Мост - Индекс
Мост - Претплата
Ајше Аркун: Мртва природа [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Број 181 (92 - нова серија)

Година XXIX децембар/просинац 2004.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Претходна · Садржај · Наредна

Мустафа Гафић
Смрт као трагична поента егзистенције

Над најновијом збирком поезије
бањалучког професора Ирфана Капетановића
(Ирфан Капетановић: „Смрт пјесника“,
„Плањакс“ (: Planjax), Тешањ, 2004.)

Рођен 1927. године у Босанском Новом а након школовања у Бања Луци Ирфан Капетановић завршио је студије на Филозофском факултету у Загребу, као професор службовао је у Лакташима и Бања Луци, јављајући се повремено у књижевним часописима и листовима бивше државе. На конкурсу листа „Политика“ му је откупљена приповијетка „Посљедњи потомак“ према којој је дао наслов једној својој збирци а друга се звала „Бајка о рибару“.

Његова најновија збирка поезије носи наслов према пјесми „Смрт пјесника“, која својом синтагмом указује на доминантне правце ауторових интересовања, прије свега на смрт као неизбјежност, трагичну поенту егзистенције и крај свега што исклија из сјемена, али и дио природног поретка ствари и завршетак животног циклуса неминовног као и рођење. На то је у својој рецензији подсјетила и др. Зорица Турјачанин истичући поред осталог да одлазак није неминован када умре пјесник јер врата памћења остају одшкринута или чак отворена за вјечити дијалог времена и покољења, пошто људи нестају а дјела остају као трајнија и дуговјечнија од ограничених људских могућности. Збирка „Смрт пјесника“ је у ствари циклус пјесама насталих из комплементарних стања и расположења јер су смрт и стварање као облик њеног превазилажења доминантне перспективе ауторове мисаоне и емоционалне ангажованости.

Суад Чешљар: Илустрација

Суад Чешљар: Илустрација

И други рецензент, проф. др. Миљко Шиндић подсјећа да љепше и тужније смрти у поезији нема од смрти пјесника коју безгласно али свечано оплакује природа, пошто је пјесма бесмртна и кад пјева о смрти и не умире када умре њен творац него опстаје у сазнању да тај свијет постоји. Зато је и прва вриједност ове збирке реалистичко приказивање стварности која чини њен садржај и форму али и стваралачки поступак и остварени резултат па и њено вишеслојно значење!

Све пјесме у овој збирци су разврстане у тематске кругове који се међусобно обухватају и узајамно објашњавају, почев од оних које говоре о драгим успоменама и сликама стварности уз вјеровање да правда може исправити и „криву Дрину“ па кроз свједочења о догађајима чији се кривци не прозивају до свакодневице у којој су поред свега ружног још увијек лијепи људи са босанском душом и сновима са причама о људском братству, о брдима и ријекама. Тако ова збирка испуњава захтјеве савременог пјевања...

Претходна · Садржај · Наредна

Зоран Ковачевић: Мемо III, уље на картону [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Задња измјена: 2005-01-04

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Часопис Мост · Мостар · Босна и Херцеговина
Design by © 1998-2008 Харис Туцаковић · Шведска