o

Home · Info · Arhiva ·
Novi broj · Trazi · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 115-116 (26-27 - nova serija)

Godina XXV juni-lipanj/juli-srpanj 1999.
Prethodna · Sadrzaj · Slijedeca

Andrija Kresic
RELIGIJA MILOSTI NA GRANICI MILENIJA
Vjera, crkve i neokrscanstvo bez granica

Prethodni tekst
DVA SVJETSKA KRVOPROLICA

Da li je svijet duhovno na visini materijalnih mogucnosti?

U zivotinjskom svijetu egzistencija jedne vrste i njenih jedinki odrzava se po pravilu odnosom nagonske koegzistencije, a u manjim skupinama unutar vrste (stado, krdo, copor, jato, pcelinji roj i dr.) i odnosom proegzistencije u smislu "svi za jednog - jedan za sve". Medjutim, u vrsti (ili rodu) homo sapiens ima i antiegzistencije. Dosta je primjetno da se prahistorija i historija ljudskog roda podosta sastoje od ratnih pobjeda i poraza. Malo je bilo vremena kad se negdje u svijetu nije ratovalo. U dvadesetom stoljecu imali smo i dva svjetska krvoprolica. Mrznja je harala u ljudskom rodu uzimajuci mu silan danak u zivotima i dobrima i pored svjetske religije ljubavi ciji su vjernici, milom ili silom, ratovali jedni protiv drugih. Mrznja je ipak bivala nadvladavana nagonom ka egzistenciji; zato svijet nije unisten, pa se moze vjerovati u njegovu buducnost. (To, naravno, nije religijska vjera, nego empirijska vjerovatnoca na osnovu dosadasnjeg iskustva).

Ovovremena sredstva antiegzistencije, osobito ona koja ce se moci proizvoditi u narednom stoljecu, mnogostruko uvecavaju svoju ubitacnost, te bi mogla proizvesti apokalipticnu katastrofu i veoma dovesti u pitanje vjerovatnocu ljudske egzistencije. To je veliki izazov na granici milenija za svjetsku misiju religije ljubavi koja to ne bi bila samo po nazivu i novozavjetnom porijeklu, nego po spasilackom ucinku.

Da bi se krscanstvo efikasno posvetilo svjetskom spasenju ono bi se samo moralo osloboditi unutrasnjeg rivalstva svojih crkava, u sebi uspostaviti odnose proegzistencije, tolerirati dogmatske i obredne razlike - ionako previse izvjestacene
(6) - koje ne smetaju sloznom djelu i cilju.

(Koliko su samo crkve mogle uciniti protiv rata na prostoru bivse Jugoslavije da su - jos dok se vodio samo medijski rat - osnovale medjucrkvene stalne operativne organe za koordiniranu antiratnu akciju, slozno odvracajuci vjernike od nacionalnih "otaca", ratobornih mrzitelja i ratovodja. Bila bi to aktivnost u duhu novozavjetne vjere, mogla bi obuhvatiti i nekrscanske crkve i vjernike i postati paradigmaticna za spasilacku vjersku misiju u cijelom svijetu. Akciono jedinstvo ove vrste ne bi dovodilo u pitanje razumni identitet vjera i crkava niti bi se one nametale jedna drugoj. Nazalost, u nasoj javnosti uspjesniji su bili ratni huskaci; mirovnjaci su bili u manjini, a crkve - ili prakticno pasivne ili u savezu s ratovodjama, sto sve svjedoci o moralnoj zaostalosti i nezrelosti.)

Ne zaostaju samo sebicne drzavne vlasti otezavajuci potrebnu komunikativnost, slobodnu razmjenu ljudskih vrednota i covjecno zblizavanje svijeta, nego zaostaju i sebicne crkve protivno svojoj (ranokrscanskoj) vokaciji univerzalnog humaniteta.

Rimokatolicka crkva, koja je vec svojim nazivom upucena cjelosvjetskoj vjeri (katholikos = univerzalan), sebicno je iskljuciva pretenzijom rimskog pape da - kao "nasljednik" prvoapostola Petra - bude nepogresivi vjersko- vladarski autoritet cijelog krscanstva, sto mu nacionalne crkve pravoslavlja i protestantizma ne priznaju.

Osobito su bile i ostale podlozne nacionalizmu pravoslavne crkve koje su dugo djelovale u zaostalijem (feudalnom i postfeudalnom) evropskom Istoku, dok je Reformacija (sa nacionalnim crkvama) na Zapadu koincidirala sa ukidanjem feudalizma i duha srednjovjekovlja. (O tradicionalnom nacionalizmu u pravoslavlju uvjerljivo svjedoci protojerej Smeman, historicar pravoslavlja, koji pokazuje i spregu drzave i crkve pri sukobima unutar pravoslavlja.)
(7) Trenutno je na "dnevnom redu" u pravoslavlju spor izmedju moskovskog i carigradskog ("vaseljenskog") patrijarha oko nadleznosti nad estonskom mitropolijom. Crkvena Moskva - koja se nije odrekla ambicije da bude "treci Rim" - htjela bi estonske pravoslavce pod svojom vlascu. Carigradski patrijarh zeli estonsku mitropoliju pod svojom "vaseljenskom" vlascu. On inace nudi pravoslavnom svijetu grcki "model spojivosti pravoslavlja sa Zapadom" kao sto to cini i grcka politika unutar Evropske Unije. Iz srpsko- pravoslavne crkve izdvojila se makedonska crkva, a ima zahtjeva za autokefalnost crnogorske crkve, sto podsjeca na odvajanje nacionalnih crkava u dva velika crkvena raskola krscanstva. U ovoj pravoslavnoj crkvi primjecuje se "tendencija kvazigrecizacije", ali i otpor (kao i u grckoj crkvi) toj "mondijalistickoj i ekumenskoj delatnosti Vartolomeja".(8) Dakle, opet i opet svadje oko crkvene vlasti i tek poneki znak medjucrkvenog zblizavanja.

POCETNI STUPANJ DEMOKRATIZACIJE

Sta bi se moglo dogadjati s krscanstvom u trecem mileniju?

Sigurno je da ce se mijenjati koliko-toliko s promjenama svijeta ili ce iscezavati u svijetu.

Vjerski i profani zivot vjernika ne moraju biti i ne mogu biti u trajnom konfliktu niti bi se vecina vjernika mogla, po zahtjevu svojih crkava, stalno izolirati od svjetovnih zbivanja i medjuvjerskog komuniciranja.

Da bi se crkve prilagodile sve izrazitijoj aktuelnoj demokratizaciji u svijetu, tj. da bi se same demokratski aktuelizirale, morale bi mijenjati, prvo, arhaicnu crkvenu hijerarhiju i, drugo, odnos povlascenog klera i podvlascenog vecinskog dijela vjernika.

Crkveni poglavar (papa, patrijarh) mogao bi se birati na odredjeni mandat kao primus inter pares u crkvenom poglavarstvu. Bivsi zivi poglavari bi sacinjavali pocasno i savjetodavno poglavarstvo. To bi bio moguci nacin napustanja autoritarne vladavine monarhistickog tipa i ukidanje glavne prepreke za sloznu aktivnost krscanskih crkava za dobrobit trecemilenijskog svijeta.

U principu, za pocetak, isti nacin bi vazio za izbor ostalih (nizih) crkvenih funkcionera i za pretvaranje prevelikih licnih ovlascenja u primjereno kolektivno odlucivanje u crkvi. Ovaj pocetni stupanj demokratizacije, naravno, ne bi morao biti i konacni.

Iz dosadasnjeg zastarjelog ugla posmatranja, bez ikakvog dosadasnjeg iskustva, nije dovoljno vidno kako u svakidasnjoj crkvenoj praksi pomijesati svecenstvo i ostale vjernike toliko da nestane dosadasnja institucionalna subordinacija vecine manjini. Odavno je trebalo, a u buducnosti moze biti jos potrebnije, da, na pr., parohijani biraju svoga paroha, zupljani svoga zupnika, da na crkvenim zborovima raspravljaju i odlucuju o crkvenim pitanjima ne ostavljajuci sve odlukama svoga svecenika.

Odavno je vrijeme da se sva vrata crkvene hijerarhije sirom otvore i zenama - ukljucujuci njihovo skolovanje u vjerskim skolama - kako bi one ravnopravno s muskarcima djelovale u crkvi. Nedostojno je smatrati ih nedostojnim za crkvene funkcije, a za neke crkvene poslove bile bi i pogodnije od kolega (na pr., ispovijedanje zena, vjerska obuka djevojcica i male djece i dr.).

ZAJEDNICA LJUDI RAZNIH VJERA

Moze se ocekivati da ce materijalni razvoj u svijetu stimulirati, vise nego do sada, stvaranje sirih zajednica od subkontinentalnih i kontinentalnih, kakve se vec uspostavljaju. Udruzuju se narodi razlicitih tradicija, kultura, vjera i crkava, pa i oni koji su dugo medjusobno ratovali. Zajednistvo cini svoje. Zastarjele sebicne iskljucivosti i crkveno- nacionalisticki autizmi gube tlo u zajednici ljudi raznih vjera. Sva je prilika da istice vrijeme vjerskom sovinizmu, fundamentalizmu, vatrenom gnjevu prema zapadnjastvu ili istocnjastvu, "mondijalizmu", "novom poretku" i drugim "pogibeljima" za "vjeru otaca", za "nasu naciju", za "jedinu svetu crkvu", za "pravoslavno slovenstvo" i sl.

Svakidasnjim ljudskim komuniciranjem u multireligijskim zajednicama otvara se mogucnost za vjernike raznih crkava da se vjerski zblizavaju mimo crkava. U prilog toj vjernickoj nevjernosti crkvi djeluju barem dva razloga.

Tzv. crkveno uciteljstvo u tradicionalnoj crkvi diktira vjernicima vjersko jednoumlje ne dozvoljavajuci im nikakvo versko frakcionastvo, sektastvo i licno vjerovanje. Vjerniku kao samosvjesnom ljudskom bicu ne prilici da bez pogovora prima svaki duhovni diktat; o ponecem moze misliti drukcije ili se sloziti s misljenjem prijatelja druge vjere. Utoliko vjernik intimno postaje inovjernik ili nevjernik za crkvenu vjeru. U crkvama zaista ima "nevjernika" ili "krivovjernika" i to ne samo onih koji se odjednom preobrate od ateista u gorljive poboznjake, vidjane na svakom bogosluzenju iz sasvim profanih namjera.

Drugi (i cesci) razlog intimnog nevjerstva mogu biti neuvjerljiva crkvena vjerovanja, pa i sami posveceni vjerski izvori kao sto je biblijsko Sveto pismo. Ima, svakako, lakovjernih ljudi koji vjeruju svakom slovu Biblije, otprilike kao sto mala djeca bukvalno vjeruju bajkama i basnama. Ostali intimno ne vjeruju u mnoge dogodovstine, njihove aktere, legende, cudesa, prorocanstva itd., po biblijskom predanju iako javno slijede to predanje po nekoj obicajnoj inerciji. Neki prihvataju samo suvisle poruke i pouke iskazane mitskim predocavanjem, a samu mitolosku formu Biblije smatraju neobaveznom za krscansko misljenje.
(9)

LULA MIRA IZMEDJU TEIZMA I ATEIZMA

Starinsko crkveno krscanstvo moze ocekivati svoju krizu koja se ne moze dugo prikrivati povremenom, mjestimicno i konjunkturnom masovnoscu vjerskih rituala. Krscanstvo premalo odgovara ili ne odgovara mogucnostima i potrebama svecovjestva na ovovremenoj milenijskoj granici. Zato mu opet veoma treba aggiornamento, ali ovaj put je rijec o svekrscanskoj obnovi, znatno dubljoj, siroj, modernijoj od posljednje vatikansko- koncilske obnove. U formalnom pogledu rijec moze biti o renesansi ranokrscanskog humanizma i univerzalizma. Ovaj "preporod" ili "ponovno rodjenje" moze postati, mutatis mutandis, trecemilenijski duh svijeta slicno prvomilenijskom duhu u svjetskom Rimskom carstvu.

Duh i praksa religijskog ekumenizma u modernom svijetu ne moraju se zauvijek vezivati za odnose dosadasnjih crkava i crkveno se ogranicavati. To bi moglo biti u vecoj mjeri vancrkvena stvar vjernika i vjerskih mislilaca raznih vjera, medju kojima ima sve vise modernista koji smjelo sinhroniziraju svoju religioznost sa duhom vremena.
(10) Optimisti koji djeluju s nadama u bolji svijet mogu ocekivati da ce u svijetu narednog milenija biti puno vise prijateljske komunikativnosti medju raznim ljudskim zajednicama nego neprelaznih granica i sukoba. Takodjer mogu ocekivati da ce se zauvijek zakopavati ratne sjekire izmedu religija, da ce biti medjureligijske religioznosti(11), religioznosti kao takve, sa vise slobodnog nego propisanog monistickog vjerovanja.

Moze se ocekivati i lula mira izmedju teizma i ateizma ako se promisljaju razborito, bez apriorne nepomirijivosti. Previse je nekriticno, komotno misljenje da je svijet podijeljen nekakvim "berlinskim zidom" na vjernike i nevjernike, da je covjek ili jedno ili drugo. Vec je nesto receno o tome da vjernik, noseci u dusi svoju vjeru, nosi i nesto vjerske skepse i nevjerice, pitajuci se u nedoumici da li je zaista bilo i moglo biti ovo ili ono sto kaze vjersko predanje. Osim toga, duh vjernika ne moze biti okupiran samo vjerom, kao u hramu; on osjeca i misli ziveci povise izvan hrama (pro-fanum), sa profanim iskustvima, bez nebeskih bica i bez racionalno- empirijskog potvrdjivanja vjerskog predanja.

Ateizam moze biti u "miroljubivoj koegzistenciji" sa teizmom ako se temeljito razgranici sa antiteizmom. Za razliku od antiteizma, ateizam se ne bavi razuvjeravanjem vjernika, ne bavi se negiranjem religijskih vjerovanja kao zabluda i obmana, kao sto cine duhovni i prakticni progonitelji religije. Ostavljajuci vjerniku da vjeruje sto moze vjerovati ateizam uvazava samu svjetovnu cinjenicu religioznosti kao utjecajnu komponentu kulture i zivota ljudi tokom milenija, dostojnu proucavanja u raznim oblastima znanja (u historiji religije, filozofiji religije, sociologiji r., psihologiji r. i dr).

U metod naucne spoznaje, naravno, ne ulazi nikakav deus ex machina niti bilo kakvo natprirodno ili neprirodno "objasnjenje". Zato ateisti moze biti sasvim prihvatljivo nastojanje znacajnih modernih teologa da "ili ukinu ili barem svedu na minimum natprirodni element i akcenat" u krscanskom vjerovanju.
(12)

Nalazimo se na milenijskoj granici kada svijet ima, vise nego ikada, dvije oprecne mogucnosti: ili da srlja u brzo samounistenje i unistenje mnogo toga u prirodi ili da ubrzano krene u globalnu humanizaciju. Starinsko crkveno krscanstvo, koje se pretezno bavi natprirodnim bicima i zbivanjima, propovijedajuci nebesko spasenje kao cilj zemaljskog zivota, marginalizira samo sebe u spomenutoj dilemi svijeta. Za novi svijet treba novo krscanstvo.

Obnovljena religija ljubavi - u skladu sa vjerskim samozrtvenim Kristovim covjekoljubljem - moze imati puni smisao i siguran opstanak u buducem svijetu kao univerzalni vjerski pokret duhovne i prakticne humanizacije svijeta koji bi djelovao u plodnoj kooperaciji sa ostalim humanistickim nastojanjima u svijetu.

Dioba na razne crkve, crkvene iskljucivosti i medjucrkveni sporovi crkvenog krscanstva mogli bi se prevladavati svjetskom organizacijom krscansko- humanistickog pokreta, jedinstvenog u mnostvu svojih funkcionalnih oblika, kao sto je i samo covjestvo ljudskog roda jedno u neizbrojivom mnostvu svojih pojava.

Nova vjerska organizacija bavila bi se osobito moralnim odgojem vjernika (u vjerskim skolama i ostalim ustanovama vjerske obuke) i to u skladu sa dva temeljna eticka principa: sa principom koegzistencije ("Ne cini drugom sto ne zelis da drugi cini tebi") i sa principom proegzistencije ("Cini za drugog sto zelis da drugi cini za tebe" ili "Ljubi bliznjega svoga kao samog sebe"). U ime takve etike intenzivirala bi se i krscanska kritika (u crkvenim glasilima i inace) svakojakog necovjestva, netrpeljivosti, egoizma i mrznje u svakidasnjem zivotu.

Doktrinarno- teoloska obnova krscanstva moze biti nastavak ranije zapocete demitologizacije biblijskog vjerovanja, uz vise priznanja, podrske, sistema i popularizacije. Sam pojam bozanstva u judeo- krscanskom vjerovanju u vidu jednog antropomorfnog bica, koje je stvorilo svijet i vlada njime, ne razlikuje se bitno od starogrckog Zevsa ili rimskog Jupitera, osim sto je jedan jedini (mada i on ima brojnu nebesku svitu andjela, svetaca i svetica). Po misljenju biskupa od Woolwicha Johna Robinsona, mitski termin "Bog" treba napustiti tako da se teologija ne bavi opisivanjem posebnog bica koje se zove "Bog", nego je analiza interpersonalnih odnosa u njihovoj osnovi.
(13) Osnova je princip ljubavi, ljubav je bozanstvena.

Mitoloska biblijska vjera ce se, po svoj prilici dugo odrzati u krscanstvu kao nezvanicna ili poluzvanicna popularna forma vjere ili kao retoricko- stilska prezentacija vjerske doktrine. Neokrscansko bozanstvo nadahnjuje duse kao apoteoza najvise pravde i ljubavi u svijetu.

Pored duhovne obnove, tj. nove svijesti i savjesti, glavna odlika i prednost obnovljenog krscanstva je neokrscanska praksa. Za razliku od dosadasnje karitativne djelatnosti crkava i drugih krscanskih organizacija, dobrotvorna djelatnost svjetskog neokrscanskog pokreta moze biti i kvalitetom i kvantitetom neuporedivo dobrotvornija.

U neokrscanskom svjetskom pokretu nalazili bi utociste oni koji su ponizeni u svojoj osobnosti, kao subjekti svoga zivota, koji su podvlasceni i trpe samovolju povlascenih mocnika, koji pate u siromastvu, koji su pogodjeni nepravdama i ugrozeni mrznjama, koji su bespomocni i liseni normalnog ljudskog nacina opstanka, tj. zivota svjesnih, slobodnih, kreativnih i drustvenih (moralnih) bica. Pokret je organizacija i za dobrotvore koji mogu i zele pruzati bilo kakvu vrstu pomoci bespomocnima. Pokret je, ujedno, organizacija krscana za efikasan prakticni otpor svakom necovjestvu, svemu sto se bilo kako namece ili protivi covjestvu kao mjerilu svih vrijednosti.

Za svoju dobrotvornu djelatnost Pokret bi imao svoja obdanista i domove za nezbrinutu djecu, svoje djacke, studentske, staracke domove, svoja ljecilista, oporavilista, apoteke, svoja ucilista bez skolarina, svoje ustanove osiguranja, svoje zgrade i naselja za beskucnike, svoje sluzbe pravne pomoci itd. i t.sl. Za sve to potrebni su obilni fondovi razlicite namjene koji bi se alimentirali iz privrede u vlasnistvu Pokreta i donatorstvom.

Odnosi medju zajednicama neokrscanstva - lokalnim, regionalnim, zemaljskim, medjudrzavnim itd. - uredjuju se i prakticiraju po nacelima krscanske uzajamnosti, prelazeci sve granice (politicko- administrativne, etnicke, socijalne i druge) do svjetske cjeline Pokreta. Tako bi duh krscanskog covjekoljublja djelovao kao sama spasonosna stvarnost u svijetu. Ima li od ovoga uvjerljivije vjere u inkarnaciju Logosa iz prologa Cetvrtom evandjelju: "I Rijec tijelom postala i nastanila se medju nama"?

Beograd, maja 1996.

1. Krscanstvo ili hriscanstvo su u nasem jeziku dva termina za jednu religiju, ali ponegdje (na pr. u Hercegovini) krscanima nazivaju katolicke vjernike a (h)riscanima pravoslavne. Moze biti da naziv krscanin dolazi od krsten (krscen), a hriscanin je sljedbenik Hrista (gr. Hristos, lat. Christus) iako su i jedan i drugi krsteni sljedbenici Krista.
2. Kao sto su se tokom ranijih milenija prareligijska vjerovanja - tabuizam, totemizam, fetisizam, animizam, magija - nadgradjivala mitoloskim politeizmom, tako se grcko- rimski politeizam prevladavao osobenim krscanskim monoteizmom, drukcijim od hebrejskog jahvizma. Stari oblici vjerovanja nastavljaju zivot u sjenci i pod dominacijom novih, obicno kao praznovjerja za zvanicnu religiju.
3. Postanje, 32:30.
4. Vidi Mat. 5: 17-19, 43-47; Marko 12:30-33; Rim. 1:5, 2:11, 12:14-21, 15:1-6; l. Iv. 4:8.
5. Luther je prevodio Bibliju da bi njemacki vjernici vidjeli razliku izmedju izvornog (biblijskog) i aktuelnog crkvenog krscanstva, narocito kad je rijec o prakticiranju vjere, o crkvenoj praksi kroz vijekove.
6. Danas bi zbilja bilo nerazumno ustezanje od svekrscanske akcije i natezanje oko pitanja kao sto su: da li Duh sveti proizlazi samo od Oca ili i od Sina (Filioque), da li ima cistilista ili samo raj i pakao na drugom svijetu, da li pricesce vrsiti kvasnim ili beskvasnim hljebom. Vecini vjernika to su sasvim nedovoljni razlozi za raskol jedne vjere na katolicizam i pravoslavlje. Glavno je bilo pitanje crkvene vlasti.
7. Aleksandar Smeman: "Istorijski put pravoslavlja", izd. Atos, Cetinje 1994, ss. 317-323. Kod ovog pisca ima drastican podatak o "prvom velikom razdoru u pravoslavnom svetu", kada je sukobom Bizantije i Bugarske oko prvenstva u pravoslavlju bila unistena nezavisnost bugarske drzave i crkve. Tada je Vasilije II "Bugaroubica" naredio da se iskopaju oci 15000 zarobljenika koji su slijepi vraceni bugarskom caru Samuilu.
8. Vidi "Duga", Beograd 30.3.1966, str. 46-47.
9. Slicno misljenje ima krscanski modernist, koji se bavi demitologizacijom vjerovanja, Rudolf Bultmann: "L' interpretation du Nouveau Testament" (Paris 1955); "Jesus Christus und die Mythologie" (Hamburg 1965).
10. Andrija Kreft: "Filozofija religije", izd. Naprijed, Zagreb 1981, ss. 95, 190, 193, 201.
11. Moderna krscanska misija u svijetu i sama predvidja tolika, medjuvjerska zblizavanja da ne iskljucuje pojave kao sto su: "krscanski hinduizam", "taoisticko krscanstvo" i sl. (Andrija Kresic: "Kraljevstvo bozje i komunizam", IMRP, Beograd 1975, str. 23-24.
12. E.L. Mascall: "The Secularisation of Christianity", A Libra Book, London 1967, str. 22.
13. John A.T. Robinson: "Dieu sans Dieu" (originalni naslov "Honest to God"), Nouvelles Editions Latines, Paris 1964, str. 63-66.

Rad pripremljen za Medjunarodni simpozij "Granice - izazov interkulturalnosti", odrzan u Beogradu od 30.5 do 1.6.1996. Skracena verzija objavljena u listu "Republika", Beograd, br. 141-142 od 30.6.96.

Prethodna · Sadrzaj · Slijedeca

Ahmet Ibukic - Imaginacija 2

Home · Info · Arhiva ·
Novi broj · Trazi · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Casopis Most je upisan u evidenciju javnih glasila R BiH pod brojem 536 od 30.11.1995.
i oslobodjen je placanja poreza na promet.
ISSN 0350-6517

Na vrh

Copyright © 1995-1999 Casopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Sadrzaj obnovljen: 22-01-2005

Design by © 1998-1999
HarisTucakovic, Sweden
oo