Kolektiv Narodnog pozorišta
ONI KREIRAJU POZORIŠTE |
Postoje dvije vrste upravnika pozorišta. Jedna, ova je u ogromnoj većini,
administrativno rukovodi pozorištem. I tada je pozorište samo ustanova koja prikazuje
predstave. To je, manje ili više, upravnik koji se sticajem okolnosti nalazi na čelu
jednog teatra. Ostaje u njemu nekoliko godina, a zatim odlazi ne ostavljajući za sobom
nikakav svoj lični pečat, ništa osebujno, ništa stvaralačko. Druga vrsta, ovi su u
manjini, tek rijetki pojedinci u istoriji pozorišta, ostaje u pozorištu cijeli život,
jer je Pozorište njihov život. Oni kreiraju pozorište. Tada je u pozorištu sve
podređeno ostvarivanju jedne umjetničke koncepcije i teatar postaje žarište kulturnog
djelovanja u jednom gradu ili još šire u jednoj pokrajini. Safet Ćišić bez sumnje
pripada ovoj drugoj vrsti upravnika. Upravnika kreatora.
U svom dugogodišnjem rukovođenju mostarskim Pozorištem on je uporno i sa
strašću nastojao da jednom, po geografskom položaju, po početnom sastavu trupe, ipak,
provincijskom pozorištu da onaj oblik i one dimenzije koje će razbiti uske regionalne
okvire i time prestati da strepi od svakodnevne mogućnosti ponovnog vraćanja na pozicije
amaterizma. Prije svega, njemu je jasno da je sastav glumačkog ansambla osnovni stimulans
i osnovna baza za izlaz iz umjetničke anonimnosti i jednog tavorenja, i zato Ćišić
uporno nastoji da likvidira ona početna amaterska i poluprofesionalna obilježja, koja se
nalaze u sastavu prve trupe i prvih fosina rada ovog pozorišta. On dovodi i među prvima
angažuje cijele generacije diplomiranih studenata beogradske i zagrebačke Pozorišne
akademije, kao i jedan broj vrijednih i iskusnih profesionalaca iz drugih pozorišta i
tako postepeno razbija početnu amatersku i diletantsku osnovu. On nameće kvalitetnim
sastavom ansambla svim članovima veću odgovornost, podiže scensku kulturu i tako
postepeno ostvaruje rezultate koji svojim umjetničkim dometima tjeraju ansambl da kreće
naprijed.
Ali, Ćišić glumcima ne samo da obezbjeđuje najbolje životne uslove, već prije
svega se trudi da angažuje i iskusne i eminentne reditelje, bilo u stalnom angažmanu,
bilo kao goste (Vaso Kosić, Dr. Hugo Klajn, Dimitrije Kjestarov, Kosta Spaić, Minja
Dedić itd.), znajući da će time svom ansamblu i pozorištu pružiti mogućnost da
pod sigurnom rukom stvaralaca izrastu i nauče, a pozorište da lagano dovede do jednog
solidnog nivoa poslije kojeg je teško ići natrag i koji imperativno zahtijeva da se ide
naprijed.
|
Mostarsko ljeto ’87. - 19. Šantićeve
večeri poezije. |
Roznamedžijina džamija. Glumica Dara Stojiljkovć govori poeziju uz otvaranje
izložbe Dubravke Vojnović iz Splita. Za Safeta Ćišića je govorila ”Proljeće” Alekse Šantića. Izložbu
otvorila Inga Dragoje, istoričar umjetnosti. Na slici: Dubravka Vojnović, Safet
Ćišić, Inga Dragoje i Mara Stojanović. Pred mikrofonom: Dara Stojiljković.
Njegove naročite zasluge su u dosljednom ostvarivanju jedne dalekosežnije repertoarske
politike. On nastoji da svom gradu i području Hercegovine, na kome pozorište
djeluje, sistematski prikaže sve značajnije pisce i djela iz svjetske klasične
dramaturgije. (Šiler, Šekspir, Čehov, Gorki, Gogolj, Ostrovski, Šo, Lope de Vega,
Goldoni, Sofokle, Strinberg itd.) Međutim, on se trudi da pozorište bude u stalnom
kontaktu i sa djelima savremenih autora (Miler, Sartr, Anuj, Direnmat, Irvin Šo itd.)
Njegovim inzistiranjem i zalaganjem mostarsko pozorište održava onu divnu i
raspjevanu pozorišnu atmosferu starog Mostara okupljenog oko časopisa Zora
i pozorište prikazuje Ćorovića (”Adembeg”, dramatizaciju ”Stojana Mutikaše”, ”Zulumćara”), Šantića (”Hasanaginica”), Osmana Đikića (”Zlatija”) nastavljajući tako jednu
lijepu tradiciju. U repertoaru, ipak, ključno mjesto zauzimaju jugoslavenski pisci
(Držić, Sterija, Nušić, Kočić, Trifković, Ignjatović, Sremac, Kosor, Krleža
itd.), kao i savremena domaća drama (Hamza Humo, Skender Kulenović, Milan
Đoković, Pašalić- Žalica itd.).
Svjestan potrebe eksperimentisanja, Ćišić pokreće i otvara kamernu scenu, pod
nazivom STUDIO 64, i time pruža mogućnost glumcima i rediteljima da rade ”kabinetski” u iznalaženju kamernog
glumačkog izraza a istovremeno ljubiteljima pozorišta pruža priliku da vide i djela iz
avangardne svjetske dramatizacije.
Pored redovnih gostovanja po većim i manjim mjestima Hercegovine, Ćišić
ne zaboravlja da sa najznačajnijim predstavama mostarskog Pozorišta gostuje u Sarajevu,
Zagrebu, Beogradu, Novom Sadu.
Safet Ćišić ne zaboravlja ni onu svakodnevnu a možda i najvažniju djelatnost
jednog upravnika sa ambicijama, a to je proba i predstava. On pomno prati razvitak i
nastajanje svake predstave u svim njenim fazama. Savjetuje, pomaže, brine o disciplini,
umije da reaguje u pravom trenutku, da osjeti krizu, da podrži, da da podstrek, ali isto
tako zna da samouvjereno i pretjerano zadovoljne vrati u realnost.
Ćišić takode insistira na saradnji sa ostalim umjetničkim institucijama u Mostaru
(Srednja muzička i baletska škola, Filharmonija) i u zajednici sa njima ostvaruje
nekoliko predstava u kojima sudjeluje cio kulturni Mostar.
Safet Ćišić je spiritus movena i agens mostarskog Pozorišta. On mu je nesebično
posvetio svoje najbolje godine, utkao je u njega svu svoju strast i sve svoje sposobnosti
trudeći se da pozorište ne bude ni provincijski ni ”kulturno- prosvjetarsko”, već kuća koja njeguje
pozorišnu umjetnost, naslanjajući se na bogatu tradiciju svoga grada, ali idući u korak
sa savremenim pozorišnim stremljenjima u našoj zemlji.
Mostarsko pozorište kao cjelina je njegovo djelo, dio njegovog života, njegova
nenapisana knjiga, jedan rad i jedno žrtvovanje koje je zaslužilo da ovom prilikom
dobije priznanje. Time bi bio nagrađen ne samo Safet Ćišić za svoje djelovanje
i svoju kreaciju pozorišta, već bi bio dat podstrek i ostalim poslenicima, koji se
nalaze na kormilu ovakvih i sličnih ustanova i kojima su te ustanove, na izvjestan
način, osnovni vid njihove djelatnosti, ravan stvaralačkom naporu pisca, glumca,
reditelja ili muzičara - a ponekad, možda, i više od toga.
Kolektiv Narodnog Pozorišta u Mostaru
(Ovo je kopija originala, koji je pohranjen u Komisiji za dodjeljivanje 27. julskih
nagrada Republike BiH, recenzija je pisana 1965. godine). |
|