Most - Index
Most - Pretplata
Shefkija Mahic': Plodovi ljeta [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 178 (89 - nova serija)

Godina XXIX septembar/rujan 2004.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Cezar Danon, London
Fijaker, ”C'iro” i parabrodi

Putovanja za vrijeme moga djetinjstva

Danas mozhemo doruchkovati u Evropi, ruchati u avionu a vecherati u Americi. Kada krenem iz Londona za Mostar avionom, London-Split, let traje oko dva sata, dok autobusom Split-Mostar putovanje traje otprilike duplo. Tako je to danas, a kako je to bilo nekada?

Moja Nona (baka po ocu) puno je volila unuke, imala ih je u Mostaru desetero. Tridesetih godina proshlog vijeka, vec' je bila stara i narushenog zdravlja, pa je dosta vremena lezhala. Da bi mogla uzhivati sa unucima, napravila je ogroman krevet, tako smo mi unuci chesto boravili u krevetu sa svojom Nonom. Lijepo, vedro i slikovito bi nam prichala da se putovalo Mostar-Sarajevo konjima – karavanama. Zhene bi putovale u specijalnim kosharama na konjima. To putovanje trajalo bi nekoliko dana. Postojale su zgrade na putu, gdje se noc'ilo a zvale su se hanovi. Takvo putovanje bilo je pravi podvig, ako se zna da je bilo i razbojnika-pljachkasha. Za vrijeme Austro-ugarske vladavine, nashim krajevima (od 1878. do 1918.), u Mostaru su sagradjene mnoge znamenite gradjevine, kao zgrada Gimnazije, gradsko kupatilo-banja, hotel Neretva, Carinski i Luchki mostovi, javni klozeti itd. Posebno, ekonomskom, kulturnom itd. razvoju doprinijela je izgradnja uskotrachne zheljeznice, Sarajevo-Dubrovnik, odnosno Sarajevo-Metkovic'. Taj voz smo zvali C'iro. Mnogo je dimio i drndao, pa bi poslije putovanja bili umorni i uprljani, od izgorjetina lokomotive. Brzina mu nije mnogo prelazila 25 km po satu. Putovalo se do Sarajeva oko 7 sati, brzi voz neshto manje, a kada je uveden ”moderni” motorni voz, zvani ”Ludi Sarajlija” znatnije se skratilo vrijeme putovanja.

Titomir Balic': Cvijec'e

Titomir Balic': Cvijec'e

Poslije rata, kada sam bio, uz prisustvo velikog broja Mostaraca, na isprac'aju posljednje vozhnje C'ire, mnogima su bile suzne ochi, bili smo tuzhni, osjec'ali smo da nestaje neshto drago, blisko, slichno kao kada isprac'amo dobrog, dragog, kolegu u penziju.

Za prevoz roba i ljudi koristila se, uglavnom, konjska vucha. Prevoz ljudi, umjesto danashnjih taksi-automobila, sluzhio je fijaker, kojeg su vukli jedan ili dva konja. Konjima je upravljao kochijash-fijakerdzhija. Moderniji fijakeri imali su gumene umjesto chelichnih obrucheva na tochkovima, pa je vozhnja takvim fijakerima bila ugodnija. Bilo je chuvenih fijakerdzhija, sa brzim, lijepim i snazhnim konjima. Parkiralishta fijakera bila su na Musali i pored zheljeznichke stanice. Neshto prije II svjetskog rata, uspostavljena je autobuska veza sa istochnom Hercegovinom, a prevoznici su bili Rakic' i Kurtovic'. U prvoj polovini devetnaestoga stoljec'a zhivio je u Sarajevu mudar, znan, cijenjen i hrabar rabin, Mosho Danon. Krenuo je u Palestinu i kod Stoca je umro, gdje je i sahranjen. Njegov grob se smatra svetinjom i svake godine, na dan njegove smrti, dolazio bi veliki broj Jevreja na njegov grob, gdje bi se chitale molitve i govorilo o djelima, zhivotu i radu tog slavnog Rabina. Hodochasnici bi dolazili vozom do Mostara, a zatim bi se fijakerima odvezli do Stoca i natrag. Ja sam sa ocem i jednim i drugim nonom (djedovima po ocu i majci), odlazio nekoliko puta na to hodochashc'e. Brzhi fijakeri bi preticali sporije pa je ta vozhnja lichila na sportsku trku, uz vesele primjedbe brzhih. U nekim svjetskim gradovima i danas saobrac'aju fijakeri, kao posebna turistichka atrakcija. Velika mi je zhelja bila da ja, djechak, dizginima upravljam konjima.

Kada bi roditelji odluchili da c'emo u sljedec'u nedjelju ic'i na jednodnevni izlet na more, to bi izazvalo, kod mene i moje sestre, veliku radost i uzbudjenje. Majka bi obavila vazhne pripreme, tj. skuhala bi dovoljno hrane. Obavezno bi ispekla pile, zatim, tu bi bile pite, burek, neki kolach i voc'e. To bi nosili u cekeru od pruc'a. Otac bi naruchio fijaker, koji bi nas oko pola noc'i odvezao na zheljeznichku stanicu. Sa zheljeznichke stanice, ravnomjernim drndanjem vozom C'irom, doshli bi u Metkovic'. Vec' je bio dan. Zhurili bi da kupimo karte za parabrod, jer ko bi prije ushao u parabrod, zauzeo bi bolja mjesta. Mali parabrod je polako plovio i dobro dimio, shto nam nije puno smetalo. Ishlo se obichno u mali primorski gradic' – Trpanj. Po dolasku u Trpanj, prihvatili bi se jela, sa velikim zadovoljstvom. Ne znam shta je razlog tom dobrom apetitu. Mi bi se malo kupali, igrali i shetali, a chesto bi jeli. Sjec'am se da je bilo ljudi, koji se uopshte nisu kupali, pa ni shetali, nego su uglavnom vrijeme provodili u jelu. Valjda, putovanje, pogledi na more, prozheti uzbudjenjem i novim okolishem, stvarali su vedru-veselu atmosferu, sa dobrim apetitom. U Trpnju je bila gostiona, gdje se posluzhivala riba s gradela (roshtilja) i pic'a, narochito dobra vina. Ta gostiona uvijek je bila dobro posjec'ena i trebalo je chekati da bi se dobilo mjesto i posluzhenje. Mi smo pored nashe hrane, redovno svrac'ali u tu gostionu na ribu. Kada bi se na vidiku pojavio parabrod, u popodnevnim satima, krenuli bi na pristanishte da bi se ukrcali za povratak. Tada je ishlo sve kao i u odlasku, samo obrnutim redom. Trpanj-Metkovic' parabrodom, Metkovic'-Mostar, vozom. Kuc'i u Brankovac, fijakerom. Doshli bi opet oko pola noc'i. Bili bi umorni, uprljani, ali sretni i zadovoljni izletom. O proteklom izletu dugo bi prichali, jer nije mala stvar izlet chak do mora!

Tako je to nekada bilo.

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Safet Zec: Stari most [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2004-11-05

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden