Мост - Индекс
Мост - Претплата
Здравко Михајловић: Стари мост [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Број 176-177 (87-88 - нова серија)

Година XXIX јули-август/српањ-коловоз 2004.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Претходна · Садржај · Наредна

Иван Вукоја
Расплесаност волумена

Поводом изложбе скулптура и пастела Јерке Бакуле
у Центру за културу у Мостару

Јерко БакулаУ једном раздобљу свога ликовног стваралаштва, Јерко Бакула кипарске је форме радио у дослуху с природним облицима. Попут дјеце чија машта у облацима препознаје мноштво фигура и предмета, Бакула је тражио и проналазио скулптуре у којима су обликотворне снаге природе направиле чудесан отклон од својих у идеји или сјеменки присутних форми. Снага раста, развоја и обликовања које оном физичком и минералном дају органске облике, Бакула је настојао што непосредније показати у готовим, у природи пронађеним облицима који зорно приказују живу стваралачку игру природних снага; снага чијим дјеловањем су такви облици и настали. Словенски land art умјетник Марко Погачник, или увјерени Толкиенови поклоници рекли би: стваралачку игру елементарних бића која су их обликовала.

Уз приказивање и разоткривање тих стваралачких снага и принципа дјелатних у минералним и биљним царствима, Бакула их је покушавао и слиједити на начин да затечене органске облике властитим креативним упливом дорађује и претвара у кипарске форме и скулптуре, не нарушавајући, него примјењујући обликотворне принципе у њима присутне.

У задњем циклусу, с којим се и представља на овој изложби, Бакула је битно редуцирао свој однос према обликотворним и стваралачким снагама природе. Доминантан мотив постаје људска фигура, за коју из природе преузима само материјал у којем ради, а то је у већини случајева дрво ораха. Људска фигура приказана је геометризираним и стилизираним облицима у којима је богатство детаља замијењено приказивањем чистих волумена. Ослобођени дословне миметичке описности, људске фигуре сведене су на израз напетости властитог волумена, и углавном приказане у покрету, у плесу и у композицији с другим фигурама. У Бакулиним скулптурама тај плес бива заустављен у једном положају/покрету, који је заправо основни мотив ових дјела. Не приказ људске фигуре, него израз живе органске форме приказане стилизираним људским обличјем.

Јерко Бакула: Канкан 5, дрво – липа

Јерко Бакула: Канкан 5, дрво – липа

Управо због редуцирања фигуративних обиљежја, геометризирања и стилизирања облика, скулптуре могу приказати унутарњу напетост одређеног (плесног) положаја. Као што је у ранијем циклусу настојао предочити дјелатност обликотворних снага у природи и биљним облицима, овим радовима Бакула нам покушава приказати како кроз човјека, у људском облику дјелују снаге кретања и како се претварају у изразе игре/плеса.

Елиптични облици расплесаних тијела у напону унутарње снаге која као да жели искочити из тијела у околни простор, сугерирају да је покретачка снага човјека у њему самом а не у његовој околини. Пратећи такве облике и поглед гледатеља бива елиптично одбачен с напетих волумена фигура и скулптура, тако да увијек изнова морамо на њих враћати поглед желимо ли још једном ухватити карактеристични облик тијела заустављеног у једном плесном положају, или некој другој пози наглашено елиптичне и динамичне композиције.

Када би Бакула у приступу скулптури био мало експресивнији и радикалнији, његов ликовни израз био би све више усмјерен према кубизму и футуризму. Бескомпромисним и аналитичким приступом дубље и комплексније би продирао у ствари/облике/фигуре, те снажније и драматичније приказивао покрете и кретање. И на пастелима, којима приказује ликове на сличан начин како фигуре третира у скулптурама, Бакула се не бави деконструкцијом него стилизацијом облика. А како више није у раздобљу када младалачка снага напросто буја из сваког облика и покрета, Бакулин је израз у исто вријеме зрело, мужевно уравнотежен и женствено благ и грациозан. А његове скулптуре и цртежи испуњени неким сненим и меланколичним динамизмом и лелујањима тијела која нас подсјећају на плес водених валова или игру витких стабљика трске на вечерњем повјетарцу.

Претходна · Садржај · Наредна

Екрем-Моца Диздар: Постиђени Хајрудин [Повећај]

Индекс · Нови број · Архива · Тражи · Инфо · Линкови
Редакција · Претплата · Контакт

Задња измјена: 2004-10-25

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Часопис Мост · Мостар · Босна и Херцеговина
Design by © 1998-2008 Харис Туцаковић · Шведска