Мост - Индекс
Мост - Претплата
Насловна страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Број 209 (120 - нова серија)

Година XXXII април/травањ 2007.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Претходна · Садржај · Наредна

Проф. Исмет Смајловић
Потрага за иновативношћу

Уз најновију изложбу Кеме Болобана

Након четири и по деценије хода кроз живот и 20 година стваралачке авантуре Коњичанин Кемо Болобан, на умјетничком раду у Хаџићима, пред очи јавности излази са неколико раних радова, тек толико да се види како је улазио у умјетност, али главнина слика, јасно је, потиче из ововремених година његовог зрења и креативних мијена.

Болобанова „Бјелашница“, заправо у рату убијено село Милишићи, „ухваћено“ у јесен, јорговани које су заобилазили сликари, херцеговачки пејзажи и ови из сликаревог новог завичаја, мртве природе, „Вински циклус“ и друге слике из овог мотивског круга свједоче о досљедној оданости пејзажистици, из које готово да је изгнан човјек.

Има слика из овог инспиративног круга које као да су посуђене од природе и потом удјенуте међу рамове. Сад оне, у атељеу или на нечијем зиду,свеједно је, својом питомошћу и идиличношћу казују о једном другом, спокојнијем свијету, истовремено раскошним бојама обасјавајући прозу наших живота. А осим колористичке свечаности за наше очи, покаткад из слика, попут Кеминих „Јоргована“, као да осјетите мирисе, али то нису „цвјетови зла“ него је то – говор цвијећа, који у драму живота уноси творачке импулсе, зазивање природности.

Кемо Болобан: Прелаз

Кемо Болобан: Прелаз

Након почетне фазе, коју је један ликовни критичар назвао „схематизованом“, Болобанов кист касније је постао знатно слободнији, разигранији, што се види и на новим „мртвим природама“, које су својим надреалистичким кошмаром боја и „узбуњеношћу“ потеза осмишљено додавање природи нових облика, а не њено „поткрадање“, што се чини кад се „преписују“ збиљне појавности.

А да је Болобан један од оних креативаца за које важи стваралачки императив да су стилска и мотивска мјењања задатост, доказ је низ нових слика, прије свих „Пут у другу димензију“, чији наслов навјешћује потрагу за иновативношћу, која је овјерена, чини се, тим најумјетничкијим дјелом у опусу овог сликара. Ваља рећи да је та креација моћна и по отворености свог значења, својом естетском вертикалом и својим за(летом), бијегу од схематизације, отклона од наручилачког сликарства, диктата тржишта, бојазни од тога шта-ће-рећи-неки-традиционалисти.

Иако је Болобан донедавно био „окорјели“ пејзажиста, потом запућен у надреалистичко креирање свијета слике, судећи по неким довршеним портретима има се утисак да се „уписује“ и у сликаре „пејзажа људског лица“, попут „Краљице Катарине“, која нас, из затамњење дубине босанске хисторије, гледа са Кемине слике.

Чији ће ликови насељавати Болобанову „мини-галерију портрета“ видјет ћемо, али добро је да овај сликар залази и међу људе, гдје га, за разлику од „аморфности“ природе, засигурно чекају сваковрсна искушења, од оног ко ће се „прогурати“ до његовог штафелаја, до начина и умијећа артикулације овог инспиративног круга, којег је почео отварати.

Дружећи се у Болобановом атељеу, на хаџићкој адреси Хаџели 130, са већ раније виђеним и одскора урађеним креацијама, аутора овог текста зарадовало је сазнање да у ликовној лабораторији настаје нових двадесетак слика. Значи, Болобан је и даље стваралачки жив, инвентиван, сав у трагању за новим умјетничким свјетовима.

Претходна · Садржај · Наредна

Задња страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Задња измјена: 2007-06-26

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Часопис Мост · Мостар · Босна и Херцеговина
Design by © 1998-2008 Харис Туцаковић · Шведска