Osman Pajić, Ibro Popić i Murat Prašo
REGIONALIZACIJA
kao izazov ekonomskoj politici
BiH1 |
Bilo kakva
regionalizacija, osim statusa quo, u postojećim uslovima u Bosni i
Hercegovini je neizvodljiva obzirom da nacionalističke stranke (koje
su počele rat i još uvijek kontrolišu teritoriju) imaju za cilj da
učvrste vlast na u ratu dostignutim linijama. Taj stav, međutim, ne
pobija potrebu regionalizacije pa će u nastavku biti izvedena
analiza nekoliko osnovnih mogućnosti. Svim tim mogućnostima
zajedničke su određene pretpostavke koje je nužno ispuniti da bi,
predložena ili neka druga, regionalizacija dala od nje očekivane
efekte.
1. PRETPOSTAVKE
REGIONALIZACIJE
Paralisana privreda,
stanovništvo pretežno zavisno od humanitarne pomoći i donacija,
visoko razvijene javne službe i skupa država, moraju biti
harmonizirani u interesu građana. Dva su osnovna preduslova za
formulisanje i provođenje regionalne ekonomske politike:
|
1. |
Proširenje poreske
osnovice, prostom predajom preduzeća radnicima na upravljanje, bez
naknade. Oživljavanje zdravih jezgara tzv. velikih poslovnih sistema
moralo bi, zbog nedostatka obrtnih sredstava u njima i potrebe za
obnavljanjem zastarjelih tehnologija, biti praćena kreditima
Svjetske Banke. Nerealno je očekivati predratne efekte, ali je
moguće rekonstruisati jedan njihov dio - bez velikog napora. Nevolja
je, međutim, u tome što stranke na vlasti smatraju to svojim
vlasništvom, a koriste ga i kao pomoćno sredstvo u sprečavanju
povratka izbjeglica.
|
2. |
Poresko rasterećenje
privrede, nužno radi poboljšanja konkurentske sposobnosti
privrede, moguće je bez dodatnih tenzija riješiti jedino
dugoročnim kreditima. U relaksiranim okolnostima, problem
rehabilitacije privrede moguće je riješiti mnogo korektnije.
Kredite treba usmjeriti penziono-invalidskim fondovima,
obrazovanju, zdravstvenom osiguranju i osiguranju za slučaj
nezaposlenosti. |
|
Sve javne službe potrebno je harmonizirati s odgovarajućim sistemima
Evrope, uz obaveznu primjenu međunarodno definisanih minimalnih
standarda. Za njih mora biti odgovorna država BiH, a Federacija BiH
i Republika Srpska morale bi se saglasiti da će taj nivo standarda
ugraditi u odgovarajuće zakonske propise. Izjednačeni minimalni
nivoi socijalne sigurnosti, temeljeni na porodici kao mjernoj
jedinici, brže bi integrisali građane nego što je to u interesu
nacionalističkih stranaka.
U navedenim okolnostima
biće potrebno uvažiti dostignuća razvijenih zemalja u regionalnom
razvoju i administrativno-političku strukturu prilagoditi tržišnom
sistemu privređivanja i unutarnju organizaciju države postaviti na
regionalni princip. Unitarističku administrativno-političku
strukturu Republike Srpske trebalo bi adaptirati potrebama
regionalnog razvoja, radi povećanja odgovomosti regija za vlastiti
razvoj, a u populističkoj strukturi Federacije BiH povećati
odgovornost regija za zajedničku budućnost u entitetu. U obje
strukture potrebno je rahabilitovati ekonomsko-političku ulogu
ekonomskih centara.
|
|
Na nivou države
neophodno je razviti sistem mjera za podršku slabije razvijenim
regijama i opštinama u oba entiteta, na bazi jedinstvenih kriterija
izgrađenih u evropskom sistemu. Time bi još jedna stepenica u
približavanju Evropi bila savladana. Prednje neće biti moguće
postići bez demokratizacije bosanskog društva. Za nju postoje
određeni vanjski preduslovi:
|
1. Ekonomska podrška
regiji,
2. Prisustvo stranih
vojnih snaga i pristupanje NATO-paktu i
3. Integracija u
Evropsku Uniju.
|
Svi preduslovi
formulisani su Paktom sigurnosti za jugoistočnu Evropu, za one koji
izdrže do tada. U međuvremenu biće još traganja za demokratskim
snagama koje bi nas mogle izvući iz postojećeg blata.
2. MOGUĆE REGIJE
|
Prijedlog
regionalizacije BiH izvešćemo na slijedećim načelima:
|
1. |
Samoodrživost. Regija
treba da je samoodrživa, što podrazumijeva da raspolaže dovoljno
razvijenom privredom i resursima koji joj omogućavaju opstanak i
dalji razvoj.
|
2. |
Blizina centra.
Regija treba da predstavlja teritorijalnu cjelinu u kojoj iz
najudaljenije tačke može da se stigne u njen centar, obavi potrebni
posao i vrati u mjesto stanovanja za najviše dva sata u svakom
smjeru.
|
3. |
Fiskalni kapacitet.
Regija treba da raspolaže fiskalnim kapacitetom koji omogućava
samofinansiranje njenih javnih djelatnosti (školstvo, zdravstvo,
penzioni sistem, javna administracija).
|
4. |
Uzajamnost. U mjeri u
kojoj nije moguće postići balans između prethodnih triju,
međusobno suprotstavljenih, kriterija - moraće postojati državni
sistem uzajamne podrške. Regije treba formulisati tako da ova
podrška zahtijeva minimalne međusobne transfere. |
|
Načelo samoodrživosti
sugeriše da je najbolje državu smatrati regijom, jer ona u principu
raspolaže većom ekonomskom snagom i samoodrživija je. Mana načela je
u njegovom političkom etatizmu, koji može dovesti do pražnjenja
periferije i koncentracije svih ili većine privrednih aktivnosti u
metropoli.
Načelo blizine centra
počiva na realnoj potrebi komunikacije između najudaljenijih tačaka
u datom prostoru i regionalnog centra. Ono može biti postignuto i
razvojem saobraćajnica i telekomunikacija, ali se ne može zaobići
činjenica da, u svakoj varijanti, treba težiti minimalnim troškovima
putovanja do centra i nazad - koji podrazumijevaju noćenje u svojoj
kući. Striktna primjena ovog načela podrazumijeva pretvaranje
opština u države, sa svim njenim funkcijama. Mana ovog političkog
populizma je u tendenciji zanemarivanja centralnih, inače nužnih,
funkcija države.
Načelo fiskalnog
kapaciteta povezano je s načelom samoodrživosti, ali se i razlikuje
od njega. Samoodrživa može biti lokalna poljoprivredna ili tekstilna
zajednica, koje po definiciji imaju mali fiskalni kapacitet,
nedovoljan za zadovoljenje lokalnih javnih potreba. Veći fiskalni
kapacitet imaju visokoproduktivne djelatnosti, ali i veće
teritorijalne zajednice. Primjenom načela teži se naći takvu
privrednu strukturu i teritorijalni obuhvat koji omogućavaju da se
minimiziraju fiskalni transferi između pojedinih regija.
|
Dr Nusret Velić: Zoran Mandlbaum |
|
Dr Nusret Velić: Mustafa Selimović |
|
Primjena bilo kojeg od
prethodnih načela ili njihove kombinacije ne može, ni u kojoj
varijanti, dovesti apsolutne jednakosti medu regijama. Čak i kad
startuju s jednakih pozicija, u daljem razvoju će neke od regija
brže a neke sporije napredovati, razvijene će izgubiti razvojnu
poziciju i obratno. Zbog toga je nužan dinamički korektiv zasnovan
na saradnji i uzajamnosti. Uzajamnost može počivati na velikoj ili
maloj masi raspoloživih sredstava za podršku regijama u zaostajanju.
Da bi se izbjegla pretjerana koncentracija moći u centru i
istovremeno ostvario relativno širok prostor za regionalno
poduzetništvo, ova masa bi trebalo da je svedena na nužni minimum.
Analizom u nastavku
tražićemo optimalni broj regija, polazeći od varijanata:
|
1. |
Država kao regija.
Podrazumijeva postojanje opština kao nižih i konačnih regionalnih
jedinica i formiranje fonda na nivou države za podršku nerazvijenim
opštinama;
|
2. |
Entiteti kao regije.
Podrazumijeva formiranje fonda na nivou entiteta - za podršku
nerazvijenim kantonima u FBiH i na nivou kantona za podršku
nerazvijenim opštinama, te u okviru RS fonda za podršku
nerazvijenim opštinama. Područje Brčkog, koje u ovom
kontekstu predstavlja posebnu administrativnu jedinicu države i ima
karakter entiteta, ostaje bez rješenja. Na nivou države, pri ovakvoj
strukturi interesa nije moguće formirati poseban fond.
|
3. |
Kantoni u FBiH i
neformalno definisane regije (njih 7) kao osnova za
regionalizaciju. Podrazumijeva prihvatanje administrativne podjele
po Dejtonskom dogovoru i neformalne regionalizacije unutar
RS, te distrikta Brčko kao unaprijed zadanih regija.
Pretpostavlja se da će entiteti konstituisati regionalnu ekonomsku
politiku, s tim da distrikt Brčko ostaje bez podrške (ako
upadne u problem zaostajanja u razvoju) odnosno bez učešća u
finansijskoj podršci nerazvijenim (ako je trajnije u relativno
povoljnijoj poziciji).
|
4. |
Predratni sistem
organizacije osnovnih privrednih komora kao osnova za
regionalizaciju (7 regija). Podrazumijeva potiranje administrativnih
granica entiteta, konstituisanje fonda na nivou države za podršku
razvoju nedovoljno razvijenih regija.
|
5. |
Formiranje nove
regionalne strukture, držeći se u uvodu pomenutih načela.
Podrazumijeva potiranje administrativnih granica entiteta i
formiranje fonda na nivou države (za podršku razvoju infrastrukture
i razvoju regija) i na nivou regija (za podršku nedovoljno
razvijenih opština).
|
|
Dr Nusret Velić: Avdo Zvonić |
|
Dr Nusret Velić: Ratko Pejanović |
|
Bilo koja od varijanata
da se usvoji, treba imati na umu dvije stvari:
|
1. |
Da Evropska Unija,
poučena iskustvima iz vlastitog razvoja, neće pružati
finansijsku podršku zemljama koje nemaju vlastiti partnerski
fond, a njega je nemoguće konstituisati u slučaju 2.
|
2. |
Da je osnovni interes
građana da bolje žive, a da je manje važno u kom je to
formalnom administrativnom obliku se to ostvaruje.
|
|
Ni jednom od navedenih
dvaju faktora (koje možemo razumjeti i kao uslove) ne odgovara
varijanta 2 u prethodnom razmatranju. Stoga nema opravdanja
njena analiza. Da bi se, ipak, uočile prednosti i mane broja regija
kao osnove za regionalizaciju, treba uočiti da varijanta 3 sadrži u
sebi princip dejtonske podjele. Iz navedenog izlazi da ćemo se, u
daljoj analizi, fokusirati na varijante 1, 3, 4 i 5.
2.1 DRŽAVA KAO REGIJA
Statističke službe,
razgrađene tokom rata i informaciono zatvorene nakon njega, ne
pružaju relevantne podatke o današnjoj razvijenosti opština pa
se kao jedina mogućnost za analizu nude najsvježiji predratni podaci
(1991.godina). Budući da ovoj analizi nije cilj da precizno
identifikuje koje od opština se mogu danas smatrati razvijenim
odnosno nerazvijenim, nego da identifikuje broj i sastav regija,
relativna starost podataka neće ozbiljnije narušiti koncept
regionalizacije.
Ako uzimamo državu
kao jedinstvenu regiju, tada se slijedeće niže administrativne
jedinice u hijerarhijskoj ljestvici državne organizacije, u slučaju
BiH, ispoljavaju opštine. Takvih opština je prije rata bilo
109.
Koristeći se podacima o
površini, broju stanovnika, broju zaposlenih, narodnom dohotku
osnovnim sredstvima i budžetskim prihodima po opštinama moguće je
dobiti rang listu razvijenosti i, također prosječnu cijenu
radnog mjesta izraženu vrijednošću osnovnih sredstava te utvrditi
prag nerazvijenosti. Potpuni podaci o budžetskim prihodima opština
dati su jedino za 1971. godinu, ali i oni su dovoljni za opšti
zaključak o tome da je podrška opštinama koje, zbog nedovoljne
razvijenosti privrede u njima (nedovoljan poreski kapacitet) i
relativno visokih potreba u javnom sektorn (potrebe stanovništva),
ne ostvaruju dovoljne izvorne prihode - mora biti pružena podrška
kroz budžet.
|
Sl. 1: Nedovoljno
razvijene opštine prema predratnom stanju
|
Pažljivijom analizom podataka za 1971., 1981. i 1991. godinu
vidljivo je, uprkos činjenici da je tokom cijelog tog perioda na
određeni način pružana podrška razvoju opština, da se nisu dogodile
radikalne promjene u mjestu na rang listi razvijenosti. Jedino su
opštine u kojima se snažno i koncentrisano investiralo doživjele
natprosječan razvoj (Ugljevik, Gacko). Ovo potvrđuje teoretski i
praktično već ranije konstatovanu činjenicu da podrška razvoju
nerazvijenih mora biti dugoročnog karaktera, ciljana i snažna.
Procjena potrebnih
investicionih sredstva za podršku nedovoljno razvijenim opštinama,
izvedena je držeći se kriterija:
|
1. |
da se razvijenost
odnosno nerazvijenost utvrđuje ostvarenim dohotkom po stanovniku;
|
2. |
da je podrška nužna
opštinama koje ne ostvaruju 80% prosječnog narodnog dohotka po
stanovniku;
|
3. |
da se masa potrebne
investicione podrške mjeri visinom potrebnih aktivnih osnovnih
sredstava, tj:
|
|
u čemu su: AOSr, AOSd =
aktivna osnovna sredstva regije odnosno države, respektivno; Sr, Sd
= broj stanovnika regije odnosno države, respektivno i NDr, NDd =
narodni dohodak u 1991. godini u regiji i državi, respektivno. |
|
|
Podaci pokazuju da je,
za dostizanje nivoa 80% narodnog dohotka po stanovniku u državi,
potrebno investirati oko 26,7 mlrd. YUD ili oko 3,5 mlrd DEM u 49
opština identifikovanih po kriterijima 1 i 2 te prikazanim na slici
1. Taj iznos je, približno, ukupan iznos pomoći koju bi, pod
pretpostavkom da rata nije bilo, trebalo pružiti navedenim opštinama
da bi se izvukle iz nerazvijenosti.
Veličina opština veoma
varira. Sve zadovoljavaju postavljeni uslov da udaljenost centra ne
premašuje 4 sata dnevnog putovanja, ali je malo njih koje raspolažu
dovoljnom privrednom snagom da bi se mogle razvijati samostalno.
Također, većina njih nema uslove za samostalno finansiranje javnih
službi u njima. Izuzetak od prednjeg predstavlja grad Sarajevo, koji
u svakom pogledu može da se tretira kao regija.
2.2 PODRUČJA KOMORA KAO
REGIJE
Prije rata egzistiralo
je 7 osnovnih privrednih komora, kojima su obuhvaćene sve opštine
države, a njihov je zadatak, pored ostalog bio da se staraju o
privrednom razvoju područja koja su pokrivale. Radi utvrđivanja
nivoa razvijenosti svake od njih korištena su dva izvora podataka i
izvršeno poređenje s trećim (2), jer razgraničenje prema
raspoloživim informacijama nije bilo moguće izvesti pouzdano.
Dobijeni rezultati prezentirani su na slici 2.
|
Sl. 2: Područja
osnovnih privrednih komora kao regije |
Veličina i privredna
snaga regija različite su. Omjeri između najmanjeg i največeg
područja u veličini teritorije su 1:3,7; u broju stanovnika 1:3,5; u
broju zaposlenih 1:4,4 i ostvarenom narodnom dohotku 1:6,4. Prema
podacima iz Koncepcije dugoročnog razvoja Bosne i Hercegovine do
1990/ 2000.godine, dvije regije (Bihaćka i Dobojska) spadaju u
slabije razvijene kojima je nužna šira društvena podrška radi
sužavanja razlika u nivou razvijenosti. Isti dokument sugeriše da i
Tuzlansko područje pokazuje tendenciju zaostajanja u razvoju, pa bi
mu barem sa stanovišta stope zaposlenosti bila neophodna podrška.
Uvažavajući ove podatke izlazi da je, u ovakvom sistemu regija iz uz
kriterije kao prvoj varijanti, na nivou države bilo potrebno
osigurati investicije u visini od oko 10,5 mlrd YUD ili oko 1,5 mlrd
DEM.
Razlika u odnosu na prvu
varijantu, u jednom korektno organizovanom sistemu podrške
regionalnom razvoju (2 mlrd DEM) trebalo bi da bude osigurana unutar
regije. Treba, također, podsjetiti da veličina teritorija nije
izbalansirana sa stanovišta mase narodnog dohotka, broja stanovnika
niti međusobnih udaljenosti regionalne periferije i regionalnih
centara.
1) Rad je dio šireg
istraživanja pod naslovom "Suprotnosti i postratni izazovi
regionalne ekonomike i regionalne ekonomske politike u Bosni i
Hercegovini" kojeg je finansirao Međunarodni forum "Bosna" Sarajevo.
Izvori:
Statistički godišnjak BiH 1990, 1991 i 1992; Zavod za statistiku BiH
Sarajevo.
Ekonomski institut
Sarajevo: Koncepcija dugoročnog razvoja BiH do 1990/2000, Sarajevo
1988.
Vlado Smoljan: Poglavlja
iz ekonomske historije Hercegovine IV, Mostar 1999.
|
|