koji su u njemu prepoznali tu ljepotu i savršenstvo, sklad i proporciju linija.
Pred njim čovjek postaje plemenit, i ta misao jednog našeg poznatog književnika, progovorila je i u djelu Toma Ryana. Na svojim fotosima nastalim u periodu izmedu 1994. i 2001. godine on se tome motivu ciklički vraća, postaje mu opsesija, bilo da je riječ o onom prvom krhkom visećem mostu postavljenom rukama boraca Amije BiH, na istom mjestu gdje se poslije 9. novembra 1993. godine pokazala tamna rupa nemoći svijeta, ili je to Pasarela razapeta između kula djelom nekih andaluzijskih soldata, ili pak Hidepitov metalni spoj profila kakve smo vidali na uskotračnoj pruzi Mostar - Sarajevo. Svejedno koji je most u objektivu Ryanu je cilj da ukaže na ubijanje ljepote izvornog luka kosmičke ljepote koja je na udaru destruktivnih sila. Sve je to isto mjesto, mjesto Mosta kojeg Sinan odredi a Hajrudin opredmeti svojim djelom. Na mostu on uočava ženu, moderno obučenu i dotjeranu koja kao da prkosi rušiocima i gradomrzcima. Ona dostojanstveno prelazi svoju Sirat ćupriju premda je okolo sve iskasapljeno, popaljeno i u naletu jahača Apokalipse dovedeno u stanje čemernog izgleda.

Ma koliko nam na prvi pogled izgledalo da je Ryan zaokupljen Starim mostom ipak su djeca ta koja ga neobično privlače i sa čijih lica on čita njihovo unutarnje stanje. U njihovim očima, ovaj vrijedni humanista i umjetnik fotografije iz dalekog irskog grada Limerina, otkriva strah, tugu, čežnju, bol i jecaj. Zbog toga će jedne godine započeti svoju humanitarnu misiju i kroz animaciju pokušati bar donekle učiniti im život smislenijim i snošljivijim. Pohodiće škole u Zaliku i Šehovini pa konačno završiti u Domu za djecu sa posebnim potrebama.

Tom Ryan: Mostar
Tom Ryan: Mostar


Na pedesetak fotosa izloženih u samo jednoj galerijskoj sali, jer zbog objektivnih razloga nije mogao koristiti i drugu salu, Tom Ryan je dao sliku grada Mostara u proteklih osam godina koncentrišući se isključivo na Stari grad. Njegov Stari most u prirodnoj veličini, satkan od zvijezdica postavljenih na izatkanu mrežu, predstavlja umjetnikov izraz doživljaja ovog zdanja kao kosmičke tvorevine kome je mjesto u zvjezdanom nebu odakle je i došao. Veličajući time kreativnu duhovnu snagu umjetnika, Ryan podcrtava univerzalnost umjetničkog djelanja naspram koje stoje demonske sile u homo sapiensu kojih se po svoj prilici nikada ne može osloboditi.

Izložba pod nazivom Mostar - Stari grad document oktobar 1994 - maj 2001., otvorena 8. avgusta ove godine u Centru za kulturu, još je jedan sadržaj 26. Mostarskog ljeta kojim je ovogodišnje praznovanje u slavu umjetničkog stvaralaštva dobilo internacionalnu dimenziju.


Prethodna · Sadržaj · Slijedeća

Jusa Nikšić: Kanjon

Home · Info · Arhiva ·
Novi broj · Traži · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Časopis Most je upisan u evidenciju javnih glasila R BiH pod brojem 536 od 30.11.1995.
i oslobođen je plaćanja poreza na promet.
ISSN 0350-6517

Na vrh

Copyright © 1995-2001 Časopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Sadržaj obnovljen: 14-05-2004

Design by © 1998-2001 HarisTucakovic, Sweden
oo