Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 211 (122 - nova serija)

Godina XXXII juni/lipanj 2007.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Gradimir Gojer
Teatarski i glazbeni listići

Prosječna predstava za jubilej
(Jakov Gotovac Stanac i Ruđero Leonkavalo Paljači, dirigent
Petar Ošanicki, režija Joško Juvančić, produkcija HNK Osjek)

Više se povoda spojilo e da bi nastala ova teatarska produkcija. U čast petstote obljetnice rođenja Marina Držića, te kao jedan od centralnih događaja stote obljetnice HNK iz Osjeka, stvorena je predstava sastavljena od opernog skerca Stanac, inspiriranog Držićevom komedijom Novela od Stanca, spjevanom za ovu prigodu, opernu od Vojmila Rabadana…

Umjetničko vođstvo HNK u Osjeku odlučilo se za ovaj dubrovački skerco, vjerojatno, ponajviše, zbog vrsnog Berislava Puškarića, koji je svoga Stanca donio u ozbiljnim, gotovo tmastim, tamnim tonovima.

I pjevački i scenskom pojavnošću i ukupnušću pozorničkog istupa Puškarić je opravdao povjerenje.

Općem dojmu svojom interpretacijom doprinio je Nikša Radovanović kao Dživo.

Međutim, niti ostali solisti (Sanja Tot, Josip Slam, Nenad Tudaković..,), kao ni orkestar, zbor, pa ni dirigent nisu bili na nekoj posebnoj profesionalnoj razini… Bila je to jedna sasvim prosječna predstava u dekoru Marina Gocea i kostimima Dijane Kosec-Bourek.

Odličnu koreografiju postavio je Miljenko Vikić.

Ne znam koje je to svjetlo postavljao oblikovatelj svjetla Olivije Marečić?

Sve u svemu: bila je to predstava jednog veselog dubrovačkog, pokladnog tipa, bez osobite veselosti, jedna iznimno malokrvna, bezdušna, ali srećom sa dobrim Stancem mladog Puškarića.

Drugi dio večeri (Paljači) bolji je dio ove teatarske produkcije.

I Ivica Gržanić, kao i Barbara Otman, Siniša Hapač, Ladislkav Vrgoč bili su uvjerljivi i u glazbenom aspektu, ali i glumački…

Mladog seljaka Silvija Vlaho je Ljutić donio sa toliko osjećajnosti i muzikalnosti, da je prosto nevjerojatno, obzirom da se posljednjih godišta gospodin Ljutić bavi intendantskim poslom…

U ovom dijelu predstave treba pomenuti primjerene kostime Dijane Kosec-Bourek, koja je još jedanput demonstrirala vrhunsko majstorstvo.

Šteta da povod nije više inspirirao ukupan umjetnički personaž, premda vrijedi istaći redateljski rad (debitantski!, u operi) Joška-Jupe Juvančića.

Tanja Radauš: Ženski akt, oko 1939.

Tanja Radauš: Ženski akt, oko 1939.

____________________

Baletni spektakli
Pjesme ljubavi i smrti
(Predstava zagrebačkog HNK u povodu obljetnice – 60 godina
umjetničkog rada Milka Šparembleka…)

Šest desetljeća umjetničkog i baletnoga djelovanja Milka Šparembleka, koreografa, koji od svih južnoslavenskih risača baletnoga i plesnoga mizanscena i arsenala gibova i pokreta, ima pravo, odnosno godinama je sticao to pravo, da se naziva i redateljem, dakle tvorcem umjetničke cjeline, obilježeno je na ozbiljnoj umjetničkoj razini u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu.

Čudesno, na tren iritantno realna, a većim dijelom poetski metafizička glazba Gustava Malera u dramaturškom promišljaju prizorišta i figura, u njima, Milka Šparembleka, dobila je, još jedanput, autentičnog, nikada ponovljivoga čitača i UMJETNIKA – tumača – provodnika kreativne energije glazbenoga tonovlja u nezaboravne, upečatljive pozorničke slike!

Arhetipska freskovitost pozorničkoga karusela, na način Šparemblekov, temeljno se izdiže iznad Druge Malerove simfonije, ali i djela Pjesme o zemlji, Pjesme putujućeg djetlića i Dječakovog čudesnog roga.

Scenska pripovjednost, koja nikada kod Šparembleka nema elemenata doslovnoga i doslovnosti, koja ”uništava” scensku deskriptivnost, svoj hod kroz prostorišta i vremena osvjetljava i podcrtava (dodatnom!) govornom artikulacijom njemačkog pjesništva pučkoga podrjetla.

Naravno, ni ovoga puta mudri Šparemblek nije propustio da svoj filozofsko-umjetnički hedonizam ”nahrani” dijelovima blistavog pjesništva Ničea i Tagore…

Krećući se koreografskom, super suvremenom, lingvalnošću, u varijacijama između Erosa i Tanatosa, ovaj moćni mislitelj maštovitih cjelina za balet, koji i nije uvijek na ”vrhovima prstiju”, imao je kreativne i nadahnute pratitelje u Milki Hribar-Bartolović i Iliru Kermiju.

Vječni putnik Ilira Kermija snažna je evokacija emotivnog u odnosu prema metafizisu predstave.

Vrijedi pomenuti i umjetnički doprinos Ovidiu Muscalu i Petre Vargovic.

Ipak, ovaj baletno-likovni, umjetnički spektakl Đenizi Pecotioć, kostimografkinji i skulptoru Svanu Vujičiću (maske) treba zahvaliti za svoju neponovljivost, koju je trajno ostavio, u našim očima…

Hedonizam za one koji znaju gledati i slušati!

I ovom je postavkom na sceni hrvatske stožerne kazališne kuće Šparemblek zasvjedočio dvije krupnice svoje karijere: intelektualno nadahnuće u promatranju totaliteta svijeta i beskrajnu maštu u baletnoj i scenskoj lingvalnosti.

Bravo maestro Šparemblek!

____________________

Mjuzikli
Lako da lakše biti ne može!
(Paljetak-Jusić Dan od Amora – mjuzikl u interpretaciji
Kazališta Marina Držića iz Dubrovnika)

Na Valentinovo Sarajlije su vidjeli, a posredstvom Sarajevske zime i poduzetnoga joj direktora Ibre Spahića, jednu laku, do neobvezatnosti, pitku predstavu dubrovačkih kazališnih gospara.

U predstavi Dan od Amora, nastaloj na temeljima držićijane redatelj Vlado Štefančić insistira na lakoći, lepršavosti, ”ljuvenim čuvstvima”, praveći niz scenskih tabloa – situacija koje koreografski nadgrađuje, nadsvođuje Suzana Silva, autorica, inače, vrlo suvisle umjetničke koreografije u brojnim teatarskim, ali i TV spektaklima (što se, neminovno, vidi i u ovoj predstavi!??!).

Redatelju je od pomoći bio i suvremeno suveren scenski prostor, likovno oblikovan od Marina Gocea.

Video projekcija Denija Šesnića, suviše je predvidljiva, i pored svoje autentične likovnosti, suviše van temeljnog teatarskog mišljenja.

Predstavom glumački dominira Frane Perišin (Grižua).

Mara i Bara, na zvoniku dubrovačkom, oživljavaju scenski, s mjerom, a nevjerojatno duhoviti Niko Kovač i Ivica Barišić.

I dok je u šansonjerskom maniru, a redajući arsenal svojih moćnih glumačkih potencijalnosti briljirao Frane Perišin ova dva glumca davali su dubrovačku, specifičnu, ”finecu” – jedan sloj duhovite dubrovštine ovoj predstavi Kazališta Marina Držića.

Ipak, predstava je prelaka, na rubu revijalnosti, bez obzira na izvrstan tekst Luka Paljetka i glazbu vrhunske dubrovačke umjetničke učitanosti u prostor i vrijeme, maestra Đela Jusića.

Takve su nam predstave potrebne, publika ih obožava, a intendant Petar-Mišo Mihoćević to mudro koristi i pravi spektakl koji će se gledati!!!

Nije baš sve u teatru smišljeno radi namrštenih kritičara.

Teatar ipak živi od pučkih žudnji i veselosti koja, ponekad i obavezuje! ! !

____________________

Trijumf glazbe!
(Kraljevska filharmonija iz Štokholma, sa dirigentom
Alanom Gilbertom u Narodnom pozorištu Sarajevo)

Desilo se čudo glazbe u dvorani Narodnog pozorišta Sarajevo. Zato i jeste autor ovih redaka ”skoknuo” van Bosne i Hercegovine, da još jedanput posluša ovaj čarobni orkestar.

Vrijedi živjeti da se, tek jedanput u životu (možda: nikada više!?!) posluša ova glazbena harmonizacija, ovaj blagdan za čulo sluha, ovaj trijumf glazbe!

Švedska vlada pomaže Bosni i Hercegovini, na jedan rijetko suptilan način – šalje nam svoje vrhunske umjetnike, koji naš život čine snošljivijim, i u najboljim trenucima, razgaljujuće ljepšim.

Na tren povjerujemo da stvarno jesmo dio europske civilizacije!

Tako je bilo i ovog puta: Kraljevski filharmoničari pokazali su dvije komponente vrhunskog muziciranja – interpretativnu moć svih dionica orkestra i sjajan suodnos sa solistom.

Najznačajnijim, krunskim događajem ove koncertne bakanalije – poslastice za znalca, ali i prosječnog slušatelja i kibica treba zabilježiti nastup soliste na trubi Hakana Hardenberga, koji je dvoranu Narodnog pozorišta Sarajevo, bukvalno, digao na noge.

Svirao je suvremeno djelo Olge Najvint, Austrijanke, ali i Hajdnov Koncert za trubu u S-duru.

Briljantna čistoća tona i nevjerojatna ”dužina daha”, virtuoznost izvođenja u ”brzim” dijelovima partiture, sve je to bio jedan nevjerojatni doživljaj…

U drugom dijelu koncerta izvedena je Četvrta Bramsova simfonija u E-molu.

Precizno, nadahnuto, veličanstveno.

Bila je to i veče dirigenta Alana Gilberta, koji je superiorno vladao orkestrom, koji je u stvari skup vrhunskih europskih glazbenika.

____________________

Šostaković i Beograđani – za doživljaj!

Beogradski filharmonijski orkestar, koji kao institucija djeluje od 1923. godine, zahvaljujući okolnostima – okončanju Sarajevske zime 2007, gostovao je u sarajevskom Narodnom pozorištu.

Pod ravnanjem dirigenta Doriana Wilsona Beograđani su izveli zahtjevan program.

Svirali su Šostakovićevu Šestu simfoniju, te Elgarove Enigmatske varijacije i Pebroilov Balkan bolero.

Ovjenčan višestruko, europskim dirigentskim odličjima Dorian Wilson je i pred sarajevskom publikom pokazao raskošan registar glazbenih rješenja, minucioznog smjera, a posebno je imponirao njegov partnerski, umjetnički prožimljen, odnos sa svim dionicama i odsjecima moćnih beogradskih filharmoničara.

Kada pogledate ovaj Filharmonijski orkestar, onda se na prvi pogled, uvjerite da je ovo ansambl izgledne budućnosti!

Jer, nevjerojatno mladi sastav Beogradske filharmonije, sa svojom preciznošću i instrumentalnim virtuozitetom garantira europski zvuk, još dugi niz godina, u svim prostorima, u kojima budu, pozivani…

Da ih oplemene i učine nestvarnijim, naravno!

I oplemiće.

Veličanstvom europske glazbe!

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Zadnja stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2007-07-11

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Časopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucaković · Sweden