Senada Demirović
GRADSKA
ŽILA-KUCAVICA
Značaj ulice u
historijskoj jezgri grada, evolucija kroz stilske periode
i redizajn u savremenom kontekstu: Ulica Braće Fejića u Mostaru |
|
(Arhitektonski fakultet u Sarajevu;
Postdiplomski studij: Arhitektonske strukture
u obnovi i izgradnji; Magistarski rad Senade
Demirović; Mentor: prof. dr. Amir Pašić,
d.i.a.) |
1. CILJ I OBIM
ISTRAŽIVANJA
Šta je ulica? Koja je njena uloga i koje su njene razvojne faze?
Zašto je smatramo osnovnom jedinicom urbanog tkiva grada, kako su
nastajale, koji su uticaj imale u historiji razvoja gradova, a koja
je njihova današnja uloga i koliko utječu na stanovništvo u gradu?
Odgovor na ovo i slična pitanja biće elaboriran na primjeru Fejića
ulice u gradu Mostaru.
Grad Mostar ima dugu historijsku tradiciju i
kontinuiran tok razvoja kroz različite historijske periode, dok je
makrolokacijski položaj više uslovljen prirodnim uslovima. Prostorno
formiranje Mostara u Osmanskom periodu završava se sredinom 17.
stoljeća, a sve do 1878. g. i uključivanja Bosne i Hercegovine u
Austro-Ugarsku Monarhiju, ne dolazi do značajnih promjena.
Kulturno naslijeđe iz Osmanskog perioda sa svojim osobenim
prostornim odnosima, ambijentima i objektima, daje poseban karakter
historijskoj jezgri grada, koja je do danas zadržala svoju
cjelovitost i specifičnosti. Dolaskom Austro-Ugarske 1878. godine
grad se širi a nove strukture se postepeno integrišu, u zatečeno
urbano tkivo grada. Jedna od cjelina koje su nastajale kao kompromis
dva uticaja je i Fejićeva u kojoj se oslikava prožimanje i pomirenje
dvaju arhitektonskih uticaja. Urbana transformacija i najdinamičnije
promjene nastaju uglavnom u periodu poslije II svjetskog rata, kada
grad Mostar postaje najrazvijenija aglomeracija u regiji. Tokom
ratnih razaranja u periodu 1992.-1995. godine, strada najveći dio
historijske jezgre grada i većina urbanog tkiva centralne zone grada,
te svi značajni historijski objekti spomeničke vrijednosti.
Cilj rada jeste istraživanjem i analizom otvorenih prostora, među
njima analizom ulice, osnovne jedinice urbaniteta, pokazati da se
redizajnom i reorganizacijom može dobiti prostor koji više ne bi
predstavljao samo sredstvo komunikacije, u fizičkom smislu, već
prostor koji svojim postojanjem pruža i druge mogućnosti.
Fejićeva ulica u Mostaru, glavna pješačka arterija grada, je primjer
zone u kojoj se urbanističkim i arhitektonskim intervencijama može
ostvariti osnov za ekonomski razvoj.
2. UVOD
Neke ulice su privlačnije od drugih za ono što ste došli da u njima
vidite ili eventualno obavite neki posao.1
Ulica kao urbana jedinica ima veliki značaj u životu čovjeka. Ona je
više od javne komunikacije, više od bilo kojeg drugog elementa
infrastrukture. Osnovna funkcija ulice je komunikacija, iako od
polovine dvadesetog stoljeća funkcija ulice se proširuje u
društvenom kontekstu, tako da se ulica više ne tretira samo kao
fizička komunikacija, nego prostor koji ljudima daje mogućnost
uspostavljanja međusobne komunikacije.
Ulica je tu da bismo u njoj vidjeli nekog ili nešto, ali istovremeno
da bismo bili viđeni. Postajanje društva je istovremeno postojanje
grada, a ulica je u gradu glavni ako ne i ’jedini’ javni prostor za
razvoj društva. U isto vrijeme ulica je mjesto gdje možemo biti sami,
razmišljati kako su ti prostori nekad izgledali, ili kako su mogli
izgledati.
Ako želimo razvijati ljubav prema ulici koncept ulice i dizajn ulice
trebaju biti takvi da ti prostori postanu privlačni, inspirativni,
puni sadržaja za sve ljude koji žive u gradu i u blizini.
|
Ljubušakov ćošak - stambeni kompleks u Fejićevoj ulici |
3. HISTORIJA ULICE
Urbana zona Fejića ulice formirana je između 1470. i 1620. godine. Današnje ime ulice datira iz perioda nakon drugog svjetskog rata i
vezano je za braću Fejić, koji su porijeklom iz ove ulice, a
poginuli su kao borci u borbi protiv fašizma. Ulica je imala
funkciju da poveže mahale koje su se razvijale sjeverno od čaršije,
između Glavne ulice i rijeke Neretve.
U pravcu sjevera Fejićeva je paralelna sa Glavnom ulicom koja je sa
njene istočne strane. Prva formirana mahala je bila Sinan pašina,
kasnije nazvana Atik (Stara) mahala, mahala u neposrednoj blizini
čaršije. Centar ove mahale je trg (Mejdan) oko koga je bilo
izgrađeno više javnih objekata kao rezidencija guvernera, zgrada
suda, džamija Sinan paše (1474.) i hammam.
Sredina 16.-og stoljeća je bila osobena izuzetnim razvojem Osmanskog
grada, kada je stotinu novih dućana bilo izgrađeno u Mostarskoj
čaršiji, oko kamenog mosta podignutog 1566. godine. U isto vrijeme
je Karađozbeg podigao najveći džamijski kompleks u Mostaru (džamija
1557., dvije medrese, mekteb, han i više pomoćnih objekata). Konačno
urbanističko određenje ove ulice bilo je u drugoj deceniji 17.-og
stoljeća kada su dvije nove mahale kompletirane na prostoru između
Karađozbegove mahale i Musale, izgradnjom njihovih centara
Roznamedžijine džamije (vjerovatno oko 1610. godine), i Kjose Jahija
Hodžine džamije (prije 1620.).
Kratke ulice (sokaci) u istočnom i zapadnom smjeru povezivale su
ulicu sa stambenim kompleksima, organizovanim po jedinstvenoj
trostepenoj shemi: kuća, dvorište i bašča. Samo je kamenom pokriveni
krov kuće bio vidljiv iza visokih kamenih zidova koji su čuvali
privatnost porodice. Kuće uz ulicu bile su bez prozora na prizemnim
dijelovima, a na katovima su imale istaknute ćoškove radi boljeg
vidika. Arhitektonsko urbanistička struktura formirana do sredine
17.-og stoljeća ostala je netaknuta stotinjak godina.
U vrijeme Austro-ugarske
okupacije Bosne i Hercegovine (1878.-1918.), desilo se niz promjena
u gradu, sa kojima je Fejićeva ulica dijelila istu sudbinu.
Postojeće strukture su mijenjane novoizgrađenim u različitim
mjerilima, materijalima i primijenjenoj dekoraciji. U dijelu oko trga Mejdan podignut je objekat
Thonhauserove apoteke sa stanovima
iznad (1879.), časničko-činovnički klub (1885.), bolnica
(1880.-1888.), zgrada kotarskog predstojnika (1894.), te hotel
Orient. U to vrijeme hamam uz Sinan pašinu džamiju je bio sklonjen
(1884.).
|
Hotel
"Orient" (1894.) |
Nakon što je Musala mostom podignutim 1882. godine u ime cara Franje
Josipa bila povezana sa desnom obalom grada, i nekoliko godina
kasnije Novom ulicom sa Glavnom ulicom, novi glavni gradski trg je
bio formiran. Niz novih objekata je bio izgrađen oko ovog trga:
Trgovačka škola (1880.), hotel Neretva (1892.), Vatrogasni objekat
(1901.), zgrada pošte (1913.), javni WC (1913.), gradsko kupatilo
Banja (1914.), i hotel Bristol (1906.) sa druge strane mosta.
Stvaranje najkraće veze između čaršije i novog centra grada
doprinijelo je komercijalnom razvoju ulice. Ulica je u to vrijeme
nazvana Sauervaldova, u ime visokog državnog činovnika koji je radio
u Mostaru. Nekoliko javnih objekata podignutih u to vrijeme odredilo
je urbane repere uz već postojeće, koje su činili objekti džamija.
To su zgrade uprave policije (1893.), Vakufska palača (1884.), na
mjestu bivšeg Karađozbegovog hana, Wecelova apoteka sa apartmanima
(1904.), Ukraina kino (1911.). Za vrijeme Drugog svjetskog rata,
zona oko Mejdana doživjela je velika rušenja kao posljedicu
bombardovanja u 1944. godini. Važno je napomenuti da je 1948. godine
od strane komunističke vlasti bilo organizovano rušenje Sinan pašine
džamije u akciji ideološkog obračuna sa vjerskim institucijama.
Drugi talas promjena u zoni Fejićeve, dogodio se između 1960. i
1980. Sa obje strane Bišćevića ulice podignuta su dva nova objekta:
zgrada socijalnog osiguranja, i drugi blok mješovite robne kuće
”Razvitak” u prizemlju i devetospratnicom iznad, sagrađen 1970.
godine. Stara urbana struktura između ulica Fejića, Titove, Brkića i
Maslića je uklonjena da bi se stvorio prostor za novogradnje.
Prostor je ispunjen maksimalno sa komercijalnim i stambenim
strukturama sa više stotina stanova. Infrastruktura područja nije
riješena, posebno saobraćaj i parking prostor.
Takvo stanje ostalo je do dana današnjeg. Period između 1992. i
1995. godine bio je najteži u historiji cijelog grada. To je bilo
vrijeme genocida i urbicida nad bošnjačkim narodom i njegovim
nasljeđem.
Fejićeva ulica je bila arterija bošnjačkog grada u opsadi i pod
stalnim bombardovanjem. Danas, ova zona pokriva dio gradskog tkiva
manjeg stepena arhitektonskog i urbanog integriteta, ali koji je
prepoznatljiv kao cjelovit sistem, koji zahtjeva koordinirane oblike
intervencije. |
4. ANALIZE - ZNAČAJ FEJIĆEVE ULICE U URBANOJ SLICI GRADA |
Kako se vidi u historijskom razvoju grada, postojala su dva značajna
perioda koja su dala glavne konture grada, definirali mnoge prostore
i postavili smjernice daljnjeg razvoja. Fejićeva je jedan od
ključnih elemenata definiran na ovaj način. U urbanoj slici grada,
Fejićeva ima veliku ulogu iz više razloga.
Nastajala je kao spona između starog grada (čaršije) i stambenih
četvrti (mahala), sjeverno od starog grada, jer tadašnja tradicija i
kultura nije poznavala kult ulice kao pješačke zone, u kojoj ljudi
mogu i boraviti. No dolaskom Austro-Ugarske, ova vizija se mijenja.
Fejićeva postaje sve važnija u urbanoj strukturi grada. Na
urbanističkoj mapi grada, možemo vidjeti, da postoje tri osnovna
pravca koja čine jezgro grada. To je pravac Rondo
- Musala, Rondo
- Stari
grad i Musala -
Stari grad. Rondo
- Musala i Rondo
- Stari grad su velikim
dijelom definirani, funkcijom i izgrađenim odnosno neizgrađenim
površinama. Pravac Musala-Stari grad, odnosno Fejićeva, je ratnim
dejstvima pretrpjela velika oštećenja, a individualnim rješenjima,
nakon rata, devastacija je nastavljena. Danas smo u situaciji da je
jedna i jedina pješačka zona u gradu ’ničija zemlja’, gdje spektar
mišljenja i želja, postaje spektar boja, koje blijesak sunca i
refleksija krša ne razumiju! |
|
... Ako i prođe Fejića ulicom
Ona neće znati da si to ti
I ti nećeš znati da je to ona
Jer vas dvoje odavno više ne postojite
Kao ni Fejića ulica u Mostaru
Kojom evo sada koračaju djevojčice i dječaci
I novim govorom ispunjavaju bolno razmaknut prostor2 |
|
Generacije Mostaraca, rasle su u ovoj ulici. Mnogi se sjećaju
najljepših trenutaka svog života, baš iz ove ulice. Teško je gledati
ovaj ’bolno razmaknuti prostor’, koji već odavno nije samo fizička
komunikacija, već prostor koji ljudima daje mogućnost uspostavljanja
međusobne komunikacije. Iz tog razloga ulica ima veliki značaj u
društvenom životu čovjeka.
Njena važnost se ne može svesti na fizičku komunikaciju ili neki
drugi element fizičke infrastrukture. Zato je neophodno sprovesti
detaljne analize postojećeg stanja, sa urbanističkog, arhitektonskog
i ekonomskog aspekata, kako bi lakše imenovali nivo intervencija
neophodnih za ovu pješačku zonu unutar okvira cijelog grada. |
4.1. ZNAČAJ FEJIĆEVE ULICE U MJERILU STAROG GRADA |
Otkriće gradske mreže, u geometrijskom smislu, daje formalnu bazu za
diskusiju raznih primjera, koji su nastajali u historiji razvoja
grada, gdje se može uočiti postojanje gradskih struktura,
jedinstvenih po karakteru.3
U Mostaru imamo mješavinu uskih mahalskih sokaka i austro-ugarskih
ulica i trgova. Fejićeva nikad nije bila sokak, ali nije bila ni
prava ulica koju kao formu vidimo u Austrougarskom periodu.
Upravo
joj taj ’prelazni oblik’ daje šarm, koji rijetko koja ulica ima.
U fizičkom smislu, sastavljena je od izgrađenih i neizgrađenih
prostora. Izgrađeni dijelovi ne pripadaju istom stilu, a i po
funkciji se razlikuju. Neizgrađeni prostori su uglavnom nekadašnji
dijelovi džamijskog kompleksa, koji su vremenom uništavani, i tako
su ostali nedefinisani prostori, koji zahtijevaju određene
intervencije.
Koliko je Fejićeva bitna u mjerilu grada, toliko je, možda i više
bitna u mjerilu Starog grada. Prije svega ona predstavlja sponu,
kako je već rečeno, u pravcu Musala -
Stari Grad. Također je spona
između Glavne ulice i obale rijeke Neretve. Tendencija je da se u
razvojnom planu grada, zona Glavna ulica- Fejićeva ulica- desna
obala rijeke Neretve formira u jednu cjelinu.
”Dolina rijeke Neretve je vrlo važna arterija koja predstavlja
prirodni put od Jadranskog mora ka središnjim dijelovima Bosne.
Kelti su iz poštovanja prema Neretvi, njenoj ljepoti, vrijednosti i
značaju prozvali ovu rijeku ’Ner-etva’ što na keltskom jeziku znači
’Božanstvo koje teče’.”4
Mostar ima veliku sreću da dio ovog Božijeg davanja protiče baš kroz
njega i daje mu dušu koju rijetko koja urbana struktura ima. Spoj
vode, neba, i bijelog krša sa djelom kojeg su mimari ostavili iza
sebe živeći u Mostaru proteklih stoljeća, nije ostavio nikog
ravnodušnim.
Rat je nedaća koja okružuje ljude vijekovima, a nikom nikad nije
donijela, niti će donijeti dobro. Tuga je jedino što ostane kao
trajna ’uspomena ’, jer kako Ivo Andrić kaže ’... I opet je, kao
kamen, ostao tu na mjestu, i ožiljcima i tragovima na sebi govori i
sada o toj službi, i stajaće dok ga voda i zemlja ne otplave i ne
pokopaju, jer, obrađen kamen niti umije šta da sakrije, niti može
šta da zaboravi.’ Tako i Fejićeva ulica, iako u ožiljcima, još
uvijek govori o vremenu koje je prošlo kroz nju, čeka neko novo
vrijeme i arhitekturu koja će joj vratiti sjaj i značaj.
Regulacioni plan, u kojem je kao posebna tačka istaknuta bitnost
uličnih fasada, sa posebnim osvrtom na Fejićevu i Titovu ulicu,
usvojen je od strane Vijeća općine Stari grad u maju 2001. godine. U
tom dokumentu se spominje uređenje obala rijeke Neretve, kao poseban
problem kojeg je neophodno obraditi.
5. URBANISTIČKI ASPEKT
Već je spomenuto da je Fejićeva u svom prvom obliku bila fizička
veza između čaršije formirane oko Starog mosta i mahala koje su
nastajale na sjeveru. U urbanističkoj karti grada, iz 1881. god.,
vidimo da je i ulica poprimala izgled longitudinalne mahale, gdje su
’fasadna platna’ sačinjavali visoki zidovi, objekata, avlija ili
bašća, koji su razdvajali stambene komplekse od ulice.
Nakon Austro-Ugarske ankesije 1879.godine, pojavljuje se novi
koncept ulice, koji izlazi kao produkt reorganizacije funkcija. Na
mjestu nekadašnjih bašći, i porušenih objekata, izgrađeni su novi
objekti, kako bi se formiralo lice ulice. Kultura koju su Austro-Ugari
donijeli na ove prostore u mnogome se razlikovala od osmanske, samim
tim i odnos prema prostoru. Rad kao funkcija ne odvaja se od
stanovanja u fizičkom smislu. Te dvije funkcije srastaju u jedan
objekt gdje je rad na prizemlju, a stanovanje na spratu. Ta
funkcionalna postavka je u mnogome promijenila urbanističku sliku.
Ulica nije više samo pravac koji treba da spoji dvije funkcije, jer
ne postoji distanca između ove dvije funkcije. Od sada ulica kao
najznačajnija jedinica urbaniteta5
postaje bitan faktor u društvenom životu čovjeka. Po svemu sudeći
ovdje se već možemo koristiti terminom funkcionalističkog grada6,
čiji sastavni dio je i ulica koju poznajemo u ovom periodu.
Ta njena uloga evoluirala je u periodu nakon drugog svjetskog rata i
zadržala se do ratnih razaranja od 1992.-1995. godine kad je ovaj
urbani mozaik pretrpio veliku destrukciju.
Proces obnove urbanog tkiva, dešava se na različitim nivoima u
skladu sa generalnim planom, kojeg u ovom slučaju čini Regulacioni
plan Starog grada u Mostaru, usvojen na sjednici općine Stari grad -
Mostar održanoj 10.05.2001...7
U Regulacionom planu su istaknuta pitanja značajna za rehabilitaciju
i očuvanje Starog grada, i to na dva nivoa. Na prvom nivou se radi o
generalnom okviru djelovanja, koji postavlja osnovne principe za
intervencije u historijskoj zoni, a to uključuje i propise za
upotrebu zemljišta i objekata da bi se potaknule upotrebe i funkcije
koje najviše doprinose očuvanju tradicionalnog duha, a to se
odražava u vidu specifičnosti intervencija. Drugi se nivo odnosi na
detaljno planiranje na odabranim zonama, koje su pod utjecajem
neadekvatnih transformacija i zahtijevaju hitne intervencije. Ovaj
nivo podrazumijeva poboljšanje infrastrukture, saobraćaja, a u nekim
slučajevima i proširenje upotrebe zemljišta.
5.1.NEOPHODNE INTERVENCIJE
Intervencije mogu biti pojedinačne ili planske. Kada govorimo o
pojedinačnim, podrazumijevamo intervencije na objektima8,
parking prostorima, zahvati na uličnom parteru ili aktiviranje
manjih otvorenih prostora.
Planske intervencije podrazumijevaju promjene funkcija i karaktera
određenog prostora. Dispozicijom postojećih i uvođenjem novih
funkcija unutar Fejićeve ulice, cjelina bi postala kompaktnija.9
Jedan od osnovnih problema koji ova ulica danas ima jeste saobraćaj:
kolski i stacionarni. Iako ova ulica jednim dijelom pripada zoni
Starog grada, to ne sputava mnoge građane da parkiraju svoje
automobile na mjestima najbližim odredištu na koje su krenuli. Ovaj
problem je nastao kao posljedica modernizacije društva i kao takav
se nije uklopio u stare strukture. Dodatne negativne posljedice su:
fizičke prepreke kretanju pješaka, uništavanje partera, i stvaranje
buke koja remeti kompletnu harmoniju koja je neophodna u jednoj
ovakvoj ulici. Iz tog razloga je neophodno izvršiti intervencije
kako bi se ovaj problem barem ublažio, ako ga nije moguće totalno
ukloniti.10
Odlaganje i odvoz smeća, također, predstavlja veliki problema sa
aspekta higijene i estetskog izgleda ulice.
Jedan od najružnijih primjera jesu kontejneri koji se nalaze ispred
Vakufske palate, preko puta Karadžozbegove džamije, gdje svaki
turist koji dođe u Mostar navrati da obiđe spomenike kulturnog
naslijeđa i jedan ovakav primjer zasigurno ne ostavlja lijepu sliku
o građanima Mostara, u očima tih ljudi.
Opterećenje i stres pod kojim žive ljudi izbrisao je sistem
vrijednosti, tako da konkretno taj kontejner jer je neophodan
element u svakidašnjem životu ljudi, srasta sa ruševinom Vakufske
palate i kao da više niko uopće i ne razmišlja da mu tu nije mjesto.
Ovdje je bitno istaći ove detalje koji su više psihološki procesi
unutar društva i nisu najdirektnije vezani za arhitekturu i
urbanizam, ali su sigurno ključni i polazni problemi, čije rješenje
bi u mnogome olakšalo sve ostale intervencije. Dakle, u onom
trenutku kada bi svijest ljudi o okolini i prostoru u kojem žive
dostigla taj nivo da ustanove nenormalnost postavke određenih
elemenata u prostoru, tada bi sigurno uz pomoć stanovništva,
njihovih želja i savjeta puno lakše dolazili do rješenja koja bi
odisala duhom urbane sredine.
U Fejićevoj ulici se susrećemo sa širokim spektrom problema urbanog
karaktera, bilo da se radi o čisto pješačkom (komunikacijskom)
dijelu ulice ili pak o otvorenim prostorima.
Duž ulice postoje dva manja otvorena prostora. Oba su pripadala
džamijskim kompleksima. Jedan se nalazio u sastavu Karadžozbegove
džamije, a drugi u sastavu Roznamedžijine džamije. Postoji još
nekoliko manjih tačaka gdje bi se mogao organizovati otvoreni
prostor.
Ovisno o vrsti prostora koji je neophodno tretirati, ili zahvata
kojeg treba izvršiti, imamo slijedeće kategorije intervencija na
otvorenom prostorima:
I kategorija - generalna intervencija unutar otvorenog
prostora ili jedne urbane cjeline (npr. Bišćevića susjedstvo), koja
podrazumijeva stvaranje kompletne cjeline kako bi trebao izgledati
taj prostor nakon intervencije prema već određenim smijernicama.11
II kategorija - uređenje partera:
popločavanje
ozelenjavanje
ulična rasvjeta
postavljanje urbane opreme.
III kategorija - materijalizacija:
Podrazumijeva sve intervencije kategorije II i njihovu detaljnu
obradu.
Navedene kategorije predstavljaju smjernice u okviru urbanističkog
aspekta i neophodnih intervencija koje se trebaju izvršiti u
Fejićevoj ulici.
6. ARHITEKTONSKI
ASPEKT
Arhitektonski prostor se može definirati kao ’konkretizacija’
egzistencijalnog prostora. Egzistencijalni prostor je psihološki
koncept koji čovjek stvara kako bi lakše doživio okolinu u kojoj se
nalazi, a ’arhitektonski koncept’ je fizički vid i rezultat toga
odnosa. Arhitektonski izraz je produkt jednog vremena, i recipročan
je načinu življenja jednog perioda.
Ako uzmemo u razmatranje urbanu cjelinu, kakva je Fejićeva ulica, i
promatramo je s početka 20.-og vijeka i danas na početku 21.-og
vijeka, uočiti ćemo veliku transformaciju u ’patentu’ izrade
objekata i otvorenih prostora koji je sačinjavaju. Urbana postavka
prema kojoj je izrađena ulica kao i objekti i otvoreni prostori u
njoj su izravno vezani za postavku standarda i života ljudi u njoj.
Na taj način se postiže sklad u životu ljudi, prijatan osjećaj pri
boravku u prostoru koji prati mogućnosti ljudske svijesti.
Problem koji je neophodno riješiti nastaje u onom trenutku kada dođe
do nesklada između ljudskih potreba i mogućnosti koje ulica pruža.
Taj slučaj se pojavljuje u ovom primjeru. Nakon ratne destrukcije,
nisu devastirani samo objekti u fizičkom smislu. Koncept ulice, koji
je nekad postojao, je izbrisan. Trenutno smo u situaciji da
promatramo proces u kojem se arhitektonska struktura ulice obnavlja,
a polako nestaje ulica kao identitet, koji je naglašen u ranijem
tekstu. Da bi došli do optimalnog rješenja, moramo integrisati
fizičku strukturu ulice sa sadržajima koji se u njoj nalaze.
Činjenica je da u ovom primjeru imamo strukturu i sadržaj koji se
kose jedan sa drugim a još kada shvatimo da govorimo o glavnoj
pješačkoj ulici, onda je očigledno da je neplanskim i neadekvatnim
zahvatima duž ulice, došla u pitanje sama njena funkcija.
Evidentno je da u Fejićevoj ulici preovladavaju sadržaji tipa kafe
barova i mini trgovina. Analize su pokazale da u ovoj zoni nemamo
toliku potrebu za ovim sadržajima, pogotovo ako uzmemo u obzir
buduće intervencije (npr. lokalitet robne kuće Razvitak, gdje se
predviđa izgradnja velikog shoping centra).
Osim ovih činjenica, analizom arhitektonske strukture, vrlo lako
dolazimo do zaključka da je prisutan jedan opći nesklad, koji
upućuje na zaključak da se obnovi ulice pristupilo neplanski, bez
ikakvog osvrta na ono što je tu nekad bilo, da se niti jedan dio
nije tretirao kao cjelina unutrar ulice, već je svaki objekt zasebno
obrađen, napravljena loša kopija onog što je nekad postojalo a
nikada se nije razmatrala mogućnost interpolacije modernog
arhitektonskog izraza u historijske arhitektonske strukture.
Ovakav pristup bi se najlakše mogao nazvati ’nužnim zlom’, jer je
vjerovatno bio jedina solucija u datom vremenu usljed nedostatka
financijske ili društvene potpore.
Vrijeme u kojem danas živimo jako brzo prolazi, gotovo svakog sata
postoji neka novina i teško je ostaviti upečatljiv trag u jednom
takvom vremenu. No, ipak je neophodno zabilježiti ovaj period na
način da će on zasigurno za pedeset ili sto godina biti historija
koja će činiti ne samo jednu ulicu, nego i čitave gradove. Neophodno
je ostaviti trag u toj historiji kako bi se napravio put kojim će
buduće generacije moći rasuđivati što je bilo dobro, a što ne, na
isti način na koji mi danas koristimo elemente prošlosti i
postavljamo ih na mjesta za koja smatramo da su najadekvatnija.
To je jedan od razloga da i ovaj rad u svom naslovu sadrži riječi
evolucija12,
savremeno, kontekst.
Umijeće shvatanja vremena u kojem se nalazimo u zadatom trenutku
jeste formula koja pomaže proces stvaranja u kontekstu. Iako je
evolucija širok pojam, kada se radi o ulici, onda se misli na
transformaciju prostora u urbanom, arhitektonskom i funkcionalnom
smislu. Već ranije je pomenut urbanizam kao činilac ovog slojevitog
procesa i predstavljene su neophodne smjernice za intervencije koje
se moraju izvršiti u konkretnom primjeru.
Svim intervencijama prethode arhitektonske analize: namjena objekata,
historijska pripadnost, spratnost, ..., materijalizacija, koje
rezultiraju valorizacijom. Ovo predstavlja osnovu sa koje se može
krenuti u prijedlog za intervencije.
Kada je neophodno izvršiti intervenciju?
Uzmimo na primjer, slučaj u kojem je urbanistička analiza pokazala
da se radi o pješačkoj ulici. Nakon arhitektonske analize,
ustanovljeno je da je ulica prema namijeni najvećim dijelom stambena
sa poslovnim prostorima u prizemlju objekata. Sada se postavlja
pitanje na koji način, kojim intervencijama je moguće sa jedne
strane ostvariti normalan život stanara ove zone, bez buke, sa
otvorenim prostorima za djecu i odrasle, a sa druge strane stvoriti
pješačku zonu visokog standarda sa optimalnom ponudom neophodnom za
ekonomski razvoj te ulice?
Ova vrsta problema je karakteristična za gradske zone koje su
nastajale neplanski, odnosno kako je koji period dolazio tako su se
one nadograđivale, pa je svaki period donosio nešto svoje, zadržavao
nešto od onog što je prije bilo, i na taj način kroz vijekove
poprimala današnju formu.
Ovakav način je postao problematičan kada su se ljudske potrebe
počele širiti brže nego je to fizički bilo moguće ostvariti, tako da
je fizički prostor ostao znatno manji od onog što podrazumijeva
neophodno za normalan život.
Glavni cilj je prostor za život ljudi. S toga, rade se intervencije
koje mogu dati optimalno rješenje za probleme koji egzistiraju u
ovoj zoni.
Jedan od problema koji postaje sve kompleksniji, jeste problem
stacionarnog saobraćaja. Gdje god pogledamo duž cijele ulice, vidimo
parkirane automobile. Apsolutno ne postoji respekt niti prema
sakralnim objektima, spomenicima kulture ili bilo kojoj drugoj vrsti
objekata. Automobili su parkirani ispred ulaznih vrata u javne
objekte, u stambene objekte, vrlo često u samoj staroj jezgri grada.
Ovaj problem nije lako riješiti. Najefikasnija rješenja zahtijevaju
velika novčana ulaganja i iako je to vrlo često jedino rješenje,
lokalne vlasti se teško odlučuju na takav potez.
6.1. NEOPHODNE INTERVENCIJE
Arhitektonske intervencije vršimo na više nivoa. Prvo što je
neophodno uraditi duž cijele ulice, jeste pregrupisanje funkcija u
prizemlju objekata. Ova intervencija je neophodna jer trenutno
stanje pokazuje prvo, da ne postoji balans među zastupljenim
funkcijama, a drugo da je redoslijed i postavka tih funkcija
nelogična. Čest je slučaj da imamo pekaru pored prodavnice obuće,
ili kafe bar pokraj lutrije, itd. Neophodno je prestrukturirati
postojeće stanje na način da se zadovolje potrebe vlasnika, ali je
neophodno da postoji određeni tok koji vodi kroz ovu pješačku zonu.
Također je neophodno izvršiti i fizičke intervencije. U slučaju Fejićeve ulice, fizičke intervencije se mogu podijelili u tri
kategorije:
I kategorija - devastirani objekti koji imaju arhitektonsku
ili ambijentalnu vrijednost i koji pripadaju kulturnom naslijeđu
II kategorija - objekti ili dijelovi ulice na kojima je
neophodno izvršiti novo projektovanje
III kategorija - intervencije na fasadnim platnima:
1. harmonizacija fasadnog platna regulisanjem spratnosti objekata
2. proporcije otvora u odnosu na površine fasada
3. finalni sloj fasadnog platna i materijalizacija otvora
Svi ovi navedeni elementi čine smjernice koje je neophodno poštovati
pri sagledavanju arhitektonske strukture ulice. Na taj način je
moguće dobiti optimalne rezultate i Fejićevoj ulici vratiti sjaj
koji je nekada imala. Naredno poglavlje obrađuje pojedine zone u
ulici. U zavisnosti od problematike u zadanoj zoni, prijedlog za
intervencije je usklađen prema vrstama intervencija ili kategorijama
unutar intervencija.
Urbanistički aspekt i arhitektonski aspekt sagledavaju prostornu i
funkcionalnu stranu ulice, mogućnost njene transformacije na način
da se fizičkim djelovanjem, intervencijama na otvorenim prostorima i
intervencija na određenim objektima, dobije slika koja odgovara
jednoj pješačkoj zoni. Ali to je još uvijek njena fizička
egzistencija, koja jeste bitna ali uvijek će ostati samo baza za
razvoj one dimenzije koja ulici daje život. Ta dimenzija je održivi
razvoj, koji zasnovan na bazi urbanističkih i arhitektonskih
intervencija mora održati život u ulici. Da bi se izbjegla ulica ’maketa’,
neophodno je paralelno sa urbanističkim i arhitektonskim
intervencijama, izvršiti ekonomsku analizu, a zatim u skladu sa tom
analizom intervencije koje bi ovu ulicu učinile održivom.
Fejićeva je dobra podloga za jednu globalnu intervenciju, a u
narednom poglavlju će biti prikazana konkretna problematika ulice i
moguće intervencije u njoj.
(nastavlja se)
1. Na primjer ulica St. Michel u Parizu,
oblikovana nizom radnji, štandova za knjige i caffe-ima u
prizemljima visinom ujednačenih objekata, mnogo je udobnija od
Market Street-a u San Francisku, koja je istovremeno neprijatna i
kao saobraćajnica, a i kao pješačka zona.
U neke se ulice rado vraćamo mnogo češće,
ne samo zbog obaveza koje imamo. Moguće je da dio svog života vežemo
za određenu ulicu, ne samo radi potreba koje imamo, nego zato što
nas neke ulice i prostori podsjećaju na lijepe trenutke u životu.
2. ”BEHAR” časopis za kulturu i društvena pitanja, godina IX, broj
46, Zagreb, I-II 2000., str. 4, Safet Sarić ”Fejića ulica”.
3. Jasno je da većina gradova čiji razvoj bilježimo još u Srednjem
vijeku, ima stari grad formiran prema potrebama ljudi, bez ikakve
uspostavljene mreže. Tek naknadno izgrađeni dijelovi su
sistematizirani i postavljeni u mreže. Halprin, Laurens: Gradovi,
Građevinska knjiga, Beograd, 1974.
4. Iz časopisa ”Most”, 94 (5), Mostar V/VI, 1996. god.
5. Urbanitet je u našem jeziku preuzet iz engleskog jezika:
Urbanity, eng. - uglađenost, učtivost, uljudnost.
6. Formiranje tzv. funkcionalističkog grada, čiji je koncept, na
koji je presudni uticaj imo Le Corbusier, zasnovan na osnovnim
postavkama zoning plana s tri osnovne funkcije (stanovanje, rad i
rekreacija) i slobodnostojećih izgradnji velike spratnosti. Ovaj
razvoj prati i promoviranje novih tipova gradskih ulica avenija,
bulevara i ringova. U Bosni i Hercegovini se ovi tipovi ulica
pojavljuju poslije 1879. godine, a koncept funkcionalističkog grada
se počeo primjenjivati tek nakon drugog svjetskog rata, poslije
1945. godine, pri izgradnji novih stambenih naselja sa tipskim
projektima stambene izgradnje.
7. U prethodnom poglavlju su predstavljene zone planiranja i ciljevi
Regulacionog plana.
8. Pogledati u narednom poglavlju 7. Arhitektonski aspekt, str.29.
9. Potrebno je izvršiti analizu postojećih funkcija u ulici i na
osnovu nje izvršiti intervenciju u smislu reorganizacije unutar
ulice kako bi se dobio neophodan sklad.
10. Vidjeti u prilogu predstavljene
mogućnosti regulisanja kolskog i stacionarnog saobraćaja.
11. Ovaj i svi ostali konkretni primjeri u ulici na kojima je
neophodna bilo koja vrsta intervencije, biće detaljno obrađena u
narednom poglavlju: 8. Podzone Fejićeve ulice, str. 33.
12. Evolucija lat. evolvere - izvaljati, razmotati, razviti. |
|
|