"Asocijaciju nezavisnih
intelektualaca KRUG 99" u Sarajevu, koja programski djeluje od
početka ovog rata u BiH (1992-95), ne treba posebno predstavljati.
Ona se svojim snažnim i hrabrim stavovima, dijalozima i širokim
naprednim diskusijama već davno afirmisala i izvan granica Bosne i
Hercegovine i bivše Jugoslavije. "Revija slobodne misli", koju
tromjesečno izdaje, vjerno svjedoči o njenom radu.
Izuzetno bogat, značajan
i interesantan sadržaj donosi Revija, godina VII, 31, januar-mart
2001., u kome je odštampana i promocija dr. Dubravka Lovrenovića pod
naslovom "Ispred svoga vremena", kao ocjena djela
akademika Redžića
izrečena u Akademiji nauka BiH u Sarajevu 15.3. 2001. (str. 117-113
Revije).
Prisustvovao sam
promociji spomenute knjige i s oduševljenjem saslušao izlaganja
trojice promotora akademika dr. Muhameda Filipovića, dr. Dubravka
Lovrenovića i dr. Esada Zgodića. Sve ove izrečene promocije, svaka
za sebe, zaslužuje punu pažnju, međutim, ja ću se zbog oskudice u
prostoru zadržati samo na nekim poentama koje sadrži promocija dr.
Lovrenovića.
Enver Redžić se svojim
djelima iz istoriografije, posebno Bosne i Hercegovine, nezaobilazno
upisao u kulturnu i političku istoriju naše zemlje. Posebno
interesantne, originalne i značajne stavove akademik Redžić je iznio
u ovom svom djelu. To su konstatovali promotori, svaki sa svog ugla
viđenja. Šteta što sve tri promocije (i ono što je tom prilikom još
rekao autor knjige Redžić) nijesu na odgovarajućem mjestu zajedno
objavljene (to je bio moj prijedlog!). Naša politička javnost i
istorijska nauka bi od toga neosporno imale konkretnu pomoć u svojim
nastojanjima i dnevnoj borbi za nove i demokratskije pogled;. na
život i društvo.
|
Dr. Lovrenović kaže:
"Knjigu akademika Envera Redžića, 'Sto godina muslimanske politike u
tezama i kontraverzama isforijske nauke', poslije knjige Srećka
Džaje 'Nacionalnost, konfesionalnost Bosne i Hercegovine' (objavljene
na njemačkom jeziku 1984. godine) smatram najvažnijim
historiografskim djelom koje se u Bosni i Hercegovini pojavilo
zadnjih nekoliko decenija".
"... kod nas se sa tom
našom nesretnom i malom i, ponavljam to, zaista beznačajnom
historijom postavlja danas ključno pitanje kako da prošlost postane
povijest. Nikako ne možemo da savladamo taj jedan veliki krupan
zadatak i zato smo neprestano, uzmite samo zadnjih deset godina,
zarobljenici mitskih konstrukcija, ideologema, velikodržavnih
projekata, ali u jednoj potpuno trivijalnoj, u jednoj pigmejskoj
verziji koja ne može prebaciti daleko i ne može dobaciti daleko, jer
smo objektivno mali i beznačajni, i onda se sva ta negativna
energija, koja se akumulira na bazi pseudoznanosti, na bazi mitova,
okreće protiv nas samih".
Dalje: "Mi nemamo
stablirani režim povjesne istine. Zato imamo tri istine, tri
biografije ove zemlje, zato imamo upravo iz njih proistekla tri
liliputanska velikodržavna koncepta koji, svoju energiju iscrpljuju
na nama, jer mi smo taoci historije. Da to ne bismo bili, da bismo
se danas u tom smislu opismenili - potrebno je čitati Redžićevu
knjigu".
U daljem svom izlaganju
dr. Lovrenović komentariše još dva-tri stava koja se mogu dokučiti
iz čitanja djela Envera Redžića. Spomenuću samo ovo: "U vezi sa
takozvanim bogumilima Bošnjaci bi u ime svoje nacionalne
emancipacije, u ime svoje nacionalne slobode, ako hoćete, ako je to
tako važno, morali zaista naprosto uvažiti ozbiljnu znanost koja o
tome priča, koja o tome govori. Redžić ovdje donosi panoramu tih
mišljenja. Ona je, naravno, vezana opet za drugu tačku o kojoj
Redžić također govori - to je primanje i širenje islama".
Komentarišući još druge
stavove i pitanja u knjizi akademika Redžića, dr. Lovrenović se za
moment zadržava na formulaciji jednog pitanja koje mi se čini
izuzetno važnim i, mislim, originalnim. Do sada nikada nijesam čuo
ovakvu značajnu fornmlaciju - "Osnovno pitanje, zapravo, koje se
pred nas postavlja, osnovno pitanje koje historičari prije svih
danas moraju postaviti i rješavati, jeste sljedeće i Redžićeva
knjiga daje odgovor na to pitanje, zato sam tako oduševljen. Šta je
za nas historija: oružje ili oruđe života? Nama historiju guraju kao
oružje u ruku, mi nismo još terminološki raščistili sa dvojnim
stvarima i zato ova Redžićeva knjiga (ne znam da li je ovako
akademik Redžić postavio pitanje kako ga postavljamja), sasvim
sigurno za mene daje odgovor na to vrlo važno pitanje. Historija kao
oruđe, kao skup ideja za međusobno bolje uvažavanje, poznavanje."
Mislim da ovo samo
nekoliko pogleda i pitanja, koje sam citirao iz promocije dr.
Lovrenovića, dovoljno intrigira i dovoljno otkriva značajna mjesta
zbog kojih treba temeljito čitati i za sebe uvažiti stavove i
odgovore koje donosi nova knjiga akademika Redžića. |