Most - Index
Most - Pretplata
Zdravko Mihajlovic': Stari most [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 176-177 (87-88 - nova serija)

Godina XXIX juli-avgust/srpanj-kolovoz 2004.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Enes Topalovic'
Okamenjeni svatovi

Kamen c'uti, ne govori, ali stoji dugovjechan, podsjec'a i svjedochi, krije tajnu, inat, kob i nesrec'u ljudsku. Kamen do kamena isklesan u ljudsku sudbinu, poredan ljudskom rukom i postavljen pored puta da pamti, ispricha, upozori, otme troshnom sjec'anju, opjeva, kao stih do stiha u okamenjenoj pjesmi.

– Kakvo je ovo chudno kamenje poredano pored puta, Dedo?

– To su svatovi, Kasime.

– Kakvi svatovi?

– Okamenjeni svatovi. Zar ne vidish tim svojim shkolovanim ochima i mlade medju njima?

– Vidim dva bijela kamena.

Stara je to pricha, ohrdana, nagrizhena, kao stara fotografija koja je dugo stajala u nevremenu ljudskog sjec'anja. Skoro da se vishe i ne vide prilike na njoj. Ispralo ih (ne)vrijeme. Samo je stari stostogodishnji Dedo mogao u toj zamagljenoj, iskrzanoj i gotovo razbucanoj slici prepoznati nekadashnje ljude i njihove sudbine u okamenjenim svatovima pored puta.

– Pa ti si Dedo zhiva knjiga.

– Jedva zhiva, Kasime. Josh malo i ja c'u ponijeti sve svoje sa sobom i poc'i na put za ostalima.

– Morac'emo te nekako okamenit. Shteta je da sve svoje priche ponesesh sa sobom.

– Jes, vala. Priche nisu samo moje. One su svachije i svak u njima poneshto svoje nadje, poneko neshto i doda, izmisli i poturi, ko kukavica jaje, da bi bar u prichi ostalo neshto njegovo iza njega.

– Bojish se da c'u i ja dodati neshto svoje u tvoju prichu, Dedo?

– Priche i jesu da se izmishljaju. Morac'esh je bar malo ”uknjizhiti”, ako c'esh je tamo negdje zapisivati, a znam da hoc'esh, jer nisu sve ochi, ushi i jezici isti i ne vidimo, ne chujemo i ne prichamo svi istu prichu na isti nachin.

– Mudar si, Dedo, stostotina godina i shesnaest fakulteta.

– Ne shegachi se nego pishi, kad je prichi vec' taka nafaka. Nejmam ja bash svo vrijeme ovog svijeta.

Zheni se Murat Muharemage Dzhombe, pronese se glas po selu. Eno idu Muharemagini ljudi i pozivaju svatove, sve vidjenije ljude iz petnaest sela od Foche do Sarajeva. Ma, kome li se sakupljaju toliki svati i koja je to vrijedna Murata Muharemagina i tolkih svatova i urnebesa, priupitivali su seljani jedni druge. Begija Avdibegova sa Previle, kazhu da joj ni vila nije ravna, odgovarali bi drugi. Niko je nije vidio ispod feredzhe, ali su se o njoj ispredale chudne priche i uzdisaji mushkadije, chezhnjivi i pohotni, su derali mnoga mlada srca. Koje god mushko oko je zapahnula svojom visokom, vitkom pojavom, njishuc'i se kao da joj shejtanski vjetar zanosi bokove, ostajalo bi zabezeknuto tom skrivenom, sluc'enom i nedostupnom ljepotom. Prichalo se i to da joj crno oko ispod feredzhe probada nevidjenim sjajem do dna ljudske dushe zheljne uzvishene, tajne i nedostizhne ljepote. I Murata je zapahnula mirisom meraka ispod feredzhe, i on je ostao zabezeknut bozhijim gibanjem oblina ispod vrelog talasanja svile, i njemu je probodena i dusha i razum iskrama iz njenih bljeshtavo crnih ochiju. Mnogi su kidisali ochevima, pa i chitavom rodu, da je prose bash njima, ali se niko ne usudi zaiskati je od silnog Avdibega bojec'i se da ne bude odbijen i ismijan, a sramota je tezha i od chezhnje i od siromashtva. I Muharemaga se zatezao i lomio, vazio je sinu da ne leti visoko da ne slomi vrat i sebi i njemu, ali Murat nije bio od onih shto odustaju lahko. Zaprijeti ocu da c'e pobjec'i od kuc'e, da c'e se prijaviti u askere, otic'i u rat i nikad ga vishe nec'e vidjeti, te Muharemaga popusti sinu jedincu i ode zabrinut na Previlu Avdibegu da prosi Begiju svom Muratu. Avdibeg se vec' bio uzsikirao da c'e Begijino curovanje potrajati, jer se niko od Foche do Sarajeva nije usudjivao zaprositi je, a i nije joj bilo prikladna prosca. Kad mu ju je Muharemaga zaprosio njemu neshto lahnu. Muharemaga je bio cijenjen i poshten, chvrsta karaktera i jak u vjeri, a i Murat mu je bio vidjen. Znao je Avdibeg da je srec'a varljiva i da je rizik chekati bolju priliku, te mu obec'a Begiju.

Nekako vishi i prsatiji vrati se Muharemaga u selo i poche sakupljati velike, nevidjene svatove.

Tri puna mjeseca su se spremali svatovi da idu adile po Begiju. Konji su se timarili da imaju shto sjajniju dlaku, vezle se svilom i pozlatom mahrame i svatovski prsluci, chakshire, c'uraci i pojasevi, naruchivali se novi fesovi chak iz Carigrada, po najchuvenijim sarajevskim krojachnicama krojile se svilene dimije jendzhama, chistile se i glancale ukrashene kubure, brusile se i oshtrile sablje damaskije, sve se pretvaralo u sjaj (i srmu).

Jerko Bakula: Zhena sa plavom maramom, pastel

Jerko Bakula: Zhena sa plavom maramom, pastel

Niko u selu nije znao (a i krilo se) da mladi Milosh Danilov iz Bukovice (selo na vrh planine, blizu Bogu) kupi svoje komshije, kumove, rodjake, prijatelje i poznanike, trijezne i pijane ahbabe, brac'u po chashi, nozhu i pushci, djeverushe, popove i kandila, bajraktare, handzhare, pushke i jatagna, te hajduke i njihove jatake (ako zatrebaju ne daj Bozhe), da ide krasti prelijepu Koviljku koju mu Mitar iz Bogovic'a nije dao. Ne dam ti je, Miloshe, jer si slabe sorte i hoc'esh u sve poslove, malo si s Bogom, a vishe sa djavolom, reche stari, stameni Mitar gledajuc'i pravo u ochi chuvenom kavgadzhiji, zhalec'i mu oca Danila koji je skrushen sjedio, gledao u pod i guzhvao ulojenu shubaru bagavim, chvornatim rukama, a jezik mu se bio zavezao u chvor. Nikada Milosh nije oprostio Mitru to pljuvanje u lice pred starim ocem i rijeshi da ukrade Koviljku, te osramoti Mitra i rani ga za chitav zhivot.

I krenushe dvoji svatovi, jedni javno, drugi tajno (adile i krijuc'i). Bog je htio da krenu istog dana razlichitim putevima i da se istoga dana, svaki u svom ushic'enju, pri povratku sretnu.

Svatovska pijana pjesma, orljava i vriska chula se i sa jedne i sa druge strane brda Humka uz koje se pela, kao prema nebu, vijugava uska staza kojom su vjekovima prolazili konjanici i putnici namjernici. Ispod staze provalija, kamenjar i zmijska gnijezda, iznad staze gusta shikara koja je dijelila stazu od stoljetne bukove shume. Usud je htio da ista staza vezhe Muratove Ljubljevic'e i Begijinu Previlu kao i Miloshevu Bukovicu i Koviljkine Bogovic'e. Iz dva razlichita pravca vodili su dvoji razlichiti svatovi dvije prelijepe djevojke.

Sretoshe se na vrh brda i zapjenjeni konji starih svata koji su ishli naprijed zastadoshe frkchuc'i. Kolone se zaustavishe kao dvije zmije koje su opasale brdo i susrele se glavama zastavshi zbunjene kobnim susretom koji se dogadjao jednom u hiljade godina. Nasta duga teshka shutnja. Chulo se samo konjsko frkanje i bijesno kopanje zemlje kopitama. Svi su znali da se sudbina zhalosno poigrala sa njima, zhmirkali su ochima i chekali ne bi li se dogodilo chudo – da se dvoji svatovi mimoidju na uskom puteljku, a da se niko nikome ne skloni sa puta i da niko ne bude donji. Neko se morao, bar malo, usklonuti sa puta, a neko je morao biti i donji. Chudo je trebalo biti da jedni svatovi progutaju ponos i inat, te pristanu da se uklone i budu donji. Takva chuda u to vrijeme kamenih inata se nisu mogla ni u najchudnijem snu sniti, a ne dogoditi, svima je bilo jasno.

Ovo su svatovi Murata Dzhombe, sklonite se na donju stranu da se u miru mimoidjemo. – povika plec'ati brkajlija, Muratov stari svat, Omeraga.

A ovo su svatovi Milosha Mrguda i oni se nikom ne sklanjaju. Sklonite se vi ako nec'ete da padne krv. – povika ljudina sa bradom do pojasa, Miloshev stari svat.

Mishic'i na licima su se grchili, ruke pochivale na kuburama i drshkama sablji, a u glavi samo jedna misao – ne pristati na sramotu ako treba i poginuti, a obraz i chast sachuvati, te u starom svatovskom inatu ustrajati i nikom se s puta ne sklanjati.

Nac'eraj konja u shikaru, Omeraga, nek prodju ispod nas. – povika zabrinuti Muharemaga ne bi li se mimoishli sa zlom koje je visilo kao grom nad glavama.

Omeraga poslusha i potjera konja u shikaru, a isto uradi i Miloshev stari svat.

Ili c'ete potput, ili se bijemo. – prosikta kroz kosmatu bradurinu vodja Miloshevih svatova.

Mladom Miloshu, kao da se nekud zhurilo, opali iz svoje kubure i Omeraga se skljoka sa konja. Na to grunushe i druge kubure, prolomi se jauk i stenjanje, jeknu Begija, jauknu Koviljka, povishe se k’o slomljeno cvijec'e i skliznushe s razigranih konja. Bjeshe krivo drugim svatovima, krv udari u pijane glave, poskakashe s poludjelih konja, isukashe sablje i handzhare, nasta klanje na vrh Humke brda. (”Stander Dedo, ne znam ja uz gusle”)

Nechiji konj se u metezhu svali u provaliju i odnese sa sobom zhenski vrisak pod zarom. Udari inat na inat, udari gvozhdje na gvozhdje, izmijesha se svatovska krv i u provaliju sa uskog puta na vrh Humke brda pocheshe padati odsjechene ruke, noge i glave. Konji njishtec'i nestadoshe u shikari, a pomahnitali, pijani svatovi nastavishe da se kolju.

Danilo je stao pred Milosha da zashtiti sina od kurshuma. Odgurnu ga Milosh, pa nasrnu ljuto, al u srdzhbi naletje na gvozhdje i skljoka se u krvave ponore.

I Muharem uhvati Murata, on ga drzhi momak se otima. Drzhao ga dok ga ne zaklashe, mrtav osta ocu u rukama.

Izgiboshe svatovi i jendzhe, konji bijesni latishe se shume, ostadoshe zhalosni ochevi, da sahrane nesretne sinove.

Izbezumljen Danilo uprti mrtvoga Milosha na ledja i krenu prema Bukovici.

– Skloni se aga da ga mrtvog kuc'i nosim. – bolno, do neba bolno, zavapi Danilo.

Muharemaga je stajao kao mejt ne umijuc'i se sklonuti, nije znao ni na kom je svijetu, sve je chekao da ga neko probudi iz groznoga sna. Dozvashe ga Danilove rijechi. Postajao, malo produmao, a ni Danilu se vishe nikud nije zhurilo, chekao je da podijeli svoju bol makar sa Muharemagom.

– Ja bih ovdi sve ih ukopao, neka groblje pricha putnicima, da c'emo se u smrti mijeshati, a neshc'esmo za huda zhivota. – prozbori skrhani Muharemaga.

Danilo postaja malo, zagleda se u Muharemagu suznih ochiju, c'utke spusti na zemlju mrtvoga Milosha i sabljom ochajnichki poche da krchi shikaru pored puta. Muharemaga, takodjer c'utke, priskochi na mobu Danilu. Pridruzhi im se josh pet shest prezhivjelih, lakshe ranjenih svatova.

Tri dana su krchili shikaru, tri dana su kopali grobove, tri dana im stavljali nishane, svima isto golo kamenje, ni mjeseca ni krsta na njima. Svima crni ljuti kamen, a mladama bijele nishane.

Stavishe ih pokraj mladozhenja, da im vjechnost bude noc' prvjena.

Ovu si prichu davno trebao isprichati svima, Dedo.

A ko bi mi vjerovao, dijete? A i shta bi vrijedilo kad bi je svi tumachili na svoj nachin? Mozhda bi neko poshao da se sveti Muharemaginom ili Danilovom rodu. Ko c'e ga znati, ljudi su chudne zhivotinje i nikad se kod njih ne zna shta c'e poludjeli um iznijeti iz dana, a shta iz noc'i.

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Ekrem-Moca Dizdar: Postidjeni Hajrudin [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2004-10-21

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden