Most - Index
Most - Pretplata
Zarifa Velić: Bez naslova [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Broj 185 (96 - nova serija)

Godina XXX april/travanj 2005.

Latinica · Ћирилица · Transliteration

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Božidar Popović
Scenska reminiscencija

”plači voljena zemljo”
Alan Paton

Prije više godina igrao sam u gorespomenutoj drami južnoafričkog dramatičara ulogu sveštenika Stivena Kumala. Sjećam se da je ona tada imala lijep prijem kod zeničke publike budući da je duboko ljudski i umjetnički odslikavala ondašnje tamošnje društvenopolitičke prilike u kojima su rečenog sveštenika zbog domorodačkog svog rodoljublja, te i rasne diskriminacije ondašnji bijeli vlastodršci duboko unesrećili osudivši mu sina zbog inkrimisanog čina ubistva na kaznu smrti vješanjem. Predstava je bila, i muzički još bogato intonirana, na zavidnoj umjetničkoj visini da sam ja kao interpretator rečene glavne uloge, pa i živeći onda u zemlji koja je slovila za visoko razvijeno i humano društvo, duboko osjećajno tumačio lik rečenog sveštenika zbog čega mi se dešavalo redovno da iza završene predstave gotovo da nisam ni morao da perem lice od tamne boje kojom bih bivao premazan već bi ono od prolivenih suza tokom predstave samo bivalo izaprano.

Tada naravno još u našoj društvenoj stvarnosti nije moglo biti ni pomena od onoga što će se dogoditi. A moglo bi se reći ne ni mnogo drukčije i poraznije od južnoafričkog aparthejda, te je sigurno i to u mojoj ondašnjoj širokoj i umjetničkoj interpretaciji bio dodatni ton tragičnosti.

Danas, pak, sjećajući se te predstave i svega što se ispodogađalo ne samo u Južnoj Africi, a koja je nekom čudnom srećom isplovila iz svoje duge i surove tragičnosti, ali gledajući šta se sve drugo dešava u današnjem posve izokrenutom svijetu, te posebno i kod nas, ja se osjećam, pa da kažem, ne samo kao nekadašnji scenski umjetnik – već i višestruko teže.

Boli me sve što iz dana u dan neprestano gledam i slušam, te o tome hoću-neću moram da mislim, što je sve još ”zakićeno” i našom sveukupnom društvenom nevoljom čini jednom drugom, neprekidnom tragičnom životnom predstavom.

Tada mi često padaju na pamet i sve druge – i osim onih u rečenoj patonovoj drami – nevolje, i to najviše zbog izgubljenosti i preteške zapletenosti kojoj kao da se i ne vidi kraj!

Džeko Hodžić: Ljudi iz sjene III, kolaž, 1996.

Džeko Hodžić: Ljudi iz sjene III, kolaž, 1996.

Pa kada svemu tome nekad umjetničkom a sada i stvarnom dodam još i sve drugo što danas hara planetom, ja ne znam kuda bih se takav sav natisnut od sveopšte gužve i nevolje denuo? Tada mi počesto padaju na um i Hamletove riječi: ”O, zašto Vječni zapovijed je dao – ne ubijaj se sam?”

I kako da čovjek – kome je sudbinski valjda određeno da osim svoje brine i opšteljudske nevolje i kojih je toliko da im se ne vidi kraja – možda i u predviđanju Šekspirovog dramatskog postupka ne pomisli kako se sve na ovom ludom, uskovitlanom svijetu što srlja u propast mora završiti uz njegovu genijalnu maksimu ”To be, or not to be”?

Pa kada još – kao klimaks svega izluđujućeg što se posvuda i svakodnevno dešava – ugledam na tv-ekranu ikone o tome kako se i neki uveliko spremaju u slučaju da Zemlja kapitulira, prestane da funkcioniše za seobu na pokojni Mars koji je i sam već ko zna kada i kako dozivao svoju kataklizmu, ja tada dospijevam u stanje koje se zove sveopšta kriza što prijeti i takvim, adekvatnim krahom.

”Das leben als Wille und Vorstellung” reče i Šopenhauer, ali gdje je danas u sveopštoj stisci ovozemaljskog nam svijeta ta volja i predstava na pragu ne apokalipse već kataklizme?...

Prethodna · Sadržaj · Naredna

Zarifa Velić: Bez naslova [Povećaj]

Index · Novi broj · Arhiva · Traži · Info · Linkovi
Redakcija · Pretplata · Kontakt

Zadnja izmjena: 2005-06-08

ISSN 0350-6517
Copyright © 1995-2008 Časopis Most · Mostar · Bosna i Hercegovina
Design by © 1998-2008 Haris Tucaković · Sweden