Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 203 (114 - nova serija)

Godina XXXI oktobar/listopad 2006.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Kristijan Mandic'
O Bosni, Ivi nam Andric'u,
bosanskom chovjeku, alegoriji (1)

Godine 1992. prvi sam se put ozbiljnije upoznao s djelom pisca Ive Andric'a. Bio sam srednjoshkolac, a vrijeme ratno. Zluradi bi rekli karakteristichno bosansko vrijeme. Vijesti s tv ekrana prestizale su jedna drugu. Dojucherashnji susjedi jedni odlaze, drugi ostaju. Ali svi jednako potpuno drugachiji, drugi, neprepoznatljivi. Pochinju ljubiti sve shto su do jucher prezirali, a prezirati shto su fanatichno propagirali. Crkve su se punile ateistima, a ratni rovovi dojucherashnjim pacifistima. Chinilo mi se da se rushi jedan svijet, a u revolucionarnom zanosu nastaje drugi i da tim prebrzim promjenama nisam bio dorastao. Chinilo se, ali nije bilo tako. Obiljezhja i akteri starog i novog vremena su ostali isti. Naprosto, nikakvih osobitih promjena u drushtvenovrijednosnom smislu i nije bilo. To bijashe samo jedan od ”zglobova” vremena. Tako to, naime, zhelim nazvati.

Ivo Andric' (1892-1975.)

Ivo Andric' (1892-1975.)

Andric' u mojim rukama bijashe znamen, svjedok svevremena. C'udljivi svijet u kojem sam zhivio pomogao mi je razumijeti ono o chemu je Andric' pisao, ali, naravno, i obratno. Nishta se u tom svijetu kvalitativno i formativno nije promijenilo vec' gotovo tisuc'ljec'e, a usprkos bunama, ratovima, revolucijama i masovnim radnim akcijama. Ni tehnoloshki razvitak svijeta niti tragichno ulozheni ljudski zhivoti nisu mogli ugasti jednu fatalnu ljudsku nesvijest.

Nishta se ni vezano uz Andric'a zadnjih desetljec'a nec'e promijeniti. Prijepor domac'ih nacionalnih historiografija oko ovog pisca u novo demokratsko vrijeme postaje kanonski. Sve se (po)kazalo i danas se o piscu nastavlja tiho, nechujno zbog mira u kuc'i-trokuc'i. Andric' je tako postao simbolom i amblemom cjelokupnog drushtvenog zhivota. Shutnja kuc'u gradi!

Dok ovo pishem, Republika Hrvatska se sveusve raspisala o svom nekoc' tobozhe kontroverznom odlichniku Nikoli Tesli, a pranje savjesti ukaljane bliskim dogadjajima vec' je godinama lajtmotiv drushtvenog zhivota. Ipak, chini se, knjizhevna historiografija poneshto kaska, i josh je puna kojekakvih blasfemija. Pozitivan trend na svim poljima drushtvenog zhivota otvorit c'e vrata mladim znanstvenim snagama. Ali bosanske okolnosti daleko su od blistavih. Pod nama prshti pijesak jedne drevne zemlje koja se strjelovito raspala u tri, a nad nama svejednake strepnje ovog preobilnog trojstva. Jer to trojstvo nije nastalo kao rezultat traganja za ljepshom buduc'noshc'u, kamo se po logici mora, vec' je ono siromashka geopolitichka bezidejnost usljed nemoguc'nosti da se sve shto se dogadja oko nas i u nama sagleda u cjelini. Eto tako je i s ”planetom” – Andric'. Za Srbe on je opisao svijet Otomanskog Carstva, a tako neizbjezhno i Bosne kao ”nozh, pushka, megdan… loj, luk, dronjak” (Isidora Sekulic') i na tom su mu prorochanstvu zahvalni. Tu ne vrijedi zhivjeti, to nije ni za pishljiva boba. Za Boshnjake ove podnavodne kvalifikacije jednako vrijede, ali su posljedice drugachije okvalificirane – patoloshka mrzhnja usmjerena prema ”nama” – Muhsin Rizvic'. Za hrvatsku knjizhevnu historiografiju sve to i nije relevantno jer on je ”nash” samo za vrijeme ”Ex Ponto” i ”Nemira”, dok pishe ”nashkim” jezikom. A onda se eto iznebuha opredijelio za jedan od stranih jezika – srpski. Chovjek-poliglot! Vec'ina je takvih kontroverzi nastala izvan Bosne. Logichno, jer Bosna je s Andric'em malo shto i radila. Drzhava koja se nakon tisuc'ljetne chamotinje usrec'ila lazhnom nezavisnoshc'u nema niti mrvu neovisna elana da sad na krilima tobozhnje nove slobodne stvarnosti zauzme chvrst, jasan i konachan sud o zaostavshtini Ive Andric'a, da ga u novonastalim povijesnim okolnostima prevrednuje i centrira u vlastito kulturno naslijedje. Umjesto da se njegov znachaj etnopartikulira, odnosno da se prihvac'a i odbacuje u skladu s nacionalnim identitetom onoga tko govori i pishe. Tako Andric' nastavlja biti ”nash” a ne ”njihov” ili obratno. Problem je znatno slozheniji i ne treba se locirati samo na jednog pisca. No, Andric'ev sluchaj je paradigma svedrushtvenog raspada sistema. Naime, kada bismo napokon shvatili da su ”nashi” i ”njihovi” dio jedinstvenog kulturnopovijesnog fenotipa, tada bismo najzad imali jedinstvenu knjizhevnu historiografiju i kritiku, a Andric' bi se (kao uostalom i neki drugi znameniti pisci) izuchavao iz sredishta, a ne s periferije. On bi i tada pripadao kulturnoknjizhevnoj zaostavshtini cijelog (zapadnog) Balkana, svim susjedima onako i onoliko koliko oni to zhele, ali njegov konachni znachaj morao bi biti sagledan iz Bosne i Hercegovine, a ne vishe obratno jer obratno je nemoguc'e. Da bi se to dogodilo mora se preovladati ona pasivnost i uobjekc'enje o kakvoj je pisao upravo Andric'. Ali josh c'e protec'i mnogo Vrbasa i Une da ovo danashnje nakazno drushtvance smogne snage da vlastitu svijest usmjeri na sebe i svoju vlastitost. Kad se to dogodi, izmedju ostalog, zablistat c'e jedan i jedini Ivo Andric'.

U tom bi se sluchaju sve knjizhevne pojedinosti vezane uz Andric'a mogle preispitati i preslozhiti poput kule od karata koja bi se nanovo slagala kao nova Andric'eva knjizhevna kuc'ica u vlastitoj zemlji. Ovom prigodom bih naznachio neka svoja skromna zapazhanja od kojih bi se moglo pocheti.

Marija Babovic': Zhena iz Bosne

Marija Babovic': Zhena iz Bosne

O Andric'u se pisalo jako mnogo, ali s pozicija koje su bile uvjetovane negdanjim pogledima na administrativnu chinjenicu ”eser” Bosnu ili kao na dio boleshc'u zahvac'enog inache zdravog tijela, nekog otomanskog zaostatka u evoluciji koji bi se kad se nadje vremena trebalo amputirati pa da onda sve oko njega raste i frca ”ko podmazano”. Takvo dosta prihvac'eno gledishte se pripisivalo i Andric'u, a njegova doktorska disertacija se smatrala dokazom. Taj svojevrsni pogled ”izvana” pripisan Andric'u krajnje je uproshc'en. Tu zrakopraznu sveznajuc'u pozicija u kojoj pishcheva misao lebdi nad nama i promatra nas ”sa strane” kao izvanjsku drugost koja nas poznaje, ali nije nash dio trebalo bi napustiti.

Andric'ev pripovjedach nije sveznajuc'i, njegova misao nije neovisna o Bosni iz koje je potekao, ona izvire i uvire u Bosnu, ona je posve bosanska. Njezin je glas pun pitanja bez odgovora i sve je prije pitanje i nepoznanica, nego sveznanje i sigurnost. A sve je opet povezano s cjelovitom univerzalnom mishlju o svijetu i opc'im pitanjima ljudske egzistencije. Kontroverze, strahovi i strepnje odreda su jednake i neovisne o geografskim shirinama i duzhinama.

U Andric'a u prvom planu nije neko povijesno gibanje prepuno herojskih djela. Na prvom je mjestu jednostavno CHOVJEK. Mesha Selimovic' je zapisao da su Andric'evi likovi predimenzionirani, namjerno deformirani da bi bili upechatljivi. No, moje je mishljenje da su oni obichni, domac'i, realistichni, antititanski, mali ljudi, pobijedjeni zakonom golog bivstvovanja. Njegov pripovjedach opisuje sam zhivot, njegovu srzh u bezgranichnom i neprestanom trazhenju smisla. Nesrec'a njegovih likova nije nacionalna, monumentalna, vec' jednostavna, ljudska. U povijesnim gibanjima i prevratima teshko c'e nestati narodi, a lako – chovjek.

Andric'evi likovi su zapitani, slabi, pasivni i prepushteni. Sve shto u materijalnom svijetu postoji njima vlada, sve je izvan njih i ni na shto ne mogu utjecati. Njihova slabost tumachila se kao potpuna iracionalnost, no ona to nije. Ona je vishe od toga – gola ljudskost.

Prouchavajuc'i domac'eg bosanskog chovjeka, Ivo Andric' se prometnuo u pravog i istinskog antropologa Bosne. On svoje likove ne opisuje, nego ih promatra sa svojevrsne pozicije psihoanalitichke nedovrshenosti. Oni trpe zhivot i strah je njihova glavna emocija. To nije onaj djetinji prolazni, vec' duboko ukorijenjeni strah samoaktualizacije, suochenja sa samim sobom. Ta tipichno freudovska situacija ima, zna se, dvije moguc'nosti reakcije odnosno izlaza a to su bijeg i borba.

Mnogi Andric'evi likovi u vjechitoj su defanzivi, oni pokushavaju pronac'i zhivotni smisao bjezhec'i od njega. Tako Maks Levenfeld bjezhec'i od bosanske mrzhnje pogiba na drugom kraju kontinenta, fra. Marko Krneta se pita gdje je medja ljudskog i bozhanskog i kamo umaknuti, a onda suvereno zakljuchuje: ”Sve shto postoji prokleto je bez kraja”. Mustafa Madjar u vjechitom galopu c'e zakljuchiti: ”Svijet je pun gada, krshtenog i nekrshtenog”.

Povijesno-politichke okolnosti na ovom prostoru malokad su bile afirmativne. Taj neizbjezhni nesretni udes pozicionirat c'e bosanskog chovjeka u Freudovu zatvorenu shkoljku straha i afekata. Reakcija, bila ona bijeg ili borba, uvijek je unezvijerena, shto ostavlja sliku predimenzioniranosti Andric'evih Bosanaca, sviju nas. Na kljuchno pitanje kako pobijediti strah i nagone nije bilo odgovora. Ovu Freudovu znachajnu dvojbu koja uvijek mozhe imati razarajuc'e efekte, domac'i je chovjek nadomjestio trec'im putem – konformizmom. Svaki put kad ne mozhesh dokinuti jachega, mozhesh mu se prilagoditi ili pak prikljuchiti. Sluganstvo simbolizirano mrachnim Karadjozom jest zapravo najlakshi put, jer tada su pitanja vlastite egzistencije izvan nas samih, makoliko nastojali ostaviti dojam da smo njima okupirani.

A borba? To je tek teshko pitanje, chini se epohalno, civilizacijsko. Borba je jednako neizvjesna kao i bijeg. Shto je i u chemu je zapravo opasnost, tko ju izaziva, tko je prijatelj, tko neprijatelj,je li pokatkad sve u jednom. Ta i nama danas aktualna pitanja bez odgovora su osnovna opsesija Andric'eve proze. Da smo izabrali put borbe za realizaciju vlastitih potreba neovisno o moc'i i snazi razornih sila koje su stoljec'ima nasilno penetrirale u tijelo Bosne i Hercegovine, a za vlastite ciljeve, tada bismo imali kakvu-takvu krivulju permanentnog samorazvoja, a ne stoljetne drushtvene regresije. Upravo zbog te slozhenosti borbe za sebe, mi i danas imamo cijelu hrpu stranih institucija koje apotekarski mjere nashe vlastite zhivotne prioritete i shto treba, a shto ne.

No, vratimo se Andric'evom pripovjednom postupku. Kad uvodi lika u prichu, pisac c'e najprije vjeshto iznijansirati genotipsku i fenotipsku dimenziju lichnosti. Nenametljivo c'e nam predstaviti lika, njegovo porijeklo i sl., a onda c'e ga kontekstualizirati u bosanske koordinate, kako u pejzazh tako i u drushtveno-socijalni okvir koji c'e ga dominantno odrediti. A onda c'e ta pozicija moc'i-nemoc'i do kraja oblikovati njegov fatalistichki usud moc'nika ili patnika. Etichko kod Ive Andric'a ovisi o drushtvenoj moc'i, a ne o etnichkoj pripadnosti. To prilichno zorno pokazuje ”Prokleta avlija” gdje su zatocheni pripadnici svih rasa i etnichkih skupina, ”kauri” i ”turci”, a ovi drugi jednako su i na poziciji moc'i i nemoc'i.

(nastavlja se)

Prethodna · Sadrzhaj · Naredna

Zadnja stranica [Povec'aj]

Index · Novi broj · Arhiva · Trazhi · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2006-12-23

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Chasopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucakovic' · Sweden