Home · Arhiva · Novi broj · Traži/Search · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt


Broj 152-153 (63-64 - nova serija)

Godina XXVII juli-avgust/srpanj-kolovoz 2002.
Prethodna · Sadržaj · Slijedeća

Šemsudin Zlatko Serdarević
HOMEPAGE MILIVOJU UZELCU (1)
(Mostar, 1897. - Cotignac, Francuska 1977.)
Kako su slike Milivoja Uzelca dopremljene u Mostar


Milivoje Uzelac: Autoportret, 1923.
Milivoje Uzelac
Autoportret, 1923.
 

Milivoje Uzelac pripada maloj grupi elitnih likovnih umjetnika rođenih u Mostaru. Uz Branka Radulovića, Karla Afana de Riveru, Petra Šaina, Vilku Šeferova i Milivoje Uzelac predstavlja značajnu pojavu na bogatoj i razuđenoj likovnoj paleti grada na Neretvi. Poslije mlađahnog doba provedenog u Mostaru odlazi u Banja Luku gdje se počinje zanimati za slikarstvo. Životna staza ga odvodi potom u Zagreb pa zatim u Prag gdje pohađa studij slikarstva. To je najsvjetliji period njegovog stvaranja. Predstavnik je posebne varijante ekspresionizma toga doba. Predstavnik je slikarske grupe ”Četvorica” koja se intenzivno predstavljala u periodu neposredno po završetku Prvog svjetskog rata. Ali, najveći dio vremena proveo je u Parizu stičući dragocjena znanja na čuvenoj školi Ecole de

Paris. U francuskoj prijestolnici naročito će se posvetiti ilustracijama poznatih umjetničkih djela naših književnika. Tu se druži sa grupom naših istaknutih umjetnika koja je i sama tražila svježa nadahnuća za kreativan rad. Stekao je blistavu umjetničku karijeru u Francuskoj ali je čvrstim nitima bio vezan za svoju zemlju, aktivno učestvujući na gotovo svim značajnim izložbama jugoslovenskih likovnih umjetnika. Nakon smrti u Provansi, u južnoj Francuskoj, njegova nezvanična žena poklonila je rodnom gradu Milivoja Uzelca jedan broj slika, crteža i ličnih stvari. U prilogu kojeg donosimo opisaćemo  put djela Uzelčeve ostavštine od Cotignaca u Provansi do Mostara u Hercegovini.


Azra Begić, viši kustos Umjetničke galerije Bosne i Hercegovine obavila je službeno putovanje u Francusku, u periodu od 11. do 25. decembra 1977. godine sa ciljem da pregleda i evidentira ostavštinu Milivoja Uzelca u gradu Cotignacu smještenom na jugu ove zemlje. Već je nagovještena mogućnost formiranja Uzelčevog memorijala u Bosni i Hercegovini pa je trebalo utvrditi obim i vrijednost zaostavštine likovnih radova. U Cotignac je stigla u pratnji tadašnjeg generalnog konzula Jugoslavije gospodina Voje Vasića koji je imao sjedište u Marseilleu. Djela su bila pohranjena u mape, a uz to i nekoliko ulja su joj stavljeni na uvid. Pored slika i crteža Azra Begić je imala prilike pregledati svu pisanu dokumentaciju smještenu u dva sanduka. Čak je uspjela pregledati skriveni dio zaostavštine u kojoj su se nalazile slike rađene u ulju, pastelu, temperi i brojni crteži što je pedantno katalogizirala akcentirajući vrijednost pojedinih radova. Nažalost, taj spisak nam nije bio dostupan ali se vjerovatno može pronaći u Umjetničkoj galeriji BiH u Sarajevu. U svom izvještaju sa tog službenog putovanja i boravka u Cotignacu kustos Azra Begić naglašava da je otvaranje posebne memorijalne prostorije u novoj zgradi Umjetničke galerije u Mostaru jedini način da se dođe do Uzelčevih djela što je potpuno realno s obzirom da su sredstva za uređenje i adaptaciju galerijskog prostora obezbijeđena iz samodoprinosa. Za trajnu memorijalnu postavku u obzir su dolazile republike Hrvatska i Bosna i Hercegovina, ali je Milivojeva žena Lefevre Marie Rose Josephine u svom testamentu izričito navela da slike imaju da se ustupe u trajno vlasništvo gradu Mostaru. Zanimanje za ostavštinu pokazivao je A. Mimara iz Zagreba.

Tekst testamenta glasi: - Ovo je moj testament. Dole potpisana gospođa Lefevre Marie Rose Josephine, razvedena iz prvog braka sa gospodinom Bertremol Marie Gabriel le Meunierom de la Roullere i udovica iz drugog nevjenčanog braka sa gospodinom Josipom Milivojem Marijanom Uzelcem, nastanjena u Cotignacu (Var), četvrt Vachnes u Alberisbruit (Somme) 23. aprila 1898. ­ Razdvojena već niz godina od svoje kćerke iz mog prvog braka sa gospodinom Le Meunier de la Roullere, donosim sljedeće testamentarne odluke:

- O raznim kulturnim povezanostima u pogledu 36 godina mog života provedenog sa slikarom Uzelcem Josipom Milivojem Marijanom, i posebno, zbog briga koje mi ukazuju već više od dvanaest godina i kojima ne prestaju da me obasipaju: u korist gospodina i gospođe Jung Charlesa, mojih susjeda u Cotignacu.

- Imenujem gospodina Charlesa Junga za svog testamentarnog izvršioca sa zadatak da preda čitavu ličnu zbirku, koja će se nalaziti na dan moje smrti, svih slika gospodina Uzelca koje nose napomenu ”Lična zbirka M.J.U.” gradu Mostaru (Jugoslavija), rodnom mjestu gospodina Uzelca zbog stvaranja muzeja u znak sjećanja na navedenog gospodina Uzelca Josipa Milivoja.

Pismo sa prepisom testamenta gospođa Lefevre je uputila na adrese Umjetničke galerije BiH u Sarajevu i Generalnom konzulatu Jugoslavije u Marseju. Savez zajednica kulture Sarajevo aktom br. 01-­58/1 od 24.01.1980. godine obavještava predsjednika Opštine Mostar da je zbog velikih zasluga na polju afirmacije naše kulture Milivoju Uzelcu svojevremeno dodijeljena jugoslovenska penzija i da njegova žena želi pokloniti gradu Mostaru zaostavštinu slika te mole da se razmotri mogućnost prihvata ove zaostavštine pod uslovima koje je postavila njegova supruga. Ali put od registracije radova od strane Azre Begić do njihovog prebacivanja u Mostar bio je naporan jer je procedura trajala dugo.

U svojim pismima sasvim je uočljivo da se Milivoj Uzelac čitavog života smatrao Bosancem što potvrđuju njegovc riječi ”un ours bosniaque” i da je ”sve gledao kroz bošnjačku prizmu”. Azra Begić navodi u pomenutom izvještaju sa službenog putovanja da bi se u Mostaru mogli postaviti slijedeći Uzelčevi predmeti: paleta, štafelaj, par vitrina sa fotografijama i pisanom dokumentacijom, bibliofilska izdanja knjiga koje je Uzelac ilustrovao, par skulptura iz lične kolekcije gospođe Lefevre (jedna njena bista i reljef) dok bi na zidove bilo postavljeno 30 do 40 njegovih slika iz zaostavštine. S obzirom da Moderna galerija u Zagrebu, Narodni muzej i Muzej savremene umjetnosti u Beogradu i Umjetnička galerija BiH u Sarajevu imaju kvalitetna djela Uzelca po njenom mišljenju ona bi se mogla kao posuđena na neko vrijeme povremeno izlagati. Osamdesetogodišnja udovica Lefevre je obećala pokloniti Mostaru jedan svoj portret velikog formata i sliku ”Žena u narodnoj nošnji” iz 1937. godine koje je poklonila Generalnom konzulatu Jugoslavije u Marseilleu za koju bi se mogla pronaći odgovarajuća zamjena. Sve slike bi se ustupile po daleko nižim cijenama od realne procjene zašto je trebalo obezbijediti 30 miliona starih dinara u devizama. Azra Begić je već tada preporučivala da se u Mostaru obezbijedi jedna prostorija za djela mostarskog slikara Nedeljka Gvozdenovića iako ih je on zavještao Muzeju savremene umjetnosti u Beogradu ali je ona ostavljala nadu i mogućnost da Nedeljko pristane odvojiti jedan dio slika iz svog privatnog vlasništva. Ne treba pominjati koliko bi Mostar, u slučaju da se realizuju ove postavke, dobio na kulturnom planu jer riječ je o slikarima jugoslovenskog formata poznatim i van granica tadašnje države.

Sa jedne strane udovica Lefevre je po svaku cijenu zahtijevala osnivanje memorijalnog muzeja Milivoja Uzelca dok su njena kćerka iz prvog braka te njegov stariji sin i supruga mu gledali samo koliku će korist iz svega izvući. Uzelčev stariji sin Milivoj odnio je u Prag oko pedesetak radova koje je gospođa Lefevre sakrila sa željom da ih isporuči Jugoslaviji smatrajući da kulturi te države i pripadaju. Oba sina su bili Česi dok je majka Francuskinja.

Godinu dana poslije smrti Milivoja Uzelca, Regionalni zavod za zaštitu spomenika kulture i prirode, čiji je direktor bio arh. Hasan Dizdarević, aktom br. 1/78. od 27.11.1978. godine obavještava Koordinaciono tijelo Opštinske konferencije SSRN za obilježavanje istorijskih događaja i ličnosti, SIZ za kulturu SO Mostar, Republičku zajednicu za kulturu i Društvo likovnih umjetnika Mostara da je Zajednica za kulturu SO Mostar u sklopu svoje likovne aktivnosti predvidjela finansijska sredstva da se podigne spomen ploča Milivoju Uzelcu. Prethodno je obavljena konsultacija sa čelnicima Zajednice za kulturu SO Mostar i dobivena je podrška od Izvršnog odbora Republičke zajednice za kulturu, Akademije za likovnu umjetnost iz Sarajeva, ULUBiH-a, Društva likovnih umjetnika Mostar, društva istoričara umjetnosti BiH te javnih i kulturnih radnika o opravdanosti obilježavanja rodne kuće Milivoja Uzelca koja se nalazi u ulici Bašćine odnosno u ulici Rade Bitange br. 22 naspram nekadašnje poliklinike danas kod Hotela ”Ruža”. Preporučeno je da ploča bude od bračkog kamena sa tekstom: - U ovoj kući rodio se istaknuti jugoslovenski slikar Milivoj Uzelac/ Građani Mostara/ ili Društvo umjetnika Mostara.

Proći će devet godina do realizacije te ideje što jasno govori koliko je trebalo vremena da bi se spomen ploča sa plaketom postavila na pročelnu fasadu rodne kuće velikana likovne umjetnosti. Ploča je otkrivena povodom obilježavanja 90-godišnjice rođenja i 10-godišnjice smrti Uzelca a uništena je tokom ratnih dejstava u periodu 1993.-1995.

Akt Ureda za pravnu konsultaciju sa sjedištem u Pragu, datiran 28. marta 1979. godine, upućen bilježniku M. Jean-Pierre Veranu u Cotignac, predstvalja izvadak iz korespondencije pravnika u vezi nasljedstva Milivoja Uzelca. Doktor Vaclav Kral je zastupao Milivoja Uzelca (najvjerovatnije sina slikara Uzelca) na sudu pošto mu je on bio klijent. U aktu stoji da je stranka posjedovala u Cotignacu veliku zgradu koju je prodala zajedno sa zemljištem dvije godine prije smrti te klijent postavlja pitanje gdje je novac kojim udovica nije mogla raspolagati. Ali, druga tačka je zanimljivija jer je riječ o slikama. Opunomoćenik tvrdi da je njegova stranka morala naslijediti više slika koje je jedan jugoslovenski konzul trebao da ponese u Marseille. On tvrdi da su te slike bile u sobi udovice, odnosno stranke. Zbog toga se klijent pita, gdje su ostale te slike?

Gospođa Lefevre se javlja Azri Begić iz Cotignaca januara 1980. godine, izražavajući bojazan u pogledu oživotvorenja ideje da se slike prenesu u ”njegovo rodno mjesto da bi se o njemu sačuvala uspomena” napominjući da će njene želje u tom pogledu biti navedene u testamentu.

Istog dana (8.01.1980.) ona šalje pismo Saviću, generalnom konzulu Jugoslavije u Marseilleu, u kome piše da ličnu zbirku slika želi pokloniti Mostaru, rodnom gradu njenog muža, potvrđujući da će ta odluka biti napisana u testamentu čiji će izvršilac biti gospodin Zong, ”moj odabrani zastupnik”. Gospođa Lefevre podsjeća na radosne trenutke kada je preminuli suprug Milivoj posljednji put razgovarao na svom maternjem jeziku sa konzulom Vojislavom Savićem što mu je predstavljalo pravo zadovoljstvo.

Opštinskoj zajednici kulture Mostar predloženo je od strane Saveza zajednica kulture iz Sarajeva da se, ukoliko Mostar prihvati zaostavštinu, održi sastanak između predstavnika ovog Saveza, grada Mostara i Umjetničke galerije na kome bi prisustvovao i Vojislav Savić, dotadašnji generalni konzul SFRJ u Marseilleu koji je lično kontaktirao sa Uredom dok je bio živ. Na sastanku se između ostalog trebalo dogovoriti da jedan predstavnik grada Mostara krene na put i da sa gospođom Lefevre postigne dogovor o načinu preuzimanja slika.

Na odluku da Mostaru pokloni djela Uzelca predsjednik Skupštine opštine Mostar Dževad Derviškadić je gospođi Lefevre odgovorio pismom od 25. februara 1980. godine. Između ostalog on piše: - Ta Vaša duboko ljudska, plemenita, a za kulturni život Mostara mnogostrano korisna odluka, pobudila je kod mene i mojih saradnika saosjećanje i puno razumijevanje za Vašu intimu i ujedno izazvala želju da učinimo sve da zajednički sačuvamo uspomenu na Vašeg muža, velikog slikara i čovjeka Milivoja Uzelca koji se u našem gradu začeo i ugledao prve ljepote ovog svijeta.

Kopija pisma poslana je Vojislavu Saviću kako bi imao uvida u svu korespondenciju sa gospođom Lefevre i dogovorima u vezi zaostavštine. U Marseilleu je imenovan novi konzul Nikodin Slatica.

Odlučeno je da u delegaciji koja će posjetiti gospodu Lefevre pored Azre Begić, kustosa Umjetničke galerije BiH i Vojislava Savića bude predstavnik grada Mostara. U Cotignacu se trebalo dogovoriti sa izvršiocem testamenta o svim pojedinostima oko preuzimanja slika i prenosom u Mostar. U pismu sa potpisom Safeta Ćišića, savjetnika za kulturu Skupštine opštine Mostar, upućenom mr Azri Begić, stoji da joj je poslana kopija gore pomenutog pisma Dževada Derviškadića kao i njen izvještaj sa službenog puta u Francusku. Aktivnosti se ne prekidaju i korespondencija je sve intenzivnija tako da 7. marta 1980. godine gospođa Lefevre obavještava gradonačelnika Mostara da zbog problema oko porodičnog nasljeđa djece Milivoja Uzelca nije u mogućnosti primiti delegaciju iz Mostara i Sarajeva. To potkrepljuje kopijom akta jednog pravničkog kabineta iz Praga istovremeno izražavajući pristanak na realizaciju plana šaljući ”najsmjernije osjećaje”. Ipak susret je zakazala za sredinu maja 1980. godine o čemu obavještava generalnog konzula u Marseilleu.

Iz zapisnika Generalnog konzulata SFRJ u Marseilleu sačinjenog 12. juna 1980. godine jasno se vidi koji su radovi predviđeni da se ustupe Mostaru. Do prenosa u Mostar brigu oko deponovanja umjetničkih radova Milivoja Uzelca Skupština opštine Mostar je povjerila Generalnom konzulatu SFRJ u Marseilleu. Deponovani su sljedeći radovi:


1. Picador, sepies
2. Cafeticre rouge, gouache
3. Roulotte Ste marie, encre de chine (tuš na papiru)
4. Les brules (Foret brules), Izgorjela šuma, huile (ulje na platnu)
5. Le nu de Mme Uzelac (Akt gospođe Ueclac) detrempe, tempera
6. La caleleche (le fiacre), fijaker, huile, ulje na platnu
7. Femme orientale, Istočnjačka žena, huile, ulje
8. Tournesols, Suncokreti, huile sur toile, ulje na platnu
9. Danseuse, Plesačica, huile sur carton, ulje na kartonu
10. Olivier, Maslina, huile sur toile, ulje na platnu
11. Sur la terrasse, Na terasi, huile sur toile, ulje na platnu
12. Pasteque sur chaise, Lubenica na stolici, huile sur toile, ulje na platnu
13. Arletty, gouache sur carton, gvaš na kartonu
14. Akt djevojke, gvaš na kartonu
15. Djevojka sa šeširom i mornarskom majicom, ulje
16. Kip u ateljeu, ulje
17. Akt žene, crtež
18. Verlanie au Cafe Procope, Prince des cetes, crtež
19. Dve devojke u kupaćim kostimima, crtež
20. C etait moi, crtež
21. Dvorište sa vodoskokom, akvarel
22. Lik djevojke, crtež
23. Žena sa turbanom zeleno-crveno plave boje.
Zaključno sa rednim brojem dvadeset tri (23).

U aktu se navodi način pakovanja pa se za uljane slike navodi da platna treba skinuti sa blind rama i pažljivo ih urolati dok se slike na kartonu stavljaju u mapu. Što se tiče crteža i gvaševa na papiru preporučuje se da se izvade iz ramova, ako su uramljeni, i da se pažljivo urolaju ili da se stave sa slikama na kartonu te sve to položiti u horizontalu. Zapisnik je ovjerila komisija u sastavu: Duško (prezime nečitko), Derviškadić Dževad i Dragan Nikčević. Po nalogu generalnog konzula slike po navedenom spisku prenijete su 25. juna 1980. godine iz magacina u sobu konzula Nikodina Slatine i predate na čuvanje Kocić Milanu koji ih je primio od Gojka Prekovića.

Sačinjen je još jedan zapisnik o primopredaji slika na čuvanje u Generalnom konzulatu SFRJ po zapisniku br. 1182/80 od 12.06.1980. Primopredaja 23 slike je izvršena između Nikčevića Dragana i Marjanović Momira kao primaoca. Pakovanje 23 slike po nalogu Generalnog konzula obavila je 11. avgusta 1981. godine komisija u sastavu: Marjanović Momir, Kocić Milan i Grba Veljko.

U izvještaju sa puta u Francusku, upućenog 14.06.1980. godine, mr Azra Begić navodi da je sve urađeno efikasno i da je dobiveno 14 djela za osnivanje njegovog memorijalnog muzeja. Pored uljanih slika odabrala je nekoliko crteža i gvaševa kako bi se ovaj slikar predstavio sa širim rasponom korištenih tehnika slikanja. Gospođa Uzelac poklonila je i nekoliko ličnih predmeta koji su pripadali umjetniku a zahvaljujući blagonaklonosti bivšeg generalnog konzula Savića, Generalni konzulat u Marseilleu poklonio je jednu sliku većeg formata. Slike su trebale da se prebace u zemlju konzularnim kanalima. Ostatak slika kojima raspolaže gospoda Uzelac testamentom je zavještan Mostaru.

Kako se saznalo da u našem Konzulatu u Francuskoj postoji jedna Uzelčeva slika galerijskog formata. Dževad Derviškadić je zamolio konzula Momu da se ona ustupi Mostaru kako bi se kompletirao fundus njegovih slika za postavku u Ekspozituri sarajevske Umjetničke galerije u gradu na Neretvi gdje bi zauzimala centralno mjesto. Za pravnu regulativu prenosa djela korišten je Zakon o dopuni Zakona o nasljeđivanju iz decembra 1978. godine gdje u članu 200 a stoji da je međunarodni testament punovažan bez obzira na mjesto gdje je napravljen, gdje se nalaze dobra, prebivalište ili boravište zavještaoca, ako je napravljen testament saglasno odredbama člana 200 b do 200 c ovog zakona.

Generalni konzul u Marseilleu Momčilo Grujić 10. avgusta 1981. godine izvještava predsjednika Skupštine opštine Mostar da diplomatskom poštom šalje 23 slike Milivoja Uzelca prema zapisniku napravljenom u generalnom konzulatu prilikom boravka delegacije koju je predvodio Derviškadić Dževad. On je izrazio žaljenje što bez saglasnosti SSIP-a ne može ustupiti sliku Uzelca koju je poklonio Generalnom konzulatu jer je ona vlasništvo SSIP-a. Međutim na radost Mostaraca slika je poslana Jugoslovenskoj ambasadi u Pariz sa preporukom SSIP-u da se ustupi Mostaru kao memorijalni eksponat i sastavni dio legata gospođe Uzelac. Konzul je savjetovao predsjednika Derviškadića da se neposredno obrati SSIP-u, službi za Pravno­imovinske odnose sa zvaničnim zahtijevom o ustupanju slike.

Safet Ćišić, savjetnik za kulturu i Ćamil Kreso, šef kabineta predsjednika SO Mostar u telefonskom razgovoru zamolili su Mitu Hadžiosmanovića u Jugoslovenskoj ambasadi u Parizu da pomogne u realizaciji prebacivanja zaostavštine pokojnog slikara Milivoja Uzelca u Mostar. To su potvrdili i u pismu od 30. aprila 1982. godine upućenom u Ambasadu u Pariz. Gospođa Lefevre Maria Rose Jozephine, supruga akademika Milivoja Uzelca, u prepisci sa mjerodavnim u Mostaru izrazila je želju da slike budu prebačene u Mostar prije njene smrti čime je jasno pokazivala odlučnost da se stvar okonča za njenog života. Problem je nastao kada je Konzulat u Marseilleu zatvoren za sudbinu slika se više nije znalo.

(nastavlja se)

Prethodna · Sadržaj · Slijedeća

Emir Dragulj: Crvena avlija

Home · Arhiva · Novi broj · Traži/Search · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Časopis Most je upisan u evidenciju javnih glasila R BiH pod brojem 536 od 30.11.1995.
i oslobođen je plaćanja poreza na promet.
ISSN 0350-6517

Na vrh

Copyright © 1995-2002 Časopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Sadržaj obnovljen: 14-05-2004

Design by © 1998-2002 HarisTucakovic, Sweden