Most - Index
Most - Pretplata
Naslovna stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 188-189 (99-100 - nova serija)

Godina XXX juli-avgust/srpanj-kolovoz 2005.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Svetozar Radonjić Ras
Nasilna smrt kao usud

Vuk Krnjević: ”Istočnik zahumski”, ”Svet knjige”, Beograd, 2005.

Čudesna Hercegovina iznjedrila je mnogo znanih pjesnika čije su poetske avanture često poticane socio-istorijskim, geografskim, prirodnim a iznad svega ljudskim, moralnim i emotivnim osobenostima čovjeka u hercegovačkom miljeu i opštom duhovnošću tog ambijenta.

Prohujale su tuda (zastajale ili nestajale) razne imperije, vojske, ideologije, politike, religije, kao i mnoge druge pojave sudbinskog značenja. Hercegovina je sve to dostojanstveno dočekivala, podnosila, prihvatala ili ispraćala pa time i preživljavala. I svojim je pjesnicima stalno nudila neodoljive izazove, motive, istine, draži… Traje, dakle, ta pjesnička opsjednutost Hercegovine, traje dugo a trajaće i dalje. Potpisnik ovih redova svojevremeno je, u mostarskoj ”Slobodi” obznanio utisak da u Hercegovini nema sela koje nije iznjedrilo i u svijet poezije odaslalo barem po jednog poznatog pjesnika. Naime, prema nekim pokazateljima, u vremenu dostupnom našem pamćenju i iskustvu (neka to bude od Dučića, Šantića, Đikića pa do danas) tu se rodilo i pjesnički osvjedočilo oko stotinu pjesnika prisutnih ne samo u Hercegovini već mnogo šire. Ima tu onih koji su rođeni i ostali u Hercegovini, onih koji su tu rođeni a otišli dalje nošeni poetskim avanturama, zatim porijeklom Hercegovaca koji su sticajem okolnosti rođeni negdje drugdje, ali su se vratili svojoj matici, kao i onih koji nisu ranije imali veze sa Hercegovinom, rođeni su na strani ali su dospjeli u Hercegovinu i tu proboravili neko vrijeme (npr. Skender Kulenović). Svi oni su bili podjednako snažno poneseni znamenjima i značenjima Hercegovine kao izuzetno inspirativnim miljeom, pa su joj se na najbolji mogući način odužili. To ”hercegovačko” pjesništvo je slojevita, raznovrsno i po užim tematskim usmjerenjima i po formi, nikad jednoobrazno.

U tom krugu znanih pjesnika iz Hercegovine, svojim obimnim, osobenim i nadahnutim a nadasve angažovanim stvaralaštvom, udobnu stolovaču zaslužio je i dostojanstveno je sačuvao i Vuk Krnjević koji je, inače, rođen u Sarajevu ali je porodično i po svom neskrivenom osjećanju, zakleti Hercegovac. Njegova nova knjiga ”Istočnik zahumski” sačinjena je od starijih, objavljenih i novijih, dosad neobjavljenih, pjesama a u cjelini je posvećena Hercegovini. Izdavač je poznata i ugledna izdavačka kuća ”Svet knjige” iz Beograda, na čelu sa Stevom Ćosovićem (izdavački zanat pekao u Sarajevu) koji je do sada, pored ostalog, objavio brojna kapitalna djela na Hercegovačke teme (istraživački i naučni radovi, publicistika, poezije itd.).

Odazvao se Krnjević onom zovu Hercegovine što dopire iz dubljih slojeva istorije i sadašnjosti pa je njegova poezija dignuta na viši nivo duhovnosti, na nivo trajnih simbola i metafora zahumskog i humskog podneblja.

Vuk Krnjević: Istočnik zahumski

Vuk Krnjević: Istočnik zahumski

Vuk Krnjević bio je i ostao jedan od stubova modernog pjesništva na ovim prostorima (na prostorima one velike Jugoslavije) poslije Drugog velikog rata. On je danas i jedan od temeljnih znakova na razuđenoj poetskoj mapi Hercegovine. Osobenog je pjesničkog dara i glasa, dubinske poetike, okrenut podjednako prošlim i sadašnjim vremenima, pripravan da ih duhovno poveže pronalazeći dublje dijahrone i univerzalne istine. Više od pedeset godina odan svom osobenom traganju, sublimiranju i izrazu, istrajava stameno i sigurno na putu svog trajnog poetskog opredjeljenja. Kolikogod bio opredijeljen za univerzalne poetske preokupacije i moderan izraz, za opšte teme, on nikada nije ”zaboravio” na svoju Hercegovinu. Uvjeren je da su mnoge hercegovačke teme opšte i univerzalne. Ta njegova poetska spona sa zemljom Hercegovom traje još od daleke 1958. godine i evo sve do danas, u kontinuitetu. A na kraju tog kontinuiteta, kao pravi pečat valjanosti, evo ”Istočnika zahumskog”.

Ova poezija nije utilitarna, realistička spona sa Hercegovinom, već misaono-emotivna komunikacija s njenom prošlošću i sadašnjošću podignuta i postignuta na višoj duhovnoj razini, razini trajnih istina i metafora.

Može se reći da je Vuk Krnjević ovu poeziju gradio s namjeram i tezom da konstatuje zlo i smrt, da opomene na njihovo trajno prisustvo. Zlo se nazire u tragovima ljudskog življenja na tim prostorima, od pradavnih vremena do danas. Dosljedno ga prati smrt. Ona provejava iz svega čega se pjesnik dotakne. Krnjević je tako često čita sa stećaka. On i sebe smješta u značenje stećka, poistovjećuje se s njim e da bi jasnije pročitao znakove i razloge smrti. Smrt dakle, odzvanja sa stećaka ali i iz jama, razrušenih domova, mostova, bogomolja, puteva. Smrt prebiva u vjetru, vatri, vodi. Javlja se otuda, utkiva u pjesnikove vizije, ideje, misli. Međutim, Vuk Krnjević ovdje ne govori o smrti kao neminovnom fenomenu koji je, kao božji dar, sastavni dio čovjekovog življenja i njegovog bića, dakle ne smrt nego usmrćenje, nasilno oduzimanje čovjekovog života, smrt ”čovjeka po čovjeku”. Taj fenomen usmrćenja, tj. nasilne smrti, nije nikakva specifičnost Hercegovine ni prije ni danas. Nasilna smrt (usmrćenje) oduvijek je pratila ljudski rod. Puna ju je geografija i pripovijest Biblije. Ali, čini se, ona je u Hercegovini, na tom dramatičnom prostoru, dakako malom, smrt iz više razloga bila zgusnutija, prisutnija, vidljivija. Jer, zbivali su se takvi događaji u kojima se ona često javljala kao ishodište. To muči ovog pjesnika. Govoreći o nasilnoj smrti, on ne govori o povodima i razlozima za nju jer su često iracionalni. Ali, on se bavi načinima i ”alatkama” usmrćenja, mogućim učiniocima usmrćenja i drugim opštim pitanjima. Pjesnik stoga, govori o nasilnoj smrti kao, nažalost, neminovnosti. Pritom se ne žesti, ne optužuje niti psuje ili preklinje. On opominje, boluje, jadikuje, pita se, žali…

Dramatičan i slojevit život koji u tom prostoru buja, ljudi doživljavaju na različite načine i on, takođe na različite načine, zaokuplja njihovu pažnju. Vuk Krnjević se malo više opredijelio za ovaj ugao, za konstatovanje nasilja i zla, smrti. On nasilje vidi u samom čovjeku a ne u kakvoj višoj sili ili usudu. Stoga on vjeruje u borbu, u čovjekovo opiranje prisilnim radnjama.

Kolo na nadgrobnicima, igrano za svoje bližnje pokojnike, znak je i dokaz pobjede života nad smrću, metafora čovjekove borbe za svoje opstojanje. Očito da zavičajni ambijent, uprkos mnogim gorčinama, čovjek voli kao usud, sigurnije živi u njemu i lakše pobjeđuje smrt.

Uprkos stalnoj prisutnosti zla i smrti, Vuk Krnjević ne dijeli Hercegovinu ni po nacionalnim, ni po socijalnim, ni po vjerskim ili bilo kojim drugim reperima, a ni po tome s koje strane zlo dolazi. On se njome bavi kao cjelinom (fizičkom i duhovnom), ostajući uvijek zamišljen, ožalošćen, začuđen nad nezasluženim, nasilnim smrtima, nad usmrćenim ljudskim staništima, bogomoljama, duhovnim i fizičkim mostovima i moralnim normama.

Knjigu čini petnaestak ciklusa (npr ”Slovo o Mostaru”, ”Pejzaži mrtvih i živih”, ”Na groblju, na zelenom”, ”Umir krvi”) a tu su i ciklusi koji se dotiču raznih stratišta. Svaki ciklus je zaokružen sadržajem i formom, pa time i autentičan. Ali, pjesnik ih promišljenom poetikom uvezuje u mozaik koji podsjeća na poemu. Tako su svi dijelovi knjiga, bilo da su u pitanju prozno-esejističke cjeline, bilo čisto poetski tekstovi, vješto uklopljeni u ovu mapu zala i smrti, čineći uravnoteženu cjelinu.

Knjiga je opremljena pogovorom Dragoljuba Jeknića koji se pokazao pravim tumačem Krnjevićevih preokupacija (tematskih, sudbinskih, emotivnih) Hercegovinom, ali i vještim tumačem njegove osobene i slojevite poetike.

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Zadnja stranica [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2006-01-13

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Časopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucaković · Sweden