Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 202 (113 - nova serija)

Godina XXXI septembar/rujan 2006.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Dubravka Pozderac-Lejlić
Iscrtavanje pitanja
Grand Prix Mostar 2006.

Godišnja izložba BiH crteža u Centru za kulturu

Kada se pogled privikne na treperavu blještavost uzavrelog hercegovačkog sunca, iz bjeline kamena počnu navirati linije, naziru se obrisi i sačinjavaju se konture Staroga mosta, Helebija i Tara kule. U našim očima iscrtava se Mostar. Nešto dalje, pod smirenom svjetlosti galerijskog prostora, iz bjeline nijemoga zida izdvajaju se linije i mrlje, grupišu se i obrazuju u zasebne cjeline, pojavljuju se neki novi oblici i prostori. Iscrtavaju se pred nama umjetničke vizije i manje znani svjetovi.

Crteži Ilonke Jasak

Crteži Ilonke Jasak

Centar za kulturu Mostara otvorio je i ovoga ljeta svoj galerijski prostor i ponudio gostoprimstvo za pedesetak likovnih umjetnika koji su unutar oblikovnih i izražajnih mogućnosti crteža pronašli istovremeni izazov i smiraj svojih stvaralačkih težnji. Bosanskohercegovački crtež privremeno se nastanio u inspirativnom ambijentu ostvarenog suglasja između stalne težnje grada da iz bjeline i svjetlosti fiksira svoj lik i stalne težnje linije da se otrgne i otme htijenju umjetnikove ruke i misli. Ijedna i druga težnja u stalnoj su promjeni i kretnji.

I premda najveći broj izloženih radova i dalje ostaje unutar klasičnog tumačenja crteža i upotrijebljenih crtačkih tehnika, kao najuniverzalniji i povijesno najdulji vid saobraćanja i komunikacije među ljudima, crtež i na ovoj izložbi naznačuje svo raskošno bogatstvo individualnih interpretacija i tehničkih modifikacija. Od pročišćene i reducirane primjene konturne linije (S. Bjelotić), tek ovlašnih obrisa (B. Mikulić), u titraju zatočenih (S. Srbanas) ili samo nagoviještenih prizora (I. Čavar), teksturnih mreža (B. Vrbić-Mačak) i dočaranih plastičnih oblika (D. Šobot), preko oslobođene linije (F. Topčagić) i uvažavanja njoj imanentne vitalnosti i dinamike (A. Hadžimejlić), do ponovnog zatvaranja u čvršće i stabilnije strukture (J. Lovrenović), od gotovo filigranskog tretmana linije (M. Suljević), i takvom tretmanu svojstvene deskripcije (A. Cvetković-Mlinarević), od potpunog odsustva do izrazite preferencije boje (I. Kruškić), od unutarnjeg propitivanja odnosa semantičke vrijednosti crteža-znaka (Š. Gavrankapetanović), slike i pisma (G. Anđelić-Galić), pa do samo naizgled izvanjskog uvođenja zanimljivih igara tehnike i materijala (N. Alić, M. Skopljak), nešto naglašenijeg interesa za samu teksturu i oblikovne karakteristike iskorištene plohe (Dž. Hodžić), pa do njezinog cjelovitog uvođenja i smiještanja unutar likovnog prostora i stvaralačke ideje (R. Tadić), samo su neki od primjera u kojima se crtež pokazuje kao uvijek otvoren ispitivanju i eksperimentu. Ne samo kao pokazatelj usvojenog i ovladanog ”zanata”, kao osnove svim oblicima likovnog stvaralaštva, crtež je i stalno polje preispitivanja i kombiniranja crtačkoga sa elementima slikarskoga, objektnoga, grafičkoga, dopuštanje slučajnoga i trenutačnoga, i afirmacija atributa suvremenoga i aktualnoga. Samo takav, mogao je ispisati svoju dosadašnju povijest.

Crtež Hazima Ćišića

Crtež Hazima Ćišića

Ipak, potrebno je primijetiti da Izložba crteža u Mostaru iscrtava i određena pitanja i ukazuje na neophodnost jednog pre-ispitivanja uloge i statusa crteža unutar bosanskohercegovačke likovne scene, ali i ozbiljnijeg re-definiranja opsega i sadržaja ”umjetničkog crteža” unutar suvremenih likovnih tendencija koje zahtijevaju i računaju na veću i brojniju galerijsku prezentnost. Jasnija formulacija i određenje odnosa spram crteža-slike, crteža-skulpture, crteža-grafike, crteža-fotografije, video-crteža, digitalnoga crteža, crteža instalacije…, otklonili bi i pojedine nedostatke i iskazane nedosljednosti prilikom selekcije pristiglih radova i ujednačili kriterije pri izboru radova među članovima žirija. Kao posljedica ovih propusta iskazane su dileme i pokrenute rasprave, koje je potrebno artikulirati i prije organizacije i postavke same izložbe.

Profilacija ovog odnosa pridonijela bi kvaliteti i traženju raznovrsnijih i smjelijih odgovora na upitnosti crteža, a ustanovljeni značaj izložbe, ekskluzivitet doživljenog ambijenta i naklonost mostarske publike već su i po sebi adekvatnom nagradom za dodatno nastojanje i trud.

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Zadnja stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2006-12-22

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Časopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucaković · Sweden