o

Home · Info · Arhiva ·
Novi broj · Trazi · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 112-113 (23-24 - nova serija)

Godina XXV mart-ozujak/april-travanj 1999.
Prethodna · Sadrzaj · Slijedeca

Harry Mulische (Hari Mulis)
TRAZENO OGLEDALO
Savremena holandska proza

Alex Zwart, vjerni citaocev ortak rucao je te veceri u jednom japanskom restoranu, u kome nikoga ama bas ni rijeci nije razumio. Na povratku kuci, isturio je kisobran pravo ispred sebe, drzeci ga cvrsto objema rukama. No, kad zamace iza ugla, prema kanalu preko puta kojeg se nalazila njegova kuca, ponovo bijase napadnut jednom neobicnom kombinacijom vrtloznog i direktnog udara vjetra, kojem je pokusao doskociti brzo micuci ambrelu dolje-gore, okrecuci je u svim pravcima. Medjutim, nakon jos jednog iznenadnog udara, u ovim okolnostima ionako beskorisna spravica se skroz izvrnu. Vidjevsi da je bitka nepovratno izgubljena, pisac ispusti drsku. Dok je grabio kuci, kisobran, nalik ogromnom slijepimisu, poleti prema kanalu, upade u ustalasanu vodu, za momenat se prope, uzdize, da bi napokon otplovio daleko ispod mosta.

Dosavsi kuci, presvuce pantalone i nazu tople papuce. Upravo je radio na jednoj prici, a kako price tokom njihova nastanka naprosto vapiju za piscevim trenutnim iskustvima, dvojio je - dok je u kupatilu susio kosu - o tome, da li se malopredasnja zgodica ikako moze literarno upotrijebiti.

Cesljajuci kosu, primijeti da su mu vlasi na neki nedokuciv nacin jos vlaznije no dok bijase ispod tusa; barem mu se tako ucini, iako je znao da to ne moze biti. Nagnu se malo naprijed i pogleda u stono ogledalo: kapci mu bijahu teski, pogled umoran. Obucen u plavo-bijeli ogrtac, navuce zavjese u dnevnom boravku, te podje stepenicama prema tavanu, gdje se nalazila njegova radna soba.

Kad otvori vrata, malopredasnje bestijanje prirode odmah se opet stvori svuda oko njega: jaki, zestoki udari kise po kosom krovu, neka pukotina, ko zna gdje, kroz koju je zestoko duvalo; kod komsija je, zacijelo, lupao otvoreni prozor...

Velika prostorija ispunjena knjigama, i stolovima, i laganim stolicama ionako kao da se nalazila na otvorenom: ljeti tu bijase prevruce, zimi prehladno, ali to mu je manje smetalo od buke koja ga je trenutno okruzivala. Podje da sjedne za radni sto, bacivsi pogled na zadnje stranice rukopisa kojim je bio zaokupljen. Kao i uvijek, vec ga je i sam pogled na njegov novi rukopis smirivao. Nesto nevjerovatno je opet pocelo. (To, sama ta cinjenica da se opet ima sta zapoceti, uvijek mu se cinila nevjerovatnom. Pravo pisanje sadrzi taj paradoks da energija stvaranja mora doci od vec napisanog, a ne od samog pisca; zbog toga je pocetak pisanja zapravo nemoguce, jedno istinsko cudo.)

Pred njim su lezale niske rijeci i recenica na pisanskom papiru, lijepa, plava tinta, lavirint napredovanja i popravljanja, iznesen na svjetlo dana, sta god s njim da se desi. Uze da procita ono sto je napisao tog jutra. Bila je to druga verzija jednog odlomka, u kojoj mu odmah zafali nesto sto je vec bio odbacio. Taj dio mora opet unutra! Zabiljeska na margini-gore, lijevo govorila mu je da se odbaceni papir nalazi u korpi za otpatke, i to pocijepan.

Zavrti se malo unazad u luksuznoj fotelji koju je za trideseti rodjendan dobio od svog izdavaca, i pazljivo uze prepunu korpu za otpatke medju koljena. Iscijepani komadici morali su lezati gore, ali iskustvo ga je ucilo da ne smije prenaglo zagrabiti, jer bi trazeni komadic lako mogao nestati u dubini. Bojazijivo, objema rukama, izvuce gornji smotak i polozi ga na sto, nakon cega oprezno vrati korpu na pod. Kao kod rjesavanja rebusa, vidio je odmah, po rijecima, je li taj papiric bio dio trazene stranice; ako ne, odvajao bi ga na stranu. Kad dodje do izgubljenih recenica, odmah ih uklopi u drugu verziju. Ali, kako je na papiricima jos ponesto nedostajalo, morao je nastaviti sa rekonstrukcijom: mozda je bilo jos necega sto je moralo natrag, jer, ocigledno, jutros bijase brzoplet. Posto je jos jednom pregledao korpu, njegova je stranica bila obnovljena, sve sem sesnaestog djelica, lijevi, donji ugao, na kome, bio je siguran, nije stajalo nista. Nezadovoljan, zabulji se u stranicu, na mjesto u uglu na kome nije bilo nicega. Na krovu je nesto lupalo i pistalo, mozda je to bila otkacena televizijska antena. Opet izvuce nesto papirica, ali trazenog komadica nije bilo. Bijesno mjerkajuci ugao, osjeti kako mu raste bijes u utrobi. Pokusavsi napokon dozvati oblik nedostajuceg dijela u pamcenje, opet uze korpu medju noge i poce da pretrazuje njen sadrzaj lagano, djelic po djelic. U to mu srce poce sve jace i jace udarati - ali tek kad bijase na pola posla, prekrivsi radni sto gomilom sve starijih i starijih tekstova, iznenada strpa sve ponovo u kosaru. Ovako je radio i na samom pocetku, prije trideset godina! Dize se. Ovdje se vise nista nije moglo uciniti. Sta sad? Zvuk kise i oluje cinio ga je sve vise nervoznim, nesposobnim za pisanje, za koje se mora imati mira, cak i kad vani bjesni oluja.

Osvrnu se ka drugom stolu. Tamo je radio na uvodnom tekstu o jednom preminulom kolegi, u cemu je oduvijek bio jak, ali ni u to se nije mogao udubiti. Utrnu svjetlo i podje prema dolje.

U poredjenju s tavanom, dolje je vladala prijatna tisina. Ali, ne zadugo. Dugacke store bijahu pune promaje, krupne su kapljice kise neprestano zasipale prozorska stakla. Osjeti se nesposobnim cak i za citanje. Upaliti TV, i nasuti casu porta, to bi bilo previse tuzno. Naravno, sve je to bilo u vezi s cinjenicom da je od prije par mjeseci opet zivio sam - s nekim pored sebe bi cak i ovo mozda moglo biti jedno sasvim prijatno vece, no sad su vremenske neprilike samo sasvim razgolitile njegovo trenutno stanje. Sto se pisanja tice, ta mu je sloboda odgovarala - ali, na zalost, to je malo pomagalo u ovakvim situacijama, toliko malo kolike su bile i sanse da se vremenske prilike uskoro promijene.

Helena Zadrejko-Kokoraki (Grcka) - Ilustracija
 
Pogledaj! Oluja prestaje, razve- drava se, kroz otvorena balkonska vrata u sobu se na prstima prikrada prijatna noc; gradskim kanalima, uz zvuke gitare, grgolje krhke ladjice, pred terasom se pojavljuje jedan isluzen zongler, umorno izvodeci stare, vec otrcane trikove, pri cemu su mu svaka ispustena lopta ili prsten ipak donosili po jedan gulden vise...

Pogled mu pade na gomilu neotvorene poste, koja je rasla na stolu jos od odlaska njegove prijateljice. Iznenada osjeti navalu bijesa, te odluci da ne ide u krevet dok i na zadnje pismo ne bude odgovoreno. Upravo zato sto je bio pisac po zvanju, imao je odbojnost prema svakom pisanju koje ne zahtijeva mnogo maste; posta cak nije ni ulazila u njegov kabinet. Sto se njega tice, pisanje nije predstavljalo prosto biljezenje govora, kao sto je to bio slucaj u pismima i drugim porukama; on je bio istinski pisac, jer je sve sto pisase znacilo vise nego sto je on sam mislio dok je to pisao. Zapravo, sebe nije dozivljavao kao, recimo, donosioca poruke - vise je bio vijesnik necega.

Bijesno baci svezanj na sto za rucavanje i izjuri u hodnik.

Poslije cetvrt casa svi racuni bijahu placeni, pa otpoce s pismima. Skoro sva bijahu pisana od strane srednjoskolaca, adresirana na njegov cuveni pseudonim (mozda zbog onih "teskih" xzw njegovo pravo ime, Alex Zwart nije bilo bas upotrebljivo.) Pitanja za maturske radove, na velikom, pisanskom blok-papiru vecinom uredno numerisana - upiti iz kojih bijase kristalno jasno kako pitomci jedva da su iscitali njegove knjige; no, ipak su se odlucili na tu drskost, naime, svoj teski zadatak rijesiti na ovaj nacin, precicom, uz pomoc samog autora. Uostalom, koji bi se profesor usudio protivrijeciti jednom piscu! (Ionako nikad nije bilo bas puno dobrih profesora.)

Za odgovore je upotrebljavao kartice, tako da je mogao biti kratak, ali i pored toga u toku veceri i noci njegovi odgovori postace postepeno sve nestrpljiviji.

Vremenom je dake "castio" sa sve vise lapidarnih "Da" i "Ne", numerisanih pokraj samih pitanja, nadajuci se kako ovi nemaju zabiljeske pisama, cime bi im posao bio sasvim onemogucen. (Ipak, za njih je postojala jos jedna mogucnost, a to je da njegove odgovore "kvarno" prikaleme na sasvim druga pitanja, tako da njegovo "Da" ne bi vise stajalo uz "Pripremate li se dugo za pisanje vasih romana", nego pokraj onoga "Smatrate li casnim plagiranje tudjeg djela?" Ali, umirivao je sam sebe, na takvu rafiniranu podlost bijahu sposobni samo kriticari, a oni se po pravilu ne dopisuju sa stvaraocima.

Oko ponoci bivao je nesto blazi sa srednjoskolkama, ali kako je vise pisama skidao "s vrata", a pasje nevrijeme, zacudo, bivalo jos gore, razdrazenost mu prosto-naprosto eksplodira. I dok je napolju jos uvijek tu i tamo lupalo, dok se culo tandrkanje srusenih bicikala, on poce i takva pitanja kao sto su "Zasto pisete" odgovarati sa "Da" ili "Ne". "Sta za vas znaci pisanje", pita ga jedan ucenik iz Den Haaga. Promisli, ali odgovor koji mu iskrsnu u pamcenju ne napisa na marginu, nego u crni notes sto ga je uvijek imao uza se. "Pisanje je nesto kao kad se prolaznosti svega doskoci zaustavljanjem satnog mehanizma."

"Kolika je, za vas, uloga samosvjesti u pisanju?", interesovao se jedan brabantski gimanazijalac. "Nesumnjiva", odgovori on. No, iako i sam to nije smatrao izuzetno pristojnim, ipak ostavi "odgovor" - tek nesto kasnije mu sinu jedan interesantan aspekt cijele stvari - ubaci karticu u kovertu, ne nalijepivsi na nj marku, jer ni ne bijase pridodata pismu. Poslije zapisa u rokovnik: "Anti-Sokrat: nije mi znano - da sve vec spoznajem".

U jednom trenutku osjeti slabost. Kao da i njegovom glavom bjesni oluja, stomak mu zacvili, tezak mu se teret iznenada navali na pleca.

U dubokoj noci, kad je vec skoro sva anonimna korespodencija bila svrsena i kad je jos samo trebalo odgovoriti na nesto intimnija pitanja, sve se je cesce zavaljivao unazad, odsutan, zabrinuto slusajuci preglasno udaranje sopstvenog srca. Najednom zacu kako ga neko s vana doziva, imenom i prezimenom, neobicnim, rezonantnim prizvukom:

"Alex ... Zwart..!"

Uplasi se. Ko bi to mogao biti? Ko bi se mogao tako jako derati? Brzo ode do balkonskih vrata i razmaknu zavjese. Luka je sad licila na one stare, crno-bijele fotografije iz tridesetih: vlazna i blistava, tu i tamo s odlomljenim granama, kisa sto kroz nepomicno svjetlo ulicnih lampi sipa u svim smjerovima, ni zive duse na ulici. Otskrinu jedno krilo vratiju: odmah mu kvaka izmace iz ruku, zavjese se digose k plafonu, u tren oka oluja preturi sve u sobi. Nagnu se preko ograde, ali ni pred vratima nije bilo nikoga. Morao je zapeti iz sve snage da ponovo zatvori vrata, nasto se zavjese - kao iznenada klonule plesacice u nekom klasicnom baletu - vratise u prvobitni polozaj. Podje u hodnik, preko svuda po podu razasutih kartica s odgovorima.

"Ima li koga?", dreknu u interfon.

Cuo se samo sum vode u instalacionim cijevima, uz urlanje oluje. Razbarusene kose, uz zestoko lupanje srca, sruci se na fotelju. Sta se to desava? Bilo mi je sasvim jasno da, pod ovakvim okolnostima, niko ne bi mogao zazivati njegovo ime. Da li je, ipak, nesto cuo? Razgovjetno je TO cuo, mozda - previse razgovjetno, jer sad, kad je "vrtio film" unazad, cinilo mu se kako je glas dolazio iz mnogo vece udaljenosti. Bijase to kao da ga, glasajuci se iz nemjerljivih kosmickih dubina - neko ili nesto htjede upozoriti na veliku opasnost. Na tu misao, tu sliku zapravo, krv mu se sledi u zilama. Bijase to pogodan momenat da Alex Zwart uzme sredstvo za umirenje. Ali, bas to nije smio uciniti. Upravo zbog ovakvih situacija nije ni drzao takva "pomagala" u kuci: covjek ne moze pisati i istovremeno se odreci odredjenih osjecanja i iskustava. Ako se s necim mora othrvati, nije izbjegavao borbu. Sa svime se jednom mora razracunati, cak i sa pisanjem dobrih knjiga - no ovo ne pripadase lekcijama sto ih je davao srednjoskolcima. Bio je umoran, nevrijeme mu je islo na zivce, osjeti da je vrijeme za pocinak.

U neraspremljenom krevetu za dvoje, veleuvazeni a ipak tako usamljeni autor leze na ledja, go, glavom poduprtom s dva jastuka i podbacenim rukama; lagano, opusteno disuci, pokusa svladati nemir. Kad, nakon izvjesnog vremena, otvori oci, primijetivsi da je vec neko vrijeme proveo u carstvu snova, osjeti kako je lupanje srca prestalo. I napolju je bilo mirnije. Zadovoljan, opet utonu u san.

Poslije mnogih lutanja uzduz i poprijeko, dodje do velike terase u nepoznatom gradu. Jedan mu se mladic nakloni, bio je sav u bijelom, a istovremeno kao da je bio i go. Uz otmjeni, duboki naklon, namah ukaza ogromno odusevljenje majstorom. Nesto docnije, sa svojim je novim ljubavnikom vodio ljubav kao nikada prije. Iza starorimskih lukova pruzao se nevjerovatan vidik, negdje u komsiluku opet je jako kapao oluk...

U pola jedanaest probudi ga zavijanje oluje, koja kao da se, neprestano, u talasima, stisavala i pojacavala. Naculio je usi, jos uvijek kapke drzeci zatvorenim, jer je htio dobro upamtiti netom odsanjani san. Odjednom mu se "upalise lampice": onaj mladic bijase njegov otac, onako kako ga je jednom vidio na fotografiji iz mladosti, od prije 60 godina -njegov otac koji, nota bene, vec 25 godina pociva u miru!

"Vidi ti to", rece naglas i napokon otvori oci. "Sta li sve to znaci? O ovome ni Sofokle zacijelo nije mozgao..."

No, ovaj se pisac nije plasio Sigmunda Frojda. Zbaci plahtu da bi pogledao ima li tragova polucije, ali sve je bilo u redu... Kakvo li je on dijete sa svojim ocem mogao zaceti, ili otac s njim! Tu nije moglo biti niceg dobrog, naprotiv, bilo je tu nesto toliko lose, gotovo djavolsko. Uz cudni, meketavi osmijeh, koji na skrivenog promatraca ne bi ostavio odvis dobar utisak, on ustade i rastvori zavjese.

Oluja bijase prosla, napokon je sijalo sunce, no u parku preko puta jedna je vrba bila iscupana. Tamo kuda je uvijek tuzno pruzala svoje grane, bas na tu stranu bijase izvaljena: preprijecivsi kanal svom sirinom, zelenozute su grane plutale po vodi poput kose nekog utopljenog golijata. Opstinski su je radnici, na brodici, elektricnom pilom vec rezali na komade.

Na licu Alexa Zwarta nestade osmijeha. Naravno da drvo je iscupao olujni vjetar, - ta i njega je, uostalom, bio izbacio iz ravnoteze, ali negdje daleko izvan svega toga ugleda njemu licno upucenu poruku: nije znao kakva je to poruka bila, ali, sigurno je imala neke veze sa snom o njegovom voljenom ocu i izvikivanjem njegova imena iz daljine. I mada nije bio sujevjeran, jos manje vjernik, niti je nalazio za potrebno naglabati o teoriji o predodredjenosti, zaista se desilo suvise stvari koje bijahu, izgledalo mu je, na jedan cudan nacin medjusobno povezane. Ponekad ga je takav splet okolnosti znao dovesti u jedno vise stanje, jednostavno stoga sto bi njime izgledao potvrdjen veliki znacaj njegove licnosti, no sad je u svemu bilo neceg nedokucivog, veoma zloslutnog opasnog.

Ni nakon tusiranja se nije osjecao bolje. Kako god da se okrene, bio je zalostan, pa obuce crno mancester odijelo, zaveza crnu kravatu, uze koverte sa stola i podje niza stepenice prema kaficu, popiti kafu, pojesti tost. Ali, kad otvori vanjska vrata, naprosto ga zabljesnu eksplozija svjetla sa stepenica na ulazu, koje bijahu posve prekrivene krhotinama necega sto je nekad moralo biti veliko ogledalo; ogromni komadi slomljenog stakla, duga, britka sjeciva, djelici mozaika u kome se sunce lagodno mreskalo. On se zagleda u siroki, srdacan osmjeh sto dolazase od vode s kanala, pomislivsi: "Sta ovo, zapravo, znaci? Na sta ukazuje sve ovo?"

No, njegova je nemira nestalo vec s krajem jutra, te je opet bio sposoban raditi svikle, rutinske stvari. Kad se vratio kuci, voda u kanalu je bila cista, neko vec bijase pomeo srcu s ulaza. Sve je opet bilo na svom mjestu: stari, dobri, haoticni svijet, bez tajnih prolaza ka drugim dimenzijama.

Ali, kad ce se opet sve otvoriti?

(odlomak)

HARI MULIS (HARRY MULISCH)
Izvod iz biografije: najpoznatiji i ubjedljivo najprevodjeniji holandski pisac, Hari Mulis, rodjen je 29. jula 1927. godine u Harlemu. Mada je skolovanje napustio vec u 17. godini zivota, cak i njegove rane price naisle su na nepodijeljene simpatije knjizevne javnosti. Tokom plodne spisateljske karijere ogledao se u gotovo svim knjizevnim vrstama, a najpoznatija su mu djela filmovana (jedan od najboljih holandskih filmova svih vremena, "Napad", snimljen je po Mulisevom istoimenom romanu). Na pedeseti rodjendan, pisac dobija visoko odlikovanje holandske kraljice: titulu Viteza od Oranje Nasaua.

Prevodjen na mnoge svjetske jezike. Najvaznija djela: Napad (roman), Krajnje je vrijeme (roman), Dvije zene (roman), Elementi (zbirka novela), Vino je pitko zahvaljujuci casi (poezija)...

(Prijevod i biljeska: Goran Saric)

Prethodna · Sadrzaj · Slijedeca

Avdija Coric - Kraljevci

Home · Info · Arhiva ·
Novi broj · Trazi · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Casopis Most je upisan u evidenciju javnih glasila R BiH pod brojem 536 od 30.11.1995.
i oslobodjen je placanja poreza na promet.
ISSN 0350-6517

Na vrh

Copyright © 1995-1999 Casopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Sadrzaj obnovljen: 22-01-2005

Design by © 1998-1999
HarisTucakovic, Sweden
oo