Мост - Индекс
Мост - Претплата
Насловна страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Број 203 (114 - нова серија)

Година XXXI октобар/листопад 2006.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Претходна · Садржај · Наредна

Кристијан Мандић
О Босни, Иви нам Андрићу,
босанском човјеку, алегорији (1)

Године 1992. први сам се пут озбиљније упознао с дјелом писца Иве Андрића. Био сам средњошколац, а вријеме ратно. Злуради би рекли карактеристично босанско вријеме. Вијести с тв екрана престизале су једна другу. Дојучерашњи сусједи једни одлазе, други остају. Али сви једнако потпуно другачији, други, непрепознатљиви. Почињу љубити све што су до јучер презирали, а презирати што су фанатично пропагирали. Цркве су се пуниле атеистима, а ратни ровови дојучерашњим пацифистима. Чинило ми се да се руши један свијет, а у револуционарном заносу настаје други и да тим пребрзим промјенама нисам био дорастао. Чинило се, али није било тако. Обиљежја и актери старог и новог времена су остали исти. Напросто, никаквих особитих промјена у друштвеновриједносном смислу и није било. То бијаше само један од „зглобова“ времена. Тако то, наиме, желим назвати.

Иво Андрић (1892-1975.)

Иво Андрић (1892-1975.)

Андрић у мојим рукама бијаше знамен, свједок свевремена. Ћудљиви свијет у којем сам живио помогао ми је разумијети оно о чему је Андрић писао, али, наравно, и обратно. Ништа се у том свијету квалитативно и формативно није промијенило већ готово тисућљеће, а успркос бунама, ратовима, револуцијама и масовним радним акцијама. Ни технолошки развитак свијета нити трагично уложени људски животи нису могли угасти једну фаталну људску несвијест.

Ништа се ни везано уз Андрића задњих десетљећа неће промијенити. Пријепор домаћих националних хисториографија око овог писца у ново демократско вријеме постаје канонски. Све се (по)казало и данас се о писцу наставља тихо, нечујно због мира у кући-трокући. Андрић је тако постао симболом и амблемом цјелокупног друштвеног живота. Шутња кућу гради!

Док ово пишем, Република Хрватска се свеусве расписала о свом некоћ тобоже контроверзном одличнику Николи Тесли, а прање савјести укаљане блиским догађајима већ је годинама лајтмотив друштвеног живота. Ипак, чини се, књижевна хисториографија понешто каска, и још је пуна којекаквих бласфемија. Позитиван тренд на свим пољима друштвеног живота отворит ће врата младим знанственим снагама. Али босанске околности далеко су од блиставих. Под нама пршти пијесак једне древне земље која се стрјеловито распала у три, а над нама свеједнаке стрепње овог преобилног тројства. Јер то тројство није настало као резултат трагања за љепшом будућношћу, камо се по логици мора, већ је оно сиромашка геополитичка безидејност усљед немогућности да се све што се догађа око нас и у нама сагледа у цјелини. Ето тако је и с „планетом“ – Андрић. За Србе он је описао свијет Отоманског Царства, а тако неизбјежно и Босне као „нож, пушка, мегдан… лој, лук, дроњак“ (Исидора Секулић) и на том су му пророчанству захвални. Ту не вриједи живјети, то није ни за пишљива боба. За Бошњаке ове поднаводне квалификације једнако вриједе, али су посљедице другачије оквалифициране – патолошка мржња усмјерена према „нама“ – Мухсин Ризвић. За хрватску књижевну хисториографију све то и није релевантно јер он је „наш“ само за вријеме „Екс Понто“ и „Немира“, док пише „нашким“ језиком. А онда се ето изнебуха опредијелио за један од страних језика – српски. Човјек-полиглот! Већина је таквих контроверзи настала изван Босне. Логично, јер Босна је с Андрићем мало што и радила. Држава која се након тисућљетне чамотиње усрећила лажном независношћу нема нити мрву неовисна елана да сад на крилима тобожње нове слободне стварности заузме чврст, јасан и коначан суд о заоставштини Иве Андрића, да га у новонасталим повијесним околностима превреднује и центрира у властито културно наслијеђе. Умјесто да се његов значај етнопартикулира, односно да се прихваћа и одбацује у складу с националним идентитетом онога тко говори и пише. Тако Андрић наставља бити „наш“ а не „њихов“ или обратно. Проблем је знатно сложенији и не треба се лоцирати само на једног писца. Но, Андрићев случај је парадигма сведруштвеног распада система. Наиме, када бисмо напокон схватили да су „наши“ и „њихови“ дио јединственог културноповијесног фенотипа, тада бисмо најзад имали јединствену књижевну хисториографију и критику, а Андрић би се (као уосталом и неки други знаменити писци) изучавао из средишта, а не с периферије. Он би и тада припадао културнокњижевној заоставштини цијелог (западног) Балкана, свим сусједима онако и онолико колико они то желе, али његов коначни значај морао би бити сагледан из Босне и Херцеговине, а не више обратно јер обратно је немогуће. Да би се то догодило мора се преовладати она пасивност и уобјекћење о каквој је писао управо Андрић. Али још ће протећи много Врбаса и Уне да ово данашње наказно друштванце смогне снаге да властиту свијест усмјери на себе и своју властитост. Кад се то догоди, између осталог, заблистат ће један и једини Иво Андрић.

У том би се случају све књижевне појединости везане уз Андрића могле преиспитати и пресложити попут куле од карата која би се наново слагала као нова Андрићева књижевна кућица у властитој земљи. Овом пригодом бих назначио нека своја скромна запажања од којих би се могло почети.

Марија Бабовић: Жена из Босне

Марија Бабовић: Жена из Босне

О Андрићу се писало јако много, али с позиција које су биле увјетоване негдањим погледима на административну чињеницу „есер“ Босну или као на дио болешћу захваћеног иначе здравог тијела, неког отоманског заостатка у еволуцији који би се кад се нађе времена требало ампутирати па да онда све око њега расте и фрца „ко подмазано“. Такво доста прихваћено гледиште се приписивало и Андрићу, а његова докторска дисертација се сматрала доказом. Тај својеврсни поглед „извана“ приписан Андрићу крајње је упрошћен. Ту зракопразну свезнајућу позиција у којој пишчева мисао лебди над нама и проматра нас „са стране“ као извањску другост која нас познаје, али није наш дио требало би напустити.

Андрићев приповједач није свезнајући, његова мисао није неовисна о Босни из које је потекао, она извире и увире у Босну, она је посве босанска. Њезин је глас пун питања без одговора и све је прије питање и непознаница, него свезнање и сигурност. А све је опет повезано с цјеловитом универзалном мишљу о свијету и опћим питањима људске егзистенције. Контроверзе, страхови и стрепње одреда су једнаке и неовисне о географским ширинама и дужинама.

У Андрића у првом плану није неко повијесно гибање препуно херојских дјела. На првом је мјесту једноставно ЧОВЈЕК. Меша Селимовић је записао да су Андрићеви ликови предимензионирани, намјерно деформирани да би били упечатљиви. Но, моје је мишљење да су они обични, домаћи, реалистични, антититански, мали људи, побијеђени законом голог бивствовања. Његов приповједач описује сам живот, његову срж у безграничном и непрестаном тражењу смисла. Несрећа његових ликова није национална, монументална, већ једноставна, људска. У повијесним гибањима и превратима тешко ће нестати народи, а лако – човјек.

Андрићеви ликови су запитани, слаби, пасивни и препуштени. Све што у материјалном свијету постоји њима влада, све је изван њих и ни на што не могу утјецати. Њихова слабост тумачила се као потпуна ирационалност, но она то није. Она је више од тога – гола људскост.

Проучавајући домаћег босанског човјека, Иво Андрић се прометнуо у правог и истинског антрополога Босне. Он своје ликове не описује, него их проматра са својеврсне позиције психоаналитичке недовршености. Они трпе живот и страх је њихова главна емоција. То није онај дјетињи пролазни, већ дубоко укоријењени страх самоактуализације, суочења са самим собом. Та типично фројдовска ситуација има, зна се, двије могућности реакције односно излаза а то су бијег и борба.

Многи Андрићеви ликови у вјечитој су дефанзиви, они покушавају пронаћи животни смисао бјежећи од њега. Тако Макс Левенфелд бјежећи од босанске мржње погиба на другом крају континента, фра. Марко Крнета се пита гдје је међа људског и божанског и камо умакнути, а онда суверено закључује: „Све што постоји проклето је без краја“. Мустафа Мађар у вјечитом галопу ће закључити: „Свијет је пун гада, крштеног и некрштеног“.

Повијесно-политичке околности на овом простору малокад су биле афирмативне. Тај неизбјежни несретни удес позиционират ће босанског човјека у Фројдову затворену шкољку страха и афеката. Реакција, била она бијег или борба, увијек је унезвијерена, што оставља слику предимензионираности Андрићевих Босанаца, свију нас. На кључно питање како побиједити страх и нагоне није било одговора. Ову Фројдову значајну двојбу која увијек може имати разарајуће ефекте, домаћи је човјек надомјестио трећим путем – конформизмом. Сваки пут кад не можеш докинути јачега, можеш му се прилагодити или пак прикључити. Слуганство симболизирано мрачним Карађозом јест заправо најлакши пут, јер тада су питања властите егзистенције изван нас самих, маколико настојали оставити дојам да смо њима окупирани.

А борба? То је тек тешко питање, чини се епохално, цивилизацијско. Борба је једнако неизвјесна као и бијег. Што је и у чему је заправо опасност, тко ју изазива, тко је пријатељ, тко непријатељ,је ли покаткад све у једном. Та и нама данас актуална питања без одговора су основна опсесија Андрићеве прозе. Да смо изабрали пут борбе за реализацију властитих потреба неовисно о моћи и снази разорних сила које су стољећима насилно пенетрирале у тијело Босне и Херцеговине, а за властите циљеве, тада бисмо имали какву-такву кривуљу перманентног саморазвоја, а не стољетне друштвене регресије. Управо због те сложености борбе за себе, ми и данас имамо цијелу хрпу страних институција које апотекарски мјере наше властите животне приоритете и што треба, а што не.

Но, вратимо се Андрићевом приповједном поступку. Кад уводи лика у причу, писац ће најприје вјешто изнијансирати генотипску и фенотипску димензију личности. Ненаметљиво ће нам представити лика, његово поријекло и сл., а онда ће га контекстуализирати у босанске координате, како у пејзаж тако и у друштвено-социјални оквир који ће га доминантно одредити. А онда ће та позиција моћи-немоћи до краја обликовати његов фаталистички усуд моћника или патника. Етичко код Иве Андрића овиси о друштвеној моћи, а не о етничкој припадности. То прилично зорно показује „Проклета авлија“ гдје су заточени припадници свих раса и етничких скупина, „каури“ и „турци“, а ови други једнако су и на позицији моћи и немоћи.

(наставља се)

Претходна · Садржај · Наредна

Задња страница [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Задња измјена: 2006-12-23

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Часопис Мост · Мостар · Босна и Херцеговина
Design by © 1998-2008 Харис Туцаковић · Шведска