Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 198 (109 - nova serija)

Godina XXXI maj/svibanj 2006.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Dr. Zorica Turjačanin
Versus divini

Divinski stihovi Radmila Radovanovića

U toku protekle 2005. Radmilo Radovanović je objavio čak dvije zbirke pjesama kod dva renomirana izdavača: ”Dvije ponoći Vavilona” (Narodna knjiga, Alfa, Beograd) i ”Banket ukletih” (Glas srpski, Banjaluka).

Inače, ovaj sin kamena (rođen u Divinu kod Bileće 1957, u znaku djevice) propjevao je svojim ”Suzama” kao devetnaestogodišnjak. Zatim je njegov glas, kao ponornica u kršu, utihnuo, potonuo u duboke slojeve tla i polisemičkog pamćenja duše. I dok je njegova nevidljiva stvaralačka rijeka dubila svoje korito kroz sedimente okamenjenih vijekova, on je, hodajući prostranstvima, naslućivao pod stopalama i kožom prisustvo jednog bivšeg svijeta, osjećao se kao putnik koji je iz nejasnih daljina donio zrnca prašine i izmrvljenih sjećanja, boje zaumnih slika, razumski neobjašnjivo iskustvo biće koje se oslobodilo oklopa dosuđenog egzistencijalnog vremena i udahnulo miris vječnosti.

Mladen Soldo: Iz ciklusa ”Zapisi s kamena”

Mladen Soldo: Iz ciklusa ”Zapisi s kamena”

19 godina (upravo onoliko koliko mu je bilo potrebno da prepozna u sebi pjesnika) Radovanović je šutao i lutao ne da bi pobjegao od sebe nego da bi pronašao vrata svog sna, da bi mu se mogao vratiti u trenucima stvaralačkog nadrastanja zadate konačnosti. Vrata su morala postojati i on ih je pronašao upravo tamo odakle se otisnuo na nevidljivo more traganja za drugom polovinom duše, onom koja je zapamtila mistični i mitski huk vjetrova ”ružoprste zore” čovječanstva.

I prije nego što je južnoamerički arheolog Salinas iznio smjelo tvrđenje da Troja nije bila u Maloj Aziji nego na ušću Neretve, Radovanović je imao pred slijepim okom svoje nesvjestice zaboravljeni predio u koji je, samo on, mogao da ude kroz kapiju Divina (divinus – čudesni, božanski, proročki – lat.), na mjestu gdje se sudaraju vrtlozi tame i svjetlosti, neprozirne jave i morfejskog sna, ljudskog zaborava i dugog pamćenja umjetnosti.

Ispunjen čudesnim stanjem sebe osjetio je kako ga dodiruju prsti Homerovih stihova, junaci mitova vraćaju se u svoja davno iščezla ljudska obličja, život se ponavlja, sve je već viđeno kao umnogostručeni odraz predmeta u sistemu ogledala, sve je već izgovoreno kao umnoženi eho. Sebe, nekom drugačijom sviješću, prepoznaje na vječitim putevima povratka. Susret sa sjenima bivših ljudi koje je poznavao u nekim prošlim životima razvezao je pjesniku čvor jezika i on je, nakon 19 godina šutnje, propjevao, pronašao, zahvaljujući ljubavi i klupku svoje božanske zaštitnice Medeje, izlaz iz lavirinta, tjeskobe tijela i nejakih razloga razuma.

Od 1994. Radovanović grčevito sklapa mozaik svojih zaumnih viđenja, skuplja čestice vlastitog jezika i bića rasute između sna i nesna, moći i nemoći da se odgonetne divinska tajna egzistencije i kreacije.

Naslovi njegovih zbirki: Ovo vrijeme, Tamnica školjke, Metamorfoza bića, Raskošna tamnica, Epitafijus, Morfejski san, Divinska Mikkena, Na obalama Lete ili Oči bezdana djeluju kao zrnca neke tamne brojanice.

Pjesnikov glas dopire iz mraka: sa obala Lete, iz ponora vremena, ispod skuta utvarne vavilonske ponoći, iz crne nutrine školjke, ali i iz mrkline (Mrkonjić) dobrovoljno izabrane obale svog sadašnjeg prebivališta gdje je podigao zaklon od stihova kroz čije krhke zidove probija ledena struja smrti:

”I tako pun ćutanja u neprebolu svome
Čekam taj zaborav na vrhu krstače
Sasušenu travku pijesak i jesenje”

Pjevajući o utvarnim ponoćnim pejzažima Vavilona ili skicirajući zlehude biografije ukletih pjesnika (”Banket ukletih”) koji su se od životnog očaja spasli ludilom ili samoubistvom Radovanović je svoje slike prekrio gustim tamnim sjenkama. Tek tu i tamo kroz zgusnutu pomrčinu probije se poneka zalutala zraka. Ona otkriva da negdje u dnu vida, u pamćenju stvari, još postoje boje: zelenilo i plavet ili uzdrhtala svjetlost Bojanina imena. Slijedeći tu tanku svijetlu nit što prosijava iz tamnog klupka (Medejinog ili Eratinog dara) senzibilni autor ”Vruće Bahove muzike” prepoznao je u muklinama i mrklinama vavilonskog nokturna Sabatovu ”metafiziku nade”, mi bismo rekli najmanje tri relevantna razloga za ”malo života” za razliku od ”malo smrti” kojoj se priklanjao Pol Verlen čiji stihovi kao moto otvaraju ”kuću” Radovanovićeve poezije. Stvaranje, ljubav i zavičaj su svjetlosti na horizontu, melem protiv ”jada neznanog” koji, reče slavni Francuz, ”hoće da nas satre”. Izranjenog tijela i duše, onim što je proživio i onim što ga nije dotaklo (osim u magnovenju prenatalne egzistencije), ”in gurgite vasto”, pjesnik se hvata za slamku spasenja – za riječ, za krik, pobunjeni dio bića koji se ne miri sa nijemošću i ništavilom. (”Spasavam se / snažnim / Krikom / San / U snu / Sam / U crnoj / Ponoći”) Užas ovog i onog svijeta, ”gluvo doba” i slijepi strah jurišaju kroz otvorena vrata pjesnikove samoće. Od riječi, u stvaralačkoj vatri, kuje štit, katren odbrane. (”Branim se stihom / Bolujem tiho i / Dugo / Pišem”). A stvaranje i ranjava i liječi, otvara prozore i prizore nade, traje kao tinjajuća ili rasplamsavajuća bol, ono je slatko sanjarenje i gorka nesanica. Pjesnik voli svoju šuštavu, očaravajuću tako potrebnu bol, svjetiljku bez koje bi se izgubio ”užasnut u prostorima noći”.

”Predahni pjesniče slijedi sjaj nebeski
Tu blagu žalost pusti da treperi
Nek nešto ostane skriveno u svili”.

I stvaranje je ljubav, ljubav je i žena, ljubav je i san, i neizvjesnost i prozračno plavetnilo svitanja, nejasno obećanje, uzdrhtali takt Orfejeve lire:

”Može se desiti
Svitanje
Ljubav u izmaglici
Može se desiti jecaj
Jer
Između plavog neba
I sunca
Pruža se zelena Balkana
Ti i
Naša potopljena
Osjećanja”

Iako ne može da izbjegne zamke ”nijemih riječi” i ”potopljenih osjećanja” Radovanovića svi putevi vode u zavičaj (”Na putokazima vremena / Divinska zemlja s mirisom zanoveti”), u Divin (”Nikada nisam otišao iz Divina”). Tu u vrelini južnog sunca, dahu mediteranskog vjetra, strasnoj žeđi neba i kamena nalazi se ishodišna i ciljna tačka pjesnikova puta, vreli vrtlog krvi koji ga u stranstvovanju kroz vrijeme uvijek vraća na divinsku kapiju tajne.

Dobrivoje-Bobo Samardžić: Fosil iz Sutjeske

Dobrivoje-Bobo Samardžić: Fosil iz Sutjeske

U Divinu je potpuno svoj, duše i tijela od vatre, vazduha, zemlje i vode, praiskonskih elemenata iz kojih je sačinjena čarolija i stvarnost svijeta. Izvan Divina u njegov život ulaze drugi, oni kojima se nije posrećilo da ih od zemaljskih zala brani svemoćna divinska magija. Ipak, sa ukletim pjesnicima Radovanović postiže visoki stepen srodnosti. Nekad su prožimanja toliko iskrena da tuđi stihovi ulaze u živi krvotok Radovanovićeva stiha. Citatnost nije ovdje samo moderni izražajni postupak nego znak visokog stupnja psihološke identifikacije, stvaralačkog zanosa i životne kobi onih koji su, bez zvijezde na čelu, gazili stazom varke.

Radmilo Radovanović je stvaralac posebne meditativne snovidne senzibilnosti. Ne odričući pjesmi magijsko značenje on u njoj vidi ponornicu koja iz mračnih i tamnih dubina zaboravljenog vremena izbija na sunce noseći ne samo zagonetni šum vijekova nego i osjećajnost i iskustvo iščezlih ljudskih naraštaja. Ljude sa dalekih obala ne dijeli ništa osim vremena, a spaja ih bol i uskraćena ljepota. Pjesnik je kao rijetko koji izabranik imao sreće da tu ljepotu obuhvati okom i srcem. Ta ljepota zove se – Divin.

Divina poesis je ime jednog sna i jednog buđenja, stvaralačkog trenutka koji je postao dio vječnosti.

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Zadnja stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2006-07-28

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Časopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucaković · Sweden