Most - Index
Most - Pretplata
Ekrem Handzhic': Stari most [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 175 (86 - nova serija)

Godina XXIX juni/lipanj 2004.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Veselin Brnovic'
Mozaik istinske ljubavi

Antologija Momira Sekulic'a

(”Majka je genije djeteta” – Hegel)

Neumorni knjizhevni pregalac (prozni pisac, knjizhevni kritichar, nauchni radnik i antologichar) Momir Sekulic' ne prestaje da shiroj chitalachkoj publici, kulturnoj i knjizhevnoj javnosti, stalno i iznova nudi najljepshe bisere iz svoje knjizhevne radionice. Nedavno je objavio antologiju ”Knjizhevnici u pjesmama”, koja i pored prvih izuzetno povoljnih knjizhevno-estetskih ocjena, josh uvijek nije dobila punu i pravu valorizaciju koju zavredjuje. A sada chitalachkoj publici i najshiroj kulturnoj javnosti poklanja Antologiju – majke u pjesmama, koja je izuzetno vrijedan dragulj i biser medju biserima ovog oblika knjizhevnog tvorashtva.

Po samoj svojoj prirodi i sadrzhini ova antologija je tematskog karaktera – u njoj je jedini i osnovni objekat poetske vokacije i imaginacije zastupljenih autora majka i ljubav prema majci, a to je samim tim i chini izuzetno vrijednim poetskim mozaikom trajne vrijednosti i ljepote. To je orkestrirana harmonija pjesnichkih glasova posvec'enih majci, uspjeshno vodjena estetskim kriterijumima i afinitetima sastavljacha, kao mnogozvuchni stihovani oratorijum, no tako skladno akordiran bez obzira na generacijsku razliku zastupljenih pjesnika i njihovu stilsko-estetsku pripadnost. To je i normalno i logichno, jer sve njih povezuje jedan, i jedini, zajednichki motiv – majka i sve ono shto ona jeste od nastanka svijeta kao vrelo zhivota i oreol ljubavi. Dovoljno je samo izgovoriti to ime i pred nama se otvara chitav svijet, niche neizreciva i nichim pomuc'ena ljubav, do jedino sjenkom brizhnosti i bojazni, koja je samo majci svojstvena, za svoju djecu, koja to njoj jesu, bez obzira na godine uzrasta.

I, mozhda, zato, a to je posebna odlika i kvalitet ove Antologije, koju bi bez ustezanja mogli nazvati knjigom nad knjigama, stvara se jedan nov estetski dojam koji se sastoji u tome da je uslovno recheno, glavna lichnost ove Antologije – majka i sve ono shto ona jeste, znachi i predstavlja, dok su zastupljeni pjesnici bez obzira na njihova vishe ili manje zvuchna imena povucheni u sjenci kao djeca jedne jedine i velike majke svih njih. Otuda se ova Antologija i dojmi kao velichanstveni spomenik majci svih nas zajedno i svakog pojedinachno, kao bozhanski duh i andjeo chuvar koji izlijec'e iz svake pjesme i gradi njenu tako krhku, a tako snazhnu lichnost, koja izrasta u grandioznu siluetu i figuru. A majka to zapravo i jeste, i to jedino i mozhe biti. Zar Majka Jevrosima, Majka Jugovic'a, Stojanka majka Kneshpoljka i druge nijesu istovremeno i nashe majke samim tim shto su poprimile opshteljudske odlike i vrline i postale sinonim bozhanske dobrote i ljepote, ljubavi i stradanja, vjere i nade. Dah te bozhanske milosti i ljubavi i chini nashe majke andjelima chuvarima nashih zhivota, puteva i stranputica.

Hanife Hanciogullari: Portret

Hanife Hanciogullari: Portret

Mnogi su mudraci i filozofi pokushali da definishu majchinu ljubav i njenu ulogu kao matice zhivota, ali meni se chini da je to najbolje uchinilo ono ciganche koje je, uplakano, trazhec'i majku, na pitanje kakva je njegova majka, odgovorilo: ”Moja je majka najljepsha i najbolja na svijetu”. Vrhunac ove mudrosti i istine potvrdjuje i narodna poslovica koja genijalno sublimira nash odnos prema majci: ”Onog dana kad majka umre pochinje starost”.

I, zaista, kao shto i nevjernik u teshkim i opasnim zhivotnim situacijama, i pored sveg svog ateizma, priziva Boga u pomoc', tako i mi ma koliko bili stasali i zhivotno osamostaljeni, kad nam je najtezhe zavapimo za majkom, bila ona zhiva ili ne.

A majka je jedina koja daje i uzvrac'a ljubav bez naknade i uslovljenosti, jedina spremna na istinsku i nesebichnu zhrtvu, da zashtiti i odbrani. To potvrdjuje i jedna indijska poslovica koja kazhe: ”Samo onaj koji se povjeri majci i onaj koji se povjeri zemlji nec'e propasti”.

I kao rezime ovog kratkog osvrta citirajmo I. Tarketija chija misao mi se chini najcjelovitija: ”Samo je majka ona koja daje bozhanski znachaj zheni”.

Sve ovo je i te kako dobro znao i Momir Sekulic', koji se odvazhio na sastavljanje ove Antologije. Kazhem: odvazhio, jer je za to trebalo imati i dovoljno znanja i dovoljno hrabrosti i dovoljno literarno-estetskog afiniteta. A da je on ispunjavao sve ove uslove najbolje potvrdjuje sama Antologija i veoma nadahnuti Predgovor koji nudi chitaocu. On je samim tim posao antologichara i priredjivacha, uglavnom, vrlo uspjeshno obavio. Ali, i da nije, sam njegov trud, obim i obilje materijala koji je trebalo istrazhiti, estetski procijeniti, odabrati i razvrstati zasluzhuje samo pohvalu. A to se mozhe ilustrovati sljedec'im:

Antologija sadrzhi preko 360 pjesnichkih jedinica (preko 70 narodnih i oko 300 umjetnichkih) sa oko 280 zastupljenih autora. I cio taj obimni materijal je podijeljen u shest tematskih cjelina: Zhubori lirskih narodnih pjesama o majci, Bol i ponos u srcu majke (tuzhbalice), Biseri lirskih i lirsko-epskih pjesama o majci (balade i romanse), Zhiva prisutnost majke u narodnoj epici, Zlatni vijenac pjesama o majci poeta za djecu i U sazvezhdju svetog sjaja – pjesme o majci pjesnika za odrasle.

Ovakvom strukturom knjige Sekulic' sugestivno, i uspjeshno, ukazuje na narodnu knjizhevnost kao izvorishte i korijen, na njenu neraskidivu povezanost sa umjetnichkom lirskom poezijom o majci, na njihovu nedjeljivost u kreiranju njenog bozhanskog lika pochev od bogomajke do majke chovjeka. Pri svemu tome, bilo bi nepravichno posebno isticati bilo koje pjesnichko ime, pochev od Njegosha i Andric'a do onih najmladjih, bez obzira na objektivnu razliku i umjetnichke domete njihovih pjesama, jer sve njih u jednu cjelinu uvezuje tematski krug kome su posvec'ene. Svi su oni iskazali svoj glas u kreiranju lika majke, bez obzira shto je taj glas jednih bio estetski jasan, chist i ubjedljiv, a drugih manje artikulisan, no izrechen ne sa manje ljubavi prema majci.

Medjutim, mozhda bi se ovoj Antologiji (zvala se ona tako, ili zbornik, izbor i sl.) mogao postaviti prigovor druge vrste, da u nju nijesu uvrshteni josh neki pjesnici koji to svojim opusom zasluzhuju, kao i prigovor estetskog kriterijuma u odabiru zastupljenih pjesnika i pjesama. Ali, konachno, to je subjektivni izbor i pravo antologichara, chiji mjeritum se mora poshtovati.

U svakom sluchaju, i bez obzira na ovakve i moguc'e druge prigovore, bili oni osnovani ili ne, sa sigurnoshc'u se mozhe rec'i da je Sekulic' nashoj kulturnoj i knjizhevnoj bashtini ponudio zaista jednu vrijednu knjigu, nezaobilaznu za svaku biblioteku (gradsku, shkolsku ili privatnu) i kao obaveznu lektiru sa ovom tematikom. To je pionirski poduhvat ove vrste u nashoj Republici i osnov za sve buduc'e antologichare angazhovane na planu ove tematike. A to chini i osnovnu i estetsku i socioloshku vrijednost ove Antologije u kojoj se na jednom mjestu mogu nac'i najljepshe pjesme o majci nashih pjesnika i narodnog pjevacha, jer kako kazhe jedna jevrejska narodna poslovica: ”Bog nije mogao biti na svakom mjestu, pa je zato stvorio majke”, a Sekulic' ih okupio u ovoj Antologiji.

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Ekrem Handzhic': Stari most [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2004-07-10

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden