Mirka Pavlović
BAHRIJA NURI-HADŽIĆ
Velika evropska operna primadona |
U Beogradu je od 16.-19. novembra 1994. godine održan
Naučni skup "125 godina Narodnog pozorišta u Beogradu", posvećen
jubileju ove pozorišne kuće. Radove sa ovog skupa objavila je
Srpska akademija nauka i umjetnosti 1997. godine. Jedan od
radova je i tekst gospođe Mirke Pavlović o velikoj opernoj divi
Bahriji Nuri-Hadžić, kćerki čuvenog mostarskog književnika Osmana
Nuri-Hadžića objavljen na stranicama 417-436. Kako je ovo jedini
tekst koji pokušava obuhvatiti cjelokupno operno stvaralaštvo
Bahrije Nuri-Hadžić, čitaocima Mosta, prenosimo ga u
cijelosti.
"Eine Grösse aus Belgrad" - "Veličina iz Beograda"1,
tako su Bahriju Nuri-Hadžić najavljivali na operskim scenama
centralne Evrope polovinom 30-tih godina ovoga vijeka.
Svakako da među ne tako malim brojem
operskih pjevača koji su se iz Beograda sa uspjehom
otiskivali u svijet2, Bahrija Nuri-Hadžić je na
internacionalnom nivou postigla najviše, iako je preko operskog neba
preletjela kao meteor. Njena vrhunska karijera trajala je jedva
desetak godina. Povratak na scenu poslije gotovo iste tolike pauze
nije značio pad njenih glasovnih i umjetničkih vrijednosti. Ali,
pored niza prelijepih kreacija koje je ona u posljednjem periodu
svoje operske karijere u toku 50-tih ostvarila, nije bilo
spektakularnih uloga iz 30-tih, niti je bilo spektakulamog
repertoara u Narodnom pozorištu. A kakvi su bili njeni dometi
najbolje govori podatak da više od pola vijeka pošto ih je
ostvarila, još uvijek su se uz neke premijere pominjale njene uloge
i reprodukovale njene fotografije, a od nje iz tih pozorišta traženo
da zabilježi svoja sjećanja. Posljednje priznanje koje je dobila
bila je Sedmojulska nagrada za životno djelo 1988. godine.
Bahrija Nuri-Hadžić je rođena u
Sarajevu 4. marta 1904., a umrla u Beogradu 24. oktobra 1993.
Poticala je iz dobro stojeće i vrlo obrazovane muslimanske porodice
u kojoj su, i pored strogo tradicionalnih vrijednosti i normi, bila
široko otvorena vrata za dostignuća evropskih kulturnih tekovina i
pogleda na svijet3. Vaspitanje i okruženje u kome
su rasle Bahrija i njene tri sestre odigrali su znatnu ulogu
u karijeri i životu buduće operske primadone.
Sa prelaskom u Beograd, sredina i
ambijent se potpuno mijenjaju, što je ona slikovito objašnjavala već
činjenicom da je mati zauvijek skinula zar. Od te 1921, Bahrija
Nuri-Hadžić će do kraja života, i pored povremenih
stranstvovanja, ostati vezana za Beograd.
|
|
Bahrija Nuri-Hadžić
|
Prije preseljenja u Beograd, Bahrija
Nuri-Hadžić je poslije uobičajenog u ono vrijeme muslimanskog
osnovnog školovanja, pohađala školu kod časnih sestara, a uporedo je
bila upućivana i u osnovna muzička znanja - klavir i violinu. U
Beogradu
je upisuju u muzičku školu4 da nastavi učenje klavira. Ali
uskoro, iskusni pjevački pedagog Ivanka Milojević primjećuje u horu
posebne pjevačke mogućnosti mlade Bahrije i uzima je u svoju klasu,
da bi već slijedeće godine upozorila njene roditelje da se radi o
izuzetnom vokalnom materijalu i da je treba poslati na studije u
neki od većih muzičkih centara. Opredijelili su se za Beč gdje s
jeseni 1923. Bahrija polaže prijemni ispit u Muzičkoj akademiji i
bude odabrana od strane poznatog pedagoga dr. Lirhamera (Lierhammer)
za njegovu klasu. Sa prof. Lirhamerom Bahrija Nuri-Hadžić je radila
pet godina, a i kasnije je kada je god mogla, što i objašnjava njenu
izvanrednu vokalnu tehniku i stalno usavršavanje u toku godina.
Nuri-Hadžićeva je studije završila 1928.
godine. Od ponuda za više operskih kuća odlučila se za operu u
Bernu, čiji će član da bude u toku naredne tri sezone. Pored niza
uloga koje je pjevala u tekućem repertoaru, prema podacima koje smo
dobili od direkcije pozorišta u Bernu 1987, ona je u tom periodu
pjevala u 23 premijere, odnosno obnove, uključujući i ulogu Salome,
koja će je proslaviti.
Kao bivši državni stipendista, a na
inicijativu Stevana Hristića, tadašnjeg direktora, s jeseni 1931.
Bahrija Nuri-Hadžić postaje član Beogradske opere. Prvi njen nastup
bio je na premijeri opere Saloma Riharda Štrausa (R. Strauss), i
izazvao je oštre reakcije pojedinih krugova i nekih crkvenih
ličnosti5, ali i neviđenu popularnost široke publike - od elite
pa do, vjerovali ili ne, malih ljudi sa pijaca. Od tada pa do kraja
prve faze njene karijere 1943. godine, kao i u završnoj fazi u toku
između 50-tih, Bahrija Nuri-Hadžić ostaje vezana za Narodno
pozorište, mada 30-tih i 40-tih povremcno prekida stalne ugovore sa
pozorištem, zbog čestih inostranih gostovanja. Recimo, godinama je
bila stalni gost u Pragu, gdje je pjevala neke uloge desetine puta,
a samo Jenufu u originalu 14 puta. Pored preko 60 uloga (vidjeti
spisak na kraju!) koje je pjevala u Beogradu, Zagrebu i inostranstvu
(Beč, Bern, Cirih, Prag, Bratislava, Varšava, Krakov, Ljvov, Grac,
Minhen, Frankfurt, Sofija, Aleksaudrija, Kairo, Istambul) i poziva
za San Francisko, Čikago, London, Australiju, kulminacione tačke u
njenoj karijeri su bila dva događaja: svjetska premijera u Cirihu
1937. nedovršene opere Lulu Albana Berga, i takođe u Cirihu, uloga
Salome 1939. pod palicom samog kompozitora Riharda Štrausa, a
povodom njegove 75-godišnjice. U napisima tom prilikom - dvije
predstave pod upravom Štrausa, a dvije pod upravom H. Svarovskog (H.
Swarowsky), neki listovi su podsjetili i na njeno jedinstveno
ostvarenje uloge Lulu dvije godine prije toga (npr. Tages Anzciger,
21.05.1939, Cirih). Uostalom, premijera, opere Lulu je bila
međunarodni kulturni događaj komu su prisustvovale čuvene ličnosti
iz književnog i muzičkog svijeta Evrope i Amerike6. Opšta ocjena
je bila da je Bahrija Nuri-Hadžić bila "idealna Lulu" koja je u
svojoj interpretaciji "umijela da spoji zavodničku ljupkost, poročnu
izopačenost, djetinju čednost i vrhunsko glasovno majstorstvo"
(Züricher Zeitung, 4.i 19.06.1937).
Sasvim je vjerovatno da su glumački i
pjevački kvaliteti ove umjetnice utjecali i na koncipiranje
pojedinih dijelova jedinstvene poteškoće uloge Lulu. Kritičar
bečkog
lista Der Tag7 izrazio je čak mišljenje prilikom premijere da
Bergova opera ima da zahvali za ogroman uspjeh izvodačima, a prije
svega nosiocu glavne uloge Nuri-Hadžićevoj. Koliki su utisak
ostavile pojedine uloge ove umjetnice govori i činjenica da je još
početkom 80-tih dobijala pisma od nepoznatih koji su se sjećali
njenih ostvarenja i dopise sa molbom da napiše svoja sjećanja, što
je ona i učinila povodom obilježavanja 150 godina pozorišta u
Cirihu. Njen napis u kome se zadržava na premijeri opere Lulu i na
svojoj ulozi Salome pod upravom Štrausa štampan je u
Godišnjaku
Ciriške opere za 1984/5 godinu8.
Sa ovim smo dodirnuli vjerovatno i
najbolniju tačku u vezi sa Bahrijom Nuri-Hadžić, a to je da sve što
je ostalo od njene umjetnosti, to su napisi i pokoja fotografija.
Iako su u vrijeme njenih vrhunskih dometa gramofonske ploče bile već
uobičajeni rekvizit svake građanske kuće, zvučni snimci glasa
Bahrije Nuri-Hadžić ne postoje. I u ovome je došla do izražaja jedna
od karakteristika NuriHadžićeve kao ličnosti: često je ostavljala
da za nju neko drugi uradi ono što je potrebno, da neko drugi donese
neku odluku umjesto nje, da neko drugi preduzme korake za rješavanje
nekog njenog problema. Ako se uzme u obzir neki njeni potpuno
neobjašnjivi životni potezi, utisak je da je duboko u njoj bilo
vjerovanje u sudbinu, fatum, i da će se stvari rješavati mimo nje.
Već sam susret u Bernu sa dirigentom Valterom Herbertom (Walter
Herbert, umro 1975. u USA), čovjekom ogromne kulture, koji je možda
i najzaslužniji za izgrađivanje njene operske ličnosti i njenog
repertoara, bila je slučajnost. Njihova saradnja i zajednički život,
vrijeme koje je ujedno i vrijeme najvećeg umjetničkog uspjeha
Nuri-Hadžićeve, trajali su dotle dok Valter Herbert zbog progona
Jevreja u Njemačkoj nije krajem 30-tih prešao u USA, gdje je
produžio vrlo uspješnu karijeru kao dirigent u San Francisku i
direktor opere u San Dijegu. Iako je krajem 30-tih osigurao put za
Ameriku, za nju je njegov odlazak značio sudbinski razlaz, tako da
su svi njegovi pokušaji da je dozove ostali bezuspješni. Drugovaće
ponovo 30 godina kasnije. U međuvremenu ona sreće čovjeka - poznatog
hirurga i profesora univerziteta, udaje se za njega i po njegovoj
želji napušta svoju blistavu karijeru. Zatim gotovo deceniju provodi
u domaćim poslovima, gajenju pilića, susretu sa prijateljicama
kojima je kartanje bila najomiljenija zabava. Na podstrek nekolicine
muzičara (O. Danon, V. Dragutinović, S. Janković, kao i kostimografa
Milice Babić i upravnika Milana Bogdanovića), ona se iznenada
početkom 50-tih ponovo vraća u pozorište i daje tokom narednih
nekoliko godina niz zapaženih uloga, ali sada u okviru uobičajenog,
standardnog repertoara: Aida, Trubadur, Travijata, Don Karlos,
Otelo, Bal pod maskama, Figarova ženidba, Don Žuan, Hofmanove priče,
Manon, Andre Šenije.
I tako o ostvarenjima jednog od
najznačajnijih i svakako najreprezentativnijih operskih umjetnika
srpskog pozorišta možemo da sudimo samo na osnovu stotinak stranih i
domaćih kritika i napisa i pokojeg svjedočanstva. Iz ovih saznajemo
o njenoj izvanrednoj scenskoj pojavi, moći vladanja svakim likom,
umijeću da i najmanji detalj iskoristi za karakterizaciju lika (npr.
igra maramicom grofice u Figarovoj ženidbi), o majstorstvu i
savremenosti njene glume i izvanrednoj dikciji, o nenadmašnom načinu
na koji je znala da nosi kostime (recimo u Aidi - "kraljevski"!),
itd9. Inače prijatelji je pamte kao ličnost "vitku, skladnu,
prelijepe figure i čudesne elegancije", vedru i punu životne
radosti, vrlo komunikativnu, izuzetno putenu ženu i umjetnicu,
ponekad hirovitu, često nepredvidljivu, ličnost bez zavisti i
gorčine, mada osjetljivu na ironične dosjetke kolega ili kritičke
opaske pojedinaca. Inostrana štampa ju je ponekad najavljivala kao
"lijepu kao slika Turkinju", što je ona redovno opovrgavala čak i
preko poslanstava, napominjući da ona jeste muslimanka ali da nije
Turkinja i da je njen maternji jezik srpski.
***
Ono što će vjerovatno najviše da
interesuje buduće generacije jeste : U čemu je bila tajna umjetnosti
Bahrije Nuri-Hadžić? Kao što je poznato, pjevala je pod palicom
Riharda Štrausa, Hansa Svarovskog, Valtera Herberta, Rudolfa
Moralta, Georga Šela, Roberta Denclera, Milana Zune, Albena Nefa,
Jozefa Kripsa, a od domaćih: Lovre Matačića, Ivana Brezovšeka,
Stevana Hristića, Krešimira Baranovića, Predraga Miloševića, Oskara
Danona. Nisu manje inpresivna ni imena reditelja koji su režirali
predstave u kojima je pjevala: Lotar Valerštajn, Valter Felzenštajn,
Klemens Koh, Karl ŠmidBlos, svojevremeno čuvena Saloma Marija
Guthajl-Šoder, Jozef Turnau, a u Beogradu najviše Josip Kulundžić,
Erih Hecel, Mladen Sabljić. Pjevala je i sa nekim od vodećih pjevača
svoga vremena, kao: Riza Stivens, Rihard Tauber, Alfred Pikaver,
Erik Halstrem, Aster Štig10. Po završetku rata Jozef Krips joj je
u Beču ponudio da sa njom priprema Salomu, a bečka agencija
Vladarski da 1949. pjeva Salomu povodom 85-godišnjice
Riharda
Štrausa. Obe ponude je odbila izgovarajući se da više ne pjeva, a u
suštini po sopstvenom kazivanju smatrala je da njene godine nisu
više za tu ulogu.
|
Rahman Šabanović:
Ilustracija
|
Ali, nisu se za Bahriju Nuri-Hadžić
interesovale pozorišne kuće, vodeći dirigenti, slavni reditelji,
poznati pjevači i koncertne agencije. Njeno ime se vezuje i za neke
od najistaknutijih kompozitora onoga vremena: Rihard Štraus je rekao
daje na takvu Salomu čekao 35 godina; Berg ima nju u vidu kada
komponuje svoju Lulu; Albert Rusel (A. Roussel) je prati na klaviru
kada pjeva njegove pjesme; takođe i Šimanovski (Szymanowski);
Dariis
Mijo (D. Milhaud) piše kritike o njenoj Lulu i bilježi da je
"bila
božanstvena"; Hristić na nju misli komponujući operu
Nečista krv!
***
Ne treba zaboraviti da Bahrija
Nuri-Hadžić nije bila samo veliki umjetnik, već je bila i veliki
radnik: radila je po 10 sati dnevno, pa su se u toku dana
smjenjivali po tri i četiri korepetitora. Bila je veoma ambiciozna
da do savršenstva dovede svaku ulogu, uz stalni napor da je sve više
dotjeruje. Pored svog profesora, sa kojim se godinama konsultovala,
radila je povremeno i sa drugim poznatim pedagozima. Uloge je
produbljivala na osnovu literature koja je bila u osnovi pojedinih
opera. Recimo, Salomu Oskara Vajlda (O. Wilde), znala je napamet.
Pojedine uloge je obrađivala sa čuvenim režiserima (Felzenštajnom,
Valerštajnom, Klemensom, Kohom, Marijom Guthajl-Šoder), nekada i
plačajući im posebno za časove. "Igru sedam velova" je pripremala sa
Ninom Kirsanovom. A i da ne govorimo da je godinama bila upućivana
od strane izvanrednog muzičara Valtera Herberta. Zbog njene
upornosti u radu, bilo je kolega koji su čak smatrali da je
"bubalica". A njeno mišljenje je bilo da je talenat ravno 1, sam rad
je ravan 0, ali da zajedno čine 10!
A šta zapravo govore kritike o
umjetnosti Bahrije Nuri-Hadžić! Prije svega, sve su jednoglasne u
tome da je bila umjetnica "rijetke mnogostranosti, podjednako dobra
u visokom dramskom fahu, kao i u koloraturnom"; "da magistralno
vlada svim pjevačkim registrima"; da je "univerzalna pjevačica",
"pjevač velike kulture", da je "snaga njenih scenskih moći
neograničena - dramski, psihološki i pjevački", a da je njena Saloma
"magistralna kreacija"; Lovro Matačić izjavljuje da se njeno
pjevanje "ne sluša uhom nego kičmenom moždinom"11. Čuveni
dirigent Erih Klajber (E. Kleiber), u to vrijeme generalni muzički
direktor Državne opere u Berlinu, pošto je čuo njenu
Lulu, izjavio
je da bi ona kod njega pjevala i Karmen! Uostalom o njenim
mogućnostima govore i uloge koje je ostvarila: od Salome Riharda
Štrausa do operete Johana Štrausa; od Vagnera do
Lehara; od
vratolomnih koloratura u Lulu i prozračnih u Travijati do
mecosopranskih uloga Frike, Puka, Ksenije, druge Norne i
Lote; od
Gluka i Mocarta, preko Vebera, Verdija, Pučinija, Masnea,
Šarpantjea, Bizea, Čajkovskog i Musorgskog, do savremenih: R.
Štrausa, E. D'Albera, A. Berga, O. Šeka, M. Branda12. U tom
ogromnom rasponu, neočekivane su nekada i njene naklonosti: voljela
je Salomu, Lulu, posebno Mirtokle i Mini; voljela je
Aidu, Violetu,
Lotu, Dezdemonu i Lujzu; voljela je i Euridiku i sve svoje uloge u
Mocartovim operama; više je voljela Mizetu od Mimi, iako je kritika
zabilježila da je Mimi "svojim glumačkim instinktom i savršenom
pjevačkom umjetnošću dala scenu umiranja koja pretstavlja najveći
domet operske reproduktivne umjetnosti na našoj sceni" (Zvuk 1932/3,
Beograd, str.361). Od uloga u Vagnerovim operama voljela je naročito
Sentu i Elizabetu. Nije voljela Ameliju, Tais, Đildu, a
Turandot i
Norma je uopšte kao djela nisu privlačile. Nije voljela ni Tosku sa
kojom se proslavila. Smatrala je i pored pozitivnih kritika
(Politika 1936, 2. IX i Zvuk 1932/3. str. 300) da nije bila dobra
Koštana i da je bila još gora Marženka. Za Koštanu je objašnjavala
da su joj ambijent i folklomi prizvuci u muzici bili strani, uz
napomenu da nikada nije otpjevala nijednu sevdalinku!
Iz kritika takođe saznajemo da je bila
čuvena po izvanrednim pijanisimima (tzv. Kopftone), da je imala
glas
"rijetkog obima, zasićenog tembra i velike pokretljivosti"
(Volksrecht), glas koji je "nosio" i "bez naprezanja dominirao nad
horom i orkestrom" (Travijata u Beču, 1937). "Organ g-ce
Nuri-Hadžić
prelazi preko svih teškoća partije i zvuči nad orkestrom, mek je i
sladak u pijano tonovima, a energičan u dramatičnim momentima"
zabilježio je bečki Tagblatt o njenoj Aidi marta 1934, a isto nešto
prije toga i list Tagwacht u Pragu. List Pravo Lidu bilježi da joj
je glas "boje zrelog crnog grožda". "Nježni vibrato", pak, ond. laki
tremolo koji je samo bio izražen, po mišljenju pojedinih kritičara
davao je posebno senzualni prizvuk njenom glasu.
Pored njenih fenomenalnih pjevačkih
mogućnosti, stalno se podvlači i ogromni dijapazon njenih glumačkih
sposobnosti i njeno proživljavanje i poniranje u psihologiju svakog
lika (Zvuk, 1932/3, str. 218), uz uvijek ponavljani zaključak da
je
ona "univerzalni talenat, glumački i pjevački". Kada se analiziraju
uloge koje je Bahrija Nuri-Hadžić voljela i one koje nije, jasno je
da su je privlačile samo one uloge u kojima je kroz glumu mogla da
se iskaže, prije svega one sa dubljom psihološko-dramatskom
podlogom, dok je nisu privlačile uloge, bez obzira na njihovu
muzičku vrijednost, u kojima su ti aspekti bili u drugom planu.
Ako se uzme u obzir da je Bahrija
Nuri-Hadžić svoju muzičku karijeru lako prekidala i da se poslije
toga muzikom uopšte nije bavila, čak ni interesovala za nove
interpretatorke njenih čuvenih uloga; da, iako je uspješno pjevala u
oratorijumima i solo pjesme, ta vrsta muzike nije je privlačila
(recimo, nije voljela, pored ostalih, ni Šubertove pjesme!); da
uopšte nije imala želje da svoje ogromno vokalno znanje i iskustvo
prenese na nekoga - nameće se pitanje: da li je Bahrija Nuri-Hadžić
u svojoj biti bila prije svega glumica, glumac rijetko obdaren
muzički i vokalno i sa izuzetno izgrađenim umijećem, odnosno, da li
je bila prije svega genijalni glumac koji se umjesto govornom
riječju izražavao pjevanjem? U svakom slučaju je neosporno da
je bila
"pjevač koji je instinktom bila vezana za pozornicu" (Politika, 4.VI
1938).
***
Uglavnom smo se zadržali na prvoj fazi
karijere Bahrije Nuri-Hadžić i na inostranim izvorima. Razlog je
bio, sa jedne strane, u tome što je ta dokumentacija "rasuta" u
raznim zemljama i po raznim listovima, pa tako u suštini
nepristupačna domaćim istoričarima opere, a sa druge - što ni sama
Bahrija Nuri-Hadžić drugu fazu svoje karijere, koja se odvijala
gotovo samo u Beogradu (pa prema tome bila propraćena u domaćoj
štampi), nije smatrala kao nastavak prve faze već samim tim što u
repertoaru Narodnog pozorišta nije bilo više "njenih" uloga.
|
Rahman Šabanović:
Ilustracija
|
Svakako da osvrt na umjetnost Bahrije
Nuri-Hadžić ne bi bio potpun ako se ne navedu bar dijelovi još neki
od prikaza o njenom ostvarenju uloge Lulu u istoimenoj operi
Albana
Berga sa kojim je ušla i u istoriju opere. Tako npr. Kritičar lista
Frankfurter Zeitung goveri o rafinmanu sa kojim je glavna uloga
tumačena i konstatuje da je Nuri-Hadžićeva "pjevački i glumački bila
predestinirana za tu ulogu". List Prager Presse je zabilježio:
"...vladala je sa zadivljujućom umjetnošću preteškom naslovnom
ulogom". Les Beaux Arts: "Nuri-Hadžićeva je ostvarila veličanstveno
ličnost Lulu". Die Stunde u Beču: "...izvanredna je bila kao
Lulu i
pjevački i glumački". The Times of London: "Nuri-Hadžićeva je
briljantno gospodarila velikim teškoćama svoje super osjetljive
uloge i uspjela da spoji melodramsku radnju i muziku u jedinstvenu
fascinantnu sliku". New York Times: "Umjetnica se pokazala ne samo
kao iznenađujuće darovita pjevačica, već i kao izuzetno nadahnuta i
fascinantna glumica". Le Journal de Géneve: "Lik Lulu - ubitačna
uloga koliko sa scenske tačke gledišta, toliko i sa vokalne - našao
je idealnog interpretu u g-đi Nuri-Hadžić". Mnogi kritičari su već
tada isticali ogromnu teškoću da se nađe adekvatni umjetnik za ulogu
Lulu, a izvještač za list Züricher Zeitung je zaključio:
"Valjda ne
postoji još jedno opersko djelo u kome je ostvarenje glavne uloge od
tako presudnog značaja kao što je to slučaj sa Lulu... Za Salomu,
Elektru i Pentesileju će se uvijek naći izvjestan broj odgovarajućih
pjevačica. Ali Lulu koja zna da pjeva biće uvijek rijetkost..."
Uostalom, koliko je upečatljivo muzički i glumački bilo ostvarenje
Bahrije Nuri-Hadžićeve najbolje govore neki redovi u londonskoj
nedeljnoj reviji The New Statesman and Nation iz 1949, 12 godina
poslije premijere u Cirihu. Povod je bio prvo posljeratno izvođenje
na radiju Bergove opere u Beču. Naslovnu ulogu je pjevala
Ilona
Štajnberger (Steinberger). Kritičar pomenute revije je, pored
ostalog zabilježio: "... Bila je briljantna ideja kompozitora da
Lulu bude visoka koloratura, sa vokalnom linijom koja se kreće meko
sa obiljem melizama. Originalna Lulu Nuri-Hadžić je taj muzički
aspekt ostvarila do savršenstva ... što Ilona Štajnberger nije bila
u stanju da u potpunosti ostvari ..."
Bilo je kritičara koji su već prilikom
premijere zaključili: "...Nuri-Hadžićeva je sa sigurnošću kao u
transu ostvarila prvu Lulu koja će zauvijek ostati kao uzor..."
(Berner Tagwacht) i da je "na sceni živjela, mamila, patila
Lulu
koja će po svoj prilici ostati jedinstvena" (Neue Berner Zeitung)13.
Bahrija Nuri-Hadžić bila je izuzetna
Saloma, Mimi, Aida, potresna Mirtokle, čarobna Grofica, nježna
Margareta, duboko nesretna Violeta, prkosni izazivač sudbine
Mini,
raskalašna Mizeta, i još mnogo toga. Ali je prije svega bila i
poslije gotovo 60 godina ostala: jedina idealna Lulu i jedinstvena!
Preko operskog neba preletjela je kao
meteor, i za sobom ostavila, nažalost - samo pisani trag!
PRILOG - ULOGE BAHRIJE NURI-HADŽIĆ:
Kompozitor G. Verdi / djela i uloge:
Traviata (Violetta Valery), Trubadur (Leonora), Aida (Aida), Bal pod
maskama (Amelia), Don Carlos (Elisabeth), Otello (Desdemona), Moć
sudbine (Leonora), Sicilijanske večeri (Elena), Falstaff (Alice);
Kompozitor G. Puccini / djela i uloge:
Tosca (Floria Tosca), La Boheme (Mimi i Musette), La Fanciulla del
West (Minnie), Gianni Schicchi (Lauretta);
Kompozitor R. Wagner / djela i uloge:
Holanđanin lutalica (Senta), Tannhäuser (Elisabeth), Majstori
pjevači (Eva), Lohengrin (Elsa von Brabant), Zlato Rajne (Fricka),
Valkire (Sieglinde i Ortlinde), Sumrak bogova (II Norne), Parsifal
(Kundry i IV djevojka s cvijećem);
Kompozitor J. Massenet / djela i uloge:
Werther (Charlotte), Manon (Manon Lescaut), Thais (Thais);
Kompozitor W.A. Mozart / djela i uloge:
Figarova ženidba (Grafin), Don Giovanni (Donna Anna i Danna Elvira
), Čarobna frula (Pamina);
Kompozitor C.M.v. Weber / djela i
uloge: Čarobni strijelac (Agathe), Oberon (Pucek i Reiza);
Kompozitor R. Strauss / djela i uloge:
Salome (Salome), Kavaljer s ružom (Octavian);
Kompozitor J. Strauss / djela i uloge:
Sljepi miš (Adele), Baron ciganin (Saphi);
Kompozitor C.W.
Gluck / djela i uloge:
Orfeo i Euridice (Euridice), Ifigenija na Tauridi (Diana);
|
Kompozitor G. Charpentier / djela i
uloge: Louise (Louise);
Kompozitor Ch. Gounod / djela i uloge:
Faust (Marguerite);
Kompozitor G. Bizet / djela i uloge:
Carmen (Micaela);
Kompozitor U. Giordano / djela i uloge:
Andrea Chenier (Madeleine);
Kompozitor A. Ponchielli / djela i
uloge: La Gioconda (Gioconda);
Kompozitor L. Janaček / djela i uloge:
Jenufa (Jenufa);
Kompozitor B. Smetana / djela i uloge:
Prodana nevjesta (Marenka);
Kompozitor E. d'Albert / djela i uloge:
Mrtve oči (Myrtocle);
Kompozitor J.A. Halévy / djela i uloge:
Jevrejka (Rachel);
|
Kompozitor J. Offenbach / djela i uloge:
Hofmanove priče (Antonia, Giulietta i Olympia);
Kompozitor F. Lehar / djela i uloge:
Zemlja smiješka (sa Richardom Tauberom u Egiptu);
|
Kompozitor Alban Berg / djela i uloge:
Lulu (Lulu);
Kompozitor J. Weinberger / djela i
uloge: Švanda Dudak (Dorotka);
Kompozitor Max Brand / djela i uloge:
Mašinista Hopkins (Nell);
Kompozitor O. Schoeck / djela i uloge:
Erwin i Elmire (Elmire);
Kompozitor K. Goldmark / djela i uloge:
Kraljica od Sabe (Sulamit);
Kompozitor L. Róžycki / djela i uloge:
Casanova (Caton);
Kompozitor E. Humperdinck / djela i
uloge: Ivica i Marica (Taumännchen);
Kompozitor P.I. Tchaikovsky / djela i
uloge: Pikova dama (Lisa);
Kompozitor M.P. Musorgsky / djela i
uloge: Boris Godunov (Xenia);
Kompozitor P. Konjović / djela i uloge:
Koštana (Koštana)
|
Postoje nepotvrđene indikacije da je
pjevala i Rosinu (Seviljski brijač / G.Rossini), kao i Gildu
(Rigoletto / G.Verdi) i Tatianu (Eugene Onegin / P.I. Tchaikovsky).
Prema jednoj njenoj izjavi, uvježbavala
je Ledy Magbet D. Šostakoviča (Katarina Izmajlova) Politika 1. I
1935; 12. XI 1937.
BILJEŠKE:
1) Zürcher Zeitung 4.
i 19.VI 1937.
2) Christina de Santi (Ljubica
Stanković), Milorad Jovanović, Nikola Cvejić, Krsta Ivić, Dušan
Đorević,¨Stanoje Janković, Melanija Bugarinović, Ljubica Ljubičić,
Danica Ilić, Laza Jovanović, Danica Mastilović, Đurdevka Čakarević,
Zlata Sesardić, Miroslav Čangalović, Biserka Cvejić, Olivera
Miljaković, Breda Kalef, Nikola Matić, Milka Stojanović, Radmila
Bakočević, Radmila Smiljanić itd.
3) Otac Bahrije Nuri-Hadžić, Osman, bio
je rodom Mostarac. Završio je Mekteb, Ruždiju, Medresu i
Šerijatskosudsku školu u Sarajevu i prava u Zagrebu. Bio je
književnik, publicista (baveći se posebno raznim pitanjima islama),
profesor, državni savjetnik i veliki ljubitclj opere. Mati je bila
iz porodice Sokolović, isto tako sa veoma solidnim obrazovanjem.
4) U Srpsku muzičku školu, odn. današnju
školu "Mokranjac", a ne u školu "Stanković", kako se često greškom
navodi.
5) U polemici koja je uslijedila,
učestvovao je episkop Irinej Ćirić, upravnik pozorišta Milan Predić,
Dušan Nikolajević, Milan Vitezica i dr. (Politika, Beograd, 7, 8, 9,
12, 15. XII 1931, Pravda, 9. XII 1931, itd.).
6) Prema listu Pariser Tageszcitung od
8. VI 1937, premijeri u Zürichu su pored ostalih prisustvovali:
Darius Milhaud, Erich Kleiber, Thomas Mann, Othmar Schoeck,
E.Ansermet, W. Steinberg, Pietro Mascagni, Dusolina Giannini, Conrad
Beck, udovice F.Wedekinda i Albana Berga itd.
7) Der Tag, 5. VI 1937.
8) Jahrbuch Opernhaus Zürich 1984/85:
150 Jahre Theater in Zürich maent Opemgeschichte. Bahrija
Nuri-Hadžić: Die erste Lulu.
9) Svjedočanstva naših poznatih
dramskih, operskih i dr. umjetnika Nevenke Urbanove, Miroslava
Čangalovića, Stanoja Jankovića, Ani Radošević, Divne Đoković i dr.
Velika je zasluga Divne Đoković što su mnoge inostrane kritike o
Bahriji Nuri-Hadžić sačuvane.
10) Da bi se tekst lakše čitao, imena
stranih umjelnika u originalu navedena su u napomenama: R. Strauss,
H. Swarowsky, W. Herbert, R. Marolt, G. Szell, R. Denizler, M. Zuna,
A. Nef, J. Kripps, L. Wallerstein, W. Felsenstein, C. Koch, K.
Schmid-Bloss, M.Gutheil-Schoder, J. Thumau, Risa Stevens, Richard
Tauber, Alfred Piccaver, Asger Stig, Erik Hallström.
11) Prager Tagblatt, III 1934; Tagwacht,
III 1934; Neue Freie Presse (Wien), I 1934; XI 1937; Neues Wiener
Tagblatt, VI 1937; XI 1937; DerTag (Wien), 5.VI 1937; Politika,
Beograd novembar i početak decembra 1931; Nedeljne ilustracije,
Beograd, od 22. XI 1931: Intervju između pozorišnih kulisa - Bahrija
Nuri-Hadžić. Autor: K. Fjodorović. Napomena: Mnogi isječci iz novina
nemaju zabilježen datum i mjesto.
12) Richard Strauss, Johann Strauss,
C.W. Gluck, W.A. Mozart, C.W. Weber, G. Verdi, G. Puccini, J.
Massenet, G. Charpentier, G. Bizet, A.Berg, d’Alberti, O. Schock, N.
Brand.
13) Neues Wiener Abendblatt (3. VI); Das
Echo (2. VI); Züricher Zeitung (4.VI, 19.VI); Der Bund, Tages
Anzieger-Zürich, Prager Mittag - 4. VI; Volksrecht, St.Galler
Tagblatt, Neues Wiener Journal, Der Tag, Neues Winterthurer
Tagblatt, Frankfurte Zeitung - 5.VI; Prager Presse, Der Völkische
Beobachter - 6.VI; Le Soir, New York Times - 8.VI; Wiener Zeitung,
Gerechtigkeit - 1O.VI; Tages Anzeiger (11.VI 1937, 21.V 1939.); Le
Figaro (14.VI 1937); Times of London (25.VI, 26.VI); New York Times
(27.VI); Musical America (for July 1937). Takođe i mnoge druge
bilješke u: Wiener Bilder, Die Stunde (Wien); Wiener Tagblatt; Neue
Züricher Nachrichten; Die Front (Zürich); Prager Mittag; Prager
Tagblatt; Bemer Tagwacht; Neue Brener Zeitung; Dülach; L'Expresse de
Neuchatel; Der Sonntag; Allgemeine Musikzeilung (Leipzig); Journal
de Géneve; Basler Nachrichten; Nationalzeitung (Basel);
Schaufthauser Intelligenzblatt; La Suisse; Les Beaux Arts; Luzemer
Tagblatt; Zofinger Tagblatt; Il Dovere; Nouvelles Litteraires; The
Christian Science Monitor, etc. The New Statesman and Nation
(London), 27.VIII 1949, pages 217-8. list Das Orchester, Hamburg,
februara 1994. donio je vijest: "Umrla je prva Lulu, u Beogradu 22.
novembra 1993." (Datum je naveden pogrešno!) Napomena: postoje
desetak audio kaseta razgovora sa Bahrijom Nuri-Hadžić u periodu
1987/9.
|
|