o

Home · Info · Arhiva ·
Novi broj · Trazi · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 122-123 (33-34 - nova serija)

Godina XXVI januar-februar/siječanj-veljača 2000.
Prethodna · Sadržaj · Slijedeća

Miralem Sefer - Hodža
MOSTAR JE DIO EVROPE
Razgovor sa portparolom NATO pakta
gosp. Džejmi Šejom

Nakon dugog čekanja, napokon danas 16.12.1999., dobih termin za predloženi razgovor - intervju sa portparolom NATO pakta Džejmi Šejom, specijalno za "MOST".
Intervju - razgovor je već odavno bio planiran. Džejmi nema vremena, ja takođe. Napokon se ipak nađosmo da protabi- rimo o situaciji, o prošlosti, o budućnosti, o sadašnjosti Jedinstvene Bosne i Hercegovine i moga rodnog Mostara. Povod za ovaj razgovor je interesantnost same osobe i uloga Džejmija Šeja u svjetskim zbivanjima i moja opsesija Mostarom.
Informacije radi moram vam saopštiti da je Džejmi Šej, sem što je portparol NATO - pakta inače profesor doktor istorije. Njegova doktorska disertacija je vrlo interesantna: "Uloga intelektualaca u prvom svjetskom ratu", koju je odbranio na Oksfordskom univerzitetu. Doktor profesor Džejmi Šej je interesantan i po tome što je upravo 1993, za nas ratne, postao portparol ove organizacije. Prema tome čovjek sa kojim se može razgovarati o mnogim, za našu domovinu BiH i naš Mostar, sudbonosnim događajima.
Džejmi Šej je istovremeno i profesor na ULB (slobodni bri- selski univerzitet) kao i autor knjiga "Nato u 2000-oj godini" i "Uloga medija u ratu". Znači, mnogo razloga za ovaj razgovor. Tu je i moje nestrpljenje da postavim neka pitanja čovjeku kojega lično mnogo cijenim. Jer u mome životu sreo sam vrlo malo ljudi sa takvom munjevitom reakcijom za odgovor - uvijek korektan i vrlo, vrlo istinit i odmjeren. Ono nešto, kao što mi u Mostaru kažemo "k’o kobac".

Koje godine ste došli na funkciju portparola NATO pakta?
Na tu dužnost sam stupio u mjesecu junu 1993. Moj prvi "ga- zda" je bio Manfred Woerner, Nijemac, poslije njega je došao Wili Klas, onda Havijer Solana, a sada "služim" četvrtom generalnom sekretaru.

Šta ste radili prije dolaska na ovu dužnost?
Negdje osamdesetih godina došao sam već u NATO-vu biro- kratiju i bio obični birokrata. 1983. sam dobio šansu. Na inicijativu engleskog ambasadora formirana je grupa za rad sa mladima iz zemalja članica ovoga pakta. To je bio moj prvi iskorak iz birokratije koji sam svesrdno prihvatio. Od toga vremena stalno sam u komunikacijskoj službi

Kako vam odgovara mjesto portparola?
Neobično sam zadovoljan svojom funkcijom. Naravno, ako je čovjek portparol onda treba da očekuje razna pitanja i daje odgovore. U protivnom bi funkcija portparola bila vrlo, vrlo dosadna. Međutim, mislim da to nije slučaj sa mnom i sa Nato savezom. Momentalno je ovaj pakt u centru pažnje cijeloga svijeta. To nisu samo aktivnosti naših trupa u BiH ili Kosovu. Tu su još tranasatlantski odnosi, Rusija, Sjeverni Timor, odnosi Evrope sa Balkanom. Tako da svaki dan ima nešto novo. Varijacije na različite teme. Po prirodi sam vrlo aktivan pa je upravo ova uloga portparola stil koji meni odgovara. Tako se svaki dan konfrontiram sa novinarima i sa svjetskim političarima, sa ratom i mirom, rekonstrukcijom Evrope... U svakom slučaju, moj posao smatram mnogo interesantnijim od posla prodavača usisivača ili praška za pranje.

Portparol Dzejmi Sej (lijevo) daje intervju nasem dopisniku

Gosp. Džejmi, postaviću Vam pitanje koje sam ovako definirao: U Bosni i Hercegovini je bio građanski, malograđanski, vjerski, nacionalni rat ili agresija?
Mnogi misle da je to bio jedan čisti unutrašnji sukob. Poznato mi je takođe da su mnogi političari i diplomati sukob u tvojoj domovini proglašavali građanskim ratom. Međutim valjda znaš, koliko i ja, to znaju i ti bajni diplomati, da su se u taj "untrašnji sukob" u BiH umiješale druge dvije nezavisne države, Srbija i Hrvatska. Da te dvije zemlje nisu podržale dva etniteta u svakom pogledu, od oružja pa nadalje, kraj ovoga "unutrašnjeg sukoba" bi izgledao sasvim drugačije. To je jasno kao dan onome ko hoće da pogleda činjenicama u oči. Potpuno mi je poznato da su se tri etničke skupine sukobile u BiH i kako gore već spomenuh, diplomacija je taj sukob automatski proglasila građanskim ratom, međutim ponavljam još jednom, ne slažem se sa njima. Da su Srbija i Hrvatska, kao dvije nezavisne zemlje, sprovele drugačiju politiku prema Bosni i Hercegovini i prihvatile nezavisnost BiH poslije referenduma, sukob se sigurno mogao izbjeći. Dakle, Srbija i Hrvatska snose skupa odgovornost za ono što se dogodilo na teritoriji Bosne i Hercegovine.

Nastavak gore postavljenog pitanja glasi: Šta je po Vašem mišljenju trebala uraditi inteligeneija iz BiH. A bilo ih je dovoljno. Ta elita, te perjanice Mostara, Sarajeva, Tuzle, Banjaluke... Zašto nisu reagirali kao demokrati, čast izuzecima, dolazimo li do zaključka: i pored svih diploma nisu bili na nivou tadašnjih zahtjeva, a pogotovo jer su se tako lako priključili nacionalistima? Ne želim, naravno, nikoga ponižavati, ali je izbor ipak bio širi. Zar im je trebalo takoreći samo 24 sata da sve okrenu naopačke?
Dobro postavljeno pitanje, ali, od kada postoji ovaj svijet, oduvijek je postojala i razllka između inteligentnih ljudi i intelektualaca. Ne smijemo zaboraviti da je Srpska akademija nauka u Beogradu bila glavni idejni vođa nacionalizma - velikosrpstva, igrala je ključnu ulogu, istu takvu ulogu igra i Ruska akademija. Moja teza iz doktorske disertacije na Oksfordu, o kojoj si izgleda dobro upućen, je: fasciniran sam bio, jer je upravo tadašnja inteligencija bila začetnik Prvoga svjetskog rata, a ne pacifisti koji su upravo suprotno željeli. Odavno je poznato da su mnogi intelektualci opsjednuti nacionalizmom. U mojoj doktorskoj disertacijl jasno sam to izrazio, tj. da su oni upravo bili lokomotiva nacionalizmu. Danas mogu potvrditi tu identičnost - reprizu - i na Balkanu.

Gosp. Džejmi, ovo što ste gore naveli je takođe mišljenje mnogih stanovnika moga grada i moje domovine. Ali, ipak ostaje ono vječito zašto?
Zašto? Interesantno pitanje. Zašto? Zato jer je ta inteligencija, tako reći, bila zaštićena od normalnog svakodnevnog života. Mogao bih reći da su izgubili dodir sa stvarnosti. Takođe mi se čini da su im nacionalistički ideali transformirali ozbiljnost situacije - realiteta.
Poruka je jasna, Gosp. Džejmi. Normalni ljudi moraju živjeti normalno. Inaće se gube osnovna načela poštovanja čovjeka prema čovjeku.

Koliko ste puta posjetili Bosnu i Hercegovinu, koliko puta Mostar?
Odmah ti moram reći da za vrijeme trajanja rata nisam ni jednom bio tamo. Međutim, čitava situacija mi je bila i te kako poznata. Tek stupanjem na snagu Dejtonskog sporazuma i dolaskom SFOR trupa do danas sam bio već tridesetak puta u Bosni i Hercegovini. Moram ti takođe priznati da sam u periodu 1993.-95. morao mnogo, mnogo odgovora dati na postavljena pitanja o zemlji u kojoj nikada nisam bio. A to je veliki hendikap za portpatrola, (smijeh).

Bili ste i u Mostaru?

Da, dvadesetak puta.

Kakav je utisak ostavio na Vas moj rodni grad, posebno u prvom susretu sa njim?
U svakom slučaju želim ti odmah reći da me za Mostar vežu tri nezaboravne uspomene.
1. U zimu 1996. prvi put sam bio u Mostaru, sa Havijerom Solanom, tadašnjim generalnim sekretarom NATO-a. Nije me iznenadila razdijeljenost grada na dva dijela. Iznenadila me i razočarala razrušenost istočnog dijela grada, ali me se istovremeno dojmila nerazrušenost zapadnog dijela grada. Nama je odavno bila poznata tragedija Sarajeva. Međutim, kada sam vidio istočni dio Mostara onda mi je tek postalo jasno šta stvarno znači razrušeni grad.
2. Gospodin Solana i ja smo bili u radnoj posjeti u Mostaru. Za tu priliku smo upriličili ručak sa gospodinom Oručevićem i gospodinom Prskalom. Međutim, na ručku se nije pojavio taj mali čovjek Prskalo, koji nas je sve jednostavno negirao. Jednostavno je javio da neće doći na taj ručak – razgovor. Dakle, komandant Nato trupa u to vrijeme gospodin Jalnon, Solana, Oručević i ja smo trebali razgovarati bez njegove prisutnosti. Nikada za vrijeme našeg zajedničkog službovanja nisam vidio tako ljutog gospodina Solanu, pjena mu je izbila na usta. Zatražio je neko SFOR-vo vozilo i ja, general i Solana smo uskočili u njega i punim gasom prešli preko mosta na Neretvi, na desnu obalu, i u jednom hotelu našli tog malog čovjeka kako objeduje sa društvom. Generalni sekretar NATO-a Havijer Solana ga je ščepao za okovratnik i onako kako učitelj grdi učenika drugog - trećeg razreda osnovne škole održao mu lekciju o ponašanju i ozbiljnosti. Da ga nisam spriječio sigurno bi tog neposlušnika potegnuo za uho. Ostale izgovorene riječi nisu za pisanje, ali sam ubijeđen da ih je Prskalo i te kako razumio, ali ne znam je li ih shvatio. Taj događaj je za mene postao indikator realnosti stanja u tvome rodnom gradu. Ono što bi se kratko moglo reći, kristalno jasna slika situacije.
3. Sve na zapadnoj strani grada bilo je drugačije. Registarske tablice, policijske uniforme, muzika... Dok sam bio na toj strani imao sam utisak da se nalazim u nekoj sasvim drugoj zemlji, a ne u Bosni i Hercegovini. Imao sam utisak da se nalazim u Hrvatskoj. Još jedan zaključak je došao sam od sebe. Nije samo grad bio podijeljen nego i njegovi stanovnici. Mostar je, ne samo za mene bio i ostao jedan mikrokosmos bosansko- hercegovačke problematike. Svima nam je i te kako postalo jasno, ako se Mostar uz pomoć međunarodnih organizacija ponovo sjedini onda će to u ostatku BiH ići mnogo lakše.

Kao doktor - profesor istorije sigurno ste sasvim drugačijim pogledom posmatrali srušene istorijsko - kulturne monumente, Stari most, džamije, crkve... Ako možete ispričati Vaše prve utiske. Kakvo ste mišljenje stekli o ljudima koji su u stanju tako nešto uraditi?
Mostar je, mnogo više od Sarajeva kulturno - istorijski i multinacionalni spomenik. Vjekovno svjedočanstvo koje se ne može tek tako uništiti. Istorija znači prošlost. Istorija je zapisana u knjigama. Naslikana na slikama. Istorija nije samo taj kamen od kojega su sagrađeni monumenti. Istorija zna i opjevati i dramatizovati. Istorija je vječna. Ti uništavači istorije će takođe ući u nju. Naši unuci će učiti o njima iz knjiga istorije. U kakvom svjetlu će biti prikazani, mislim da je bespotrebno i govoriti. Svi mi znamo i svima nam je jasno da, na primjer, Stari most nije srušen u vihoru ratnih borbi. Na Stari most su poslane ciljane granate, Stari most je namjerno srušen, ubijen. Cilj toga ogavnog čina je svakome jasan: srušiti simbol zajedničkog života i tolerancije. Uništiti gotovo pet vijekova prošlosti i izbrisati mogućnosti postojanosti zajedničkog Mostara, i ne samo njega, nego i čitave Bosne i Hercegovine.

Gosp. Sej sa Starim mostom i "Mostom"

Dakle Stari most je srušen da bi se počela "pisati nova istorija, godine 1993."?
Potpuno si u pravu. Pa i Srbi su to radili u Bosni i na Kosovu. Uništavali biblioteke, škole, lične karte na albanskom jeziku, akte o vlasništvu. Sve što je bilo nesrpsko.

Znate li nešto o prošlosti zapadne Hercegovine?

Znam samo da su stanovnici toga kraja bili najvjerniji vojnici Ante Pavelića kao što su, takođe, danas vjerne sluge - sljedbenici umrlog Tuđmana i njegove nacionalističke partije. Čitava tragedija Mostara je da odgovorni za urbicid i genocid nad ovim gradom i njegovim stanovništvom, ne žele, neće ili ne mogu da shvate da su međunarodni elementi eliminiranja stupili na snagu. Pitanje je samo vremena kada će se ti ljudi ponovo uključiti u proces demokratizacije i nepovratno napustiti diktaturu čvrste ruke. Današnja fatamorgana tih čelnika je da su oni bogovi na zemlji, oni koji su donijeli "slobodu i opstojnost" svome narodu. Ne znam samo da li im je jasno da su već izvjesno vrijeme na nul tačci. Sa te tačke čovjek i čovječanstvo idu u plus ili u minus. Nijedan čovjek na ovoj planeti ne može igrati ulogu svemogućeg boga. Onaj koji misli da može sve, svugdje i kada god to zaželi nema blage veze sa realnošću. Ono što mi je i te kako upalo u oči, ne samo u Mostaru nego i cijeloj Bosni i Hercegovini je osveta sela prema gradu. U cijeloj BiH može se mirne duše reći da su gradovi bili opkoljeni i uništavani od negrađanskog stanovništva te zemlje. Selo se svetilo gradu. Ne znam zašto. Ili je to bila osveta multietničkim sredinama, centrima života i tolerancije. Znam da je Mostar upravo bio centar ovoga gore navedenog pa je najvjerovatnije zbog toga toliko razoren i, plus, podijeljen. Međutim, onima kojima nije jasno šta znači riječ simbol teško će ikada shvatiti i značenje te riječi.
Zašto, se smiješ?
Smijem se gosp. Džejmi jer mi je neobično drago da je jedan Irac uočio suštinu, ili, bolje rečeno besmislenost rata u mome rodnom gradu. To nije bilo teško zaključiti. Zar gradovi nisu oduvijek donosili prosperitet i demokratske ideje. Uzmimo, na primjer, Zagreb. Nikada nisu glasali za Tuđmana, donekle se to može reći i za Beograd. Pobjeda nacionalističkih partija se dogodila na selu. Miloševićeva armija na Kosovu je iz južne Srbije - najseljačkijeg kraja.

Slažete li se sa mnom kada kažem da u svim krajevima ex-Jugoslavije i šire postoji Balkanski sindrom - neka komšiji crkne krava?
Ne bih htio govoriti o balkanskom sindromu, jer automatski moramo govoriti o istorijskom fatalitetu. To je onda u svakom slučaju besmisleno, jer Mostar i čitavi Balkan nisu istorijski fatalitet, nego činjenica da je to samo jedan dio Evrope. Nacionalni fireri koji su i započeli onaj nesretni i bespotrebni rat su u svakom slučaju bili strašno rđavog karaktera. Mi nikada ne smijemo zaboraviti, jer upravo ti fireri su osobe koje govore o istorijskom fatalitetu, kako bi svoju grešku legitimirali. Upravo su oni ti koji se svim sredstvima bore dokazati da je svaki Hrvat ustaša ili svaki Srbin četnik. Oni jednostavno žele reprizu Drugog svjetskog rata. To je taj fatalitet koji mnogi nazivaju Balkanskim sindromom. Zemlje koje su se samo malo potrudile bez imalo muke su izašle iz gore spomenutog sindroma. Uzmimo, za primjer, Sloveniju. Ubrzo će postati članica Evropske Unije. Moje lično mišljenje je da se taj sindrom mora smatrati sramotnom riječi prema onim zemljama koje žele da se demokratizuju i primaknu Evropi po ustaljenim normama. U toj formuli se upravo nalazi sve što je fatalno i pasivno u tome dijelu Evrope. Budimo iskreni jer znamo da ipak svaka zemlja ima svoje specifičnosti.

U redu gosp. Šej, ali koju je ulogu odigrao komunizam. Ne zaboravimo da je u periodu 1945.-1990. upravo taj sistem bio na vlasti u onoj tvorevini koja se zvala Jugoslavija?
Vjeruj mi, a najvjerovatnije i sam znaš da je jugoslovenski komunizam bio mnogo bolji od ostalih komunizama i to je upravo taj paradoks. U nekadašnjoj Jugoslaviji standard je bio mnogo veći nego u zemljama Varšavskog pakta. Ruske trupe se nisu nalazile u njoj. Dakle, tamo nisu znali za Berlinski zid, i to je donijelo emancipacijski osjećaj u kojem su se stanovnici te zemlje osjećali slobodnim i neokupiranim. Upravo zbog toga, nakon pada Berlinskog zida, zemlje članice Varšavskog pakta su se našle u situaciji da bez tranzicije pređu iz komunističkog sistema direktno na slobodno ekonomsko tržište i zapadnjačku demokratiju. To je izazvalo političke potrese, npr. Rumunija ili Bugarska. Međutim, u nekadašnjoj Jugoslaviji pad Berlinskog zida se nije ni osjetio. Upravo se sjetih svojih studentskih dana na Oksfordu, kada sam veliki dio svoga džeparca za Ginis u pabu zarađivao dajući časove engleskog pristiglim studentima iz Jugoslavije. Jedino, što će mi vječito ostati u sjećanju je da su svi obavezno nosili bunde i imall Amerikan Ekspres kartice. To znači da su stanovnici te Jugoslavije imali dio slobode kretanja i putovanja nasuprot onima iz Varšavskog pakta. Zbog toga se najvjerovatnije mnogi stanovnici i nisu željeli emancipirati u pravo demokratsko društvo, jer blagi komunizam je još bio i podnošljiv. I još ovo da napomenem: u nekadašnjoj Jugoslaviji komunizam nije došao sa ruskim trupama, on je nastao unutra, sa Titom, i nije postojala tolika potreba da se kao sistem ne prihvati. Paradoks je isto tako, kada je pao komunizam u čitavom svijetu, u Srbiji je na vlast došao "naš veliki prijatelj" Milošević.

Te sve prednosti blagog komunizma stanovnicima ex- Jugoslavije su donijele prividnu prednost. Zašto je baš u toj zemlji jedino izbio sukob i krvavi rat, dok u zemljama čvrstog komunizma to se nije dogodilo. Uzmimo za primjer Češku i Slovačku. Razišli su se bez prolijevanja krvi?
Problem u toj ex- Jugoslaviji je, bilo, kako bilo, ipak komunizam. A te zemlje su bolovale od kronične financijsko- ekonomske bolesti. Međutim, nastankom ekonomske krize krivac se nije tražio u sitemu nego u nekoj "drugoj etničkoj skupini". Milošević, i ne samo on, su se doslovno sakrivali iza druge etničke skupine.

Da li se točak istorije može vraćati unatrag, upoređujući situaciju 1940.-1992. Zar jedna kristalna noć nije dovoljna. Aušvic, Dahau - Omarska, Heliodrom, Dretelj …?
Civilizacija je oduvijek bila relativno, slaba - ne samo u Bosni i Hercegovini. Ako se ljudi osjećaju nesigurnima i vjeruju da su ugroženi, to automatski izaziva paničnu reakciju u kojoj je "najveći" neprijatelj najbliži komšija.

Mislite li to stvarno?

Još ako su mediji uključeni na proizvođenje loših informacija, onda ta nesigurnost vrlo brzo prelazi u neku vrstu histerije. Nastaje stanje akcije - reakcije. Ljudi koji su bolovali od vlasti automatski je traže iako su najmanje kvalificirani za tu vrstu posla. JEDNOM U ŽIVOTU? Uzmimo na primjer Karadžića ili Tutu. Alkohol, benzin, cigarete. Tipični produkti za šverc. Hrpe novca koje se daju da bi se ostalo na vlasti. Obično nisu potkovani znanjem, ali zato imaju mišice ili dobro oružje.
Za vrijeme Hitlerove vladavine postojala je identična situacija. Kriminal i nacionalizam su usko povezani. I to će, nažalost, biti najveća prepreka da se ta regija demokratizuje. Korupcija je takođe i te kako prisutna. Ako znamo da gotovo na čitavoj zemaljskoj kugli postoje Mek Donald restorani, samo u BiH ne, onda je to vrlo loš znak.

Gdje je u svemu tome nečija vjeroispovijest?

Zašto o tome posebno govoriti? To treba biti moja vjeroispo- vijest, koja mi ne doje za pravo da je namećem drugima. Vjera i nacionalnost nisu jedno te isto, to nikada ne smiju ni biti. Svaki čovjek ima samo jednu domovinu i ona je tamo gdje mu je i dom.

U nekim dijelovima BiH SFOR trupe se smatraju okupatorima?
Mi smo tamo da očuvamo Dejton i mir. Izvještaji sa terena su zadovoljvajući, smanjuje se broj trupa. Može se govoriti o nekakvoj stabilizaciji. Dalji dio razgovora nastavili smo u slobodnom dijalogu bez odgovora na konkretna pitanja.

O holandskom bataljonu u Srebrenici "ne zna ništa", jer to su onda bile UNPROFOR trupe. Šuti ko zaliven o španskom bataljonu. Nije čitao izvještaje, hajde da mu povjerujemo. O protektoratu, kojega Jelavić tako često spominje, neće ni da čuje. Uvjeren je da će Mostar ubrzo postati jedan grad, da će demokratija pobijediti nacionalizam. Bosnu i Hercegovinu čeka svjetlija budućnost, pogotovo sada nakon Tuđmanove smrti. Povratnici bi trebali biti okosnica novog demokrtaskog društva, "jer oni su proveli nekollko godina u demokratskim zemljama i vidjeli su šta demokratija znači", opominje energično "da se istorijska prilika ne smije propustiti jer protivnici su grogi, a i neizbježni K.O. se sprema." Mostar je dio Evrope, Evropa ima moći i snage da završi ono što je započela".
Dva i po sata tabirismo navedenu problematiku, pa zaključismo da je bilo dosta. Jedno kratko hvala i laku noć bi dovoljno obojici.

P.S.

Gosp. Šej apeluje na sve studente u Bosni i Hercegovini da pročitaju njegovu poruku. Kaže da će sigurno održati svoje obećenje i doći u Mostar da im održi nekoliko predavanja.
Za sada toliko.
Završavam ovo pisanje sa velikim pozdravom svim mojim Mostarcima, a bogami i Mostarkama.

Ćao.

Napomena:

Upripremi i realizaciji ovog intervjua, svesrdnu podršku nam je dao gosp. Enver Mičijević, sekretar Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije kojem toplo zahvaljujemo.

Redakcija

Prethodna · Sadržaj · Slijedeća

Meliha Sandzaktar - Suho cvijece

Home · Info · Arhiva ·
Novi broj · Trazi · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Časopis Most je upisan u evidenciju javnih glasila R BiH pod brojem 536 od 30.11.1995.
i oslobođen je plaćanja poreza na promet.
ISSN 0350-6517

Na vrh

Copyright © 1995-2000 Časopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Sadržaj obnovljen: 14-05-2004

Design by © 1998-2000
HarisTucakovic, Sweden
oo