o
Mostujte sa nama
Arhiva
Ahmed Moustafa - Vragolasti konji (1993)

Home · Arhiva ·
Novi broj · Obavjestenja · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 106-107 (17-18 - nova serija)

Godina XXIV septembar-rujan/oktobar-listopad 1998.
Prethodna · Sadrzaj · Slijedeca

Bratislav Ljubisic
SIMBOLI RAZLICITIH CIVILIZACIJA
Povodom najnovijih izlozbi slika
Mostarke Tamare Djedovic u Galeriji VMA i
Centru za dekontaminaciju umjetnosti u Beogradu

Slikarstvo i slikovno u istoriji oduvek su privlacili paznju kako teoreticara, tako i filozofa, knjizevnika... Jer komunikacija koja se uspostavlja koriscenjem elemenata slike ima svojstvo direktnog delovanja na posmatraca i najcesce je vise od ilustracije. Mogucnost da se simboli ukrstaju na razlicite nacine i tako dobiju priliku da se njihovo znacenje i polje oznacavanja prosiri, daje slikarstvu car novog i iznenadnog. Nema tu preinacavanja, ima dopunjavanja. Nema takozvanog "praznog hoda", ima potrage za dubljim i odredjenim smislom.

Tamara Djedovic je slikar koji se pomenutim itekako koristi i tome pronalazi neobicnu mogucnost igre. Njene slike su ispunjene pokatkad do zasicenja bojom i detaljima kojim se uspostavlja veza sa zamisljenim, ali i dozivljenim. Ima unosenja emocija, nastojanja da se obuhvati vremenski raspon od nekoliko vekova - cesto i milenijuma - da se simboli razlicitih civilizacija i religija dovedu u dodir, neku vrstu celine koja odise istrazivackim. U pitanju je slikarski temperament koji ne zazire od najrazlicitijih kontrastiranja da bi se dobila ukupnost slike. I tek ona kao celina deluje na posmatraca; slika biva neka vrsta pojma.

Tamara Djedovic - Suncevi disk II
 
Postoji i nacin na koji Tamara Djedovic transponuje svoje ideje, "opkoljava" smisao slikanog. Hoce li to biti slika na staklu, sa mogucnoscu da se sagleda sa obe strane, ili je to slika na papiru, ostaje nevazno. Vazan je gest kojim slika odise: pastu- oznost i zestoki kolorit cine ovo delo pomalo zagonetnim.

Posmatracu je ostavljeno da odgonetava i da gradi svoju pricu od elemenata koji su na slici. I tek onda se uspostavlja komunikacija sa autorom i njegovim idejama. Moze se pokadsto uciniti da je emocija prejaka, da sentiment nosi prevagu nad likovnim i da se pojavljuje naracija. Ali, to je ipak, sve u drugom planu. Ono sto je najbitnije svakako je, ponavljam, slika. Slika sa svim svojim mocima da prodre u onostrano i da se nametne jedinicnim znacenjem.

Mozda ova izlozba dolazi u trenutku kada je Tamara Djedo- vic opsednuta dozivljenim raspadom sopstvene istorije i tako tesko razdvaja "objektivno" od "licnog, subjektivnog". No, to je deo potrebne misaonosti koje ima.
 
Tamara Djedovic - Staroegipatsko pismo

Umetnik ne sme da zaboravlja, ali je prinudjen da to sve bude dovedeno u sklad koji logika i pravila umetnosti namecu. Toga u ovom slikarstvu ima. To je jedan zestok obracun sa nametnutim i napor da se dosegne nesto novo, drugacije i humanije. I tu svakako ne sme da bude zaboravljanja.

Prethodna · Sadrzaj · Slijedeca

Ibrahim Novalic - Sipci i tepsija

Home · Arhiva ·
Novi broj · Obavjestenja · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Casopis Most je upisan u evidenciju javnih glasila R BiH pod brojem 536 od 30.11.1995.
i oslobodjen je placanja poreza na promet.
ISSN 0350-6517

Na vrh

Copyright © 1995-1999 Casopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Sadrzaj obnovljen: 22-01-2005

Design by © 1998-1999
HarisTucakovic, Sweden
oo