Borjana Prstojević
SAVREMENA NJEMAČKA
PROZA
Peter Paul Wiplinger "Književnost za mir" |
Književnost, literarna riječ pjesnik i pisac ne mogu nijedan rat
započeti, nijedan rat voditi (osim onaj riječima) i nijedan rat
okončati. Ali oni mogu, i činiše to tokom istorije, svakome služiti,
netoleranciju, nacionalizam, mržnju propovijedati i time pripremati
rat i nasilje, razbijati bedeme kulture i razuma, tako da do rata
dođe, da buknu mržnja i nasilje. Ljudi postaju izvršiocima i
žrtvama, uništavaju se zemlje i standardi kulture. Nacistički teror,
staljinizam, svi ideološki određeni nedemokratski režimi, mnoga
pomjeranja, kao na primjer Kineska kulturna revolucija pod Mao Ce
Tungom, koja se nazivaše
”kulturnom
revolucijom”,
ali zapravo uništi nebrojene najdragocjenije kulturne vrijednosti i
naravno ljude - jeste dokaz za to, isto tako kao i događaji na
tlu bivše Jugoslavije, to jest rat i
”etničkim
čišćenjem”
nazivan genocid ovdje u Bosni ili, kasnije, i na Kosovu.
Možda baš ne sudjelovaše literatura, poezija,
”čista
literarna riječ”
u spletkama moći, u izazivanju i širenju nacionalističke propagande
i nisu za to odgovorni, ali se svakako pojedini pisci i novinari,
kao propagatori, uvijek nanovo stavljaju u službu jedne ideologije,
njoj se potčinjavaju i onda služe državnoj propagandi i nju šire.
Bez ove propagande ne bi mogla niti ideologija, niti sam aparat moći
biti uticajan i preživjeti. Ovakvih sluga i sljedbenika ima uvijek
nanovo i svugdje. Toliko koliko i kritičara, kao onih koji se
zauzimaju s riječima razuma, tolerancije, ljudskih prava, koji
vježbaju kritiku i zbog nje često moraju platiti. Ovako je to u
svakom režimu. ”Slobodnoj
riječi”
je teško, ona je uvijek suzbijana, ili se, u najboljem slučaju, ne
mari za nju. Želja onih koji imaju moć je uvijek da suzbiju kritiku,
da kritičare ušutkaju. Paleta sredstava za to jeste od uticanja,
preko intervencije i represija do smrti. Pisac, kritički novinar,
koji od strane aparata moći i njegove hušačke propagande najčešće
biva proglašavan nepatriotom i izdajnikom, se ne može štititi svojom
riječi, on je bez zaštite ispred moći, zloupotrebe moći, pred
nasiljem, zločinom, ali nije izručen bez oružja. To zna izvršilac,
to zna potencijalna žrtva.
Protivurječje, sebe braniti, nešto štititi znači uvijek
konfrontaciju, uvijek vodi ka sudaranju moći i razuma. Pri tom mora
biti zapaženo da je moć gotovo uvijek dobro usidrena i organizovana,
u aparatima moći i u strukturama moći. Nasuprot njoj često, prečesto
stoji pojedinac, grupa, manjina koja ne raspolaže odgovarajućim
instrumentima moći. Privatni radio, novine, politička grupa bivaju
brzo zabranjene, politički i praktično onemogućene. Riječ vam je s
jednom jedinom naredbom oduzeta. Šta onda angažovanim preostaje,
jeste često samo otpor u ilegali. To je onda tlo za
”slobodnu
riječ”.
Nasuprot tome stoje mediji, stoji sveobuhvatna propaganda i time
manipulacija masom. Time su jasni realni odnosi moći - jedni su
moćni, drugi bespomoćni.
|
|
|
|
Nesim
Tahirović:
Ilustracije |
|
Može biti: Jedan je za rat - drugi za mir, jedan za
”pobjedu”
- drugi za kompromis, jedan za progon, za
”etničko
čišćenje”
- drugi za zajedništvo ljudi i
različitih kultura, jedan za rasplamsalu ideju i ideologiju - drugi
za razum, prosjvjećivanje, ljudska prava, jedan za organizovanu moć
i nasilje - drugi za argumente i
”kritički
razum”.
Pošto smo mi protiv zloupotrebe moći, suzbijanja i nasilja, za
slobodu mišljenja i djelovanja, za zajedničko političko i društveno
odlučivanje, za prava građana i za demokratiju, za kontrolisanu
državu i državni aparat, moramo se zapitati šta je naš zadatak i
kako mi možemo doprinijeti jednoj pravnoj državi i njenim
institucijama, kako mi možemo uvesti demokratske principe u sve
oblasti društva i života, njih tu usidriti i moći ih učiniti
djelotvornim. Ovo je ionako zadatak svakog građanina u procesu
političkog društvenog uređenja. Ali na kakav specifičan način
ovdje pisac može i treba dati svoj doprinos? Ovo je pitanje o kojem
bismo trebali razmisliti i na koje bismo trebali pronaći odgovor.
Neki
kažu - pjesnik, pisac samo služe jeziku, književnosti. Ja mislim da
su jedan pjesnik, pisac u službi jezika, to se podrazumijeva i ne
treba biti posebno naglašavano. Ali, ja mislim i da njihova obaveza
i odgovornost izlaze iz granica jezika i književnosti. Zapravo bi i
ovo odavna trebalo da se podrazumijeva. Pisac se ne smije zatvarati
u njegovu oblast - jezik i književnost. On to prije svega ne smije
sam učiniti. Pisac je prilikom pisanja sam, ali je on kroz to da
se obraća javnosti, time što mu djelo biva publikovano, jedna javna
ličnost. Od njega se očekuje
”prava
riječ”,
takođe često i u pravo vrijeme i to s pravom. Jer ko drugi treba
o svijetu i ljudima misliti, i možda ih pomalo razumijeti, do onaj
koji o svijetu i ljudima piše.
Znači, kada se radi o miru i slobodi, o istini i pravednosti, o ovim
najvažnijim ”conditions
humaines”,
tada pisac ne može i ne treba stajati po strani, sebi uskratiti
diskusiju i sebi oduzeti suodgovornost, onda on može i treba ovo
napraviti kao svoju molbu, kao svoju temu. Na koji način on to čini
- da li, na primjer, unutar svoje književnosti ili kroz to da se on
otvoreno javlja za riječ i miješa u debatu, ili borbu - to nije tako
važno i ostaje njemu samom prepušteno. Ali, da on ima obavezu i
odgovornost, ovo mi se čini nespornim. Jer, uvijek je borba za
slobodu i mir takođe i borba za slobodnu i mirovnu riječ.
Jedno je ipak, poučen svojim iskustvom, nužno - da se pisci
organizuju, da se okupljaju u udruženjima kako bi sebe i
”slobodnu
riječ”,
u slučaju prijetnji mogli bolje štititi, takođe da bi možda u nekim
situacijama uopšte mogli doći do riječi. Pojedinačne borbe mogu biti
časne, ali najčešće nisu djelotvorne. I radi se, znači, o tome da se
mi, u interesu mira i mirovnjačkog razračunavanja, međusobno
podržavamo, ovo takođe i na internacionalnom planu, koji postaje sve
važniji. Mir je uvijek nedjeljivo vezan za slobodu i pravdu, kao
što je i njihov osnovni preduslov mir.
”Mir
po svaku cijenu”
nije dostojan ljudi i na trajnije nije održiv. To vodi do
razračunavanja, takode do nasilja, rata, mir nije poklonjen i nije
zauvijek zagarantovan. Mir kao preduslov treba ljude koji vole mir,
mirovnjake. Mir takođe treba toleranciju i pravednost, respektovanje
prava i različitih interesa ostalih, prije svega - manjina, bile one
etničke, kulturološke, religijske ili socijalne prirode.
Ovo je oblast u kojoj pisac, u kojoj književnost i kultura mogu i
moraju biti djelotvorni, pri čemu se oni angažuju za mirotvorno
zajedništvo, kako ne bi odvojeno, već zajednički gradili osnovu
zajedničkog života.
Prevela s njemačkog: Borjana Prstojević |
|
|