U radu Nasufa Fazlagića pod nazivom ”Prošlost iskićena legendama” - dvorske spletke u Hercegovini
je rečeno: U Sandalja Hranića (1370. - 1435.) u XIV vijeku u selu Cernici kod Ključa
postojala je carinarnica, trg i dubrovačka kolonija...
Cernica (malo seoce u Gatačkom polju u Hercegovini) se ponegdje u
historijskim izvorima naziva Crnica.
Postoji mišljenje da je Cernica još u rimsko doba bila trgovačko naselje
iako ovdje nema rimskih tragova osim jedne skraćenice na liticama Sarića grada...
Časopis Most br. 125-126 (36-37) za IV i V 2000. Mostar - strana 77. Cernica,
mostarska četvrt je dobila ime po Hadži Memiji, koji je bio rodom iz
varošice Cernice (Gatačko polje). Njegovih potomaka je bilo u Mostaru
1633. godine i zvali su se Cernice.
Naspram Sinan-pašine džamije, zvane i Atik (stare) džamije izgrađene
1507/8. godine sigurno najstarije džamije u Mostaru, a preko Neretve uz
desnu obalu u dubini Cerničkog polja (tada već nazvanog) gradi se malo naselje sa
prizemnim kućama (pločarama). Tu su prije bili vinogradi i kukuruzišta kao i
neobrađene parcele.
Hadži Memija iz Cernice sagradi sebi kuću, a i džamiju prije 1600. godine. Porodice
Hadžiomerovića su dosta kasnije nešto radili u ovoj džamiji pa su je stanovnici
Cernice prozvali Hadžiomerovića džamijom.
U ovom predjelu Cerničkog polja naseliše se mnoge porodice: Alajbegovića
(1754.), Aganovića (1754.), Arpadžića (1754.), Ašika (Ćumurija)
(1754.), Badžaka (1784.), Breka (1866.), Batlaka (1754.), Ćemala
(1765.), Ćumurija (1600.), Ćurića (1754.), Čolakovića (1779.), Demirovića
(1839.), Džeba (1869) - katolici, Džudža (1754.), Efica (1773.), Hadrovića
(1754.), Halebija (1754.) kažu Bišćević!? se zvao, Hadžiomerovića
(1754.), Huma (1754.), Huskovića (1849.), Huremovića (1754.), Kalajdžića
(1754.), Karabega (1765), Koludera (1875.), Kotlica (1849.), Kudina
(1877.), Kudra (1754.), Makeljića (1864.), Mezića (1772.), Milića
(1754.) - katolici, Mrkonjića (1754.), Muftića (1792.), Obada
(1780.), Omeragića (1849.), Pekušića (1875.), Popovaca (1754.), Lakišića
(1651.), Kresa (1818.), Rajkovića (1820.), Rudinaca (1818.), Stupaca
(1860.), Šapuha (1849.), Ševa (1736.), Tula (1849.), Tuta
(1844.), Velića (1754.), Vila (1767.) ili podatak iz ”Sidžila mostarskog kadije”, (Muhamed A. Mujić, strana 91)
godina 1632: 1634., Volodera (1822.) i drugih.
Mnoge od ovih porodica grade stambene objekte uz Neretvu (Nerentu) ostavljajući
prostore uz obalu, pojas za cerničke bašče, koje su se navodnjavale nekada Neretvom
i rukavcima deriza (kanala za protok vode iz rijeke Radobolje). Skoro uz svaki
stambeni objekat su lijepe kaldrmisane i okrečene avlije. Kroz pojedine su, takođe,
nekada prolazili derizi. Bašče i avlije obiluju voćem: smokve, kajsije, trešnje, nar (Mostarci
ga zovu šipkom), te raznim povrćem. Danas od mahale Cernice ostalo je vrlo malo
kontura starine. Najstarije porodice su izumrle Halebije, Rudinci, ... Nakon
posljednjeg rata ove sokake nastanjuju doseljene porodice iz ruralnih predjela, naročito
istočne i južne Hercegovine. Ruše se stari objekti i prave novi moderniji.
KULA U BLIZANCIMA
Historičar, teolog, hadži Hivzija Hasandedić tvrdi, na osnovu istraživanja i
tvrdnji istoričara Vladimira Ćorovića a u radu ”Mostar i njegova srpska
pravoslavna opština” (Beograd,
1933. godine) iz izvora samo njemu poznatih da Ćišići, Ćumurije, Džudže, Efice,
Temimi i Taslamani, te još neke mostarske porodice, a po pričanju i nekih
starijih Mostaraca vuku porijeklo iz Turske i da su njihovi preci vjerovatno
došli kao osvajači. Ovaj podatak nije čisto dokumentovan.
Na putu prema Čitluku, u selu Blizanci, do zadnjeg rata 1992. - 1995.
godine su živjele muslimanske porodice Durakovići i Đukići, dok su Efice
i Velići iz Mostara imali ovdje svoje kule i imanja.
U popisu mostarskih porodica se spominje Abdulah Efica koji je živio u Mostaru
1773. godine. Hasan efendija Efica bio je imam 1793. godine i hatib u hadži
Memijinoj džamiji u Cernici. Članovi ove porodice vršili su imamsku dužnost i u Nezir-aginoj
džamiji na Spilama (Kapetanovina). Za Nezir-aginu džamiju na Spilama
(Kapetanovina - Šemovac) Mehmed Efica je oporučio 1890. godine jedan vinograd u Cimu
od jedne i po motike (750 trsova), te odredio da se svake godine kupuju po 3 oke ulja za
džamiju i da mu se uči za dušu.(2).
Početkom prošloga stoljeća u Kuluk ulici u Potkujundžiluku, Mehmed Efica
uvakufio je dućan. Ovaj dućan od 1812. do 1814. godine držao je neki ekmekčija (pekar)
Krsto.(3).
Eficina kula u Blizancima locirana je na uzdignutoj zaravni i iz nje se kontrolisao
put Čitluk Žitomislić. Ovaj put je bio podložan napadima od uskoka
Morlaka iz Dalmacije koji su pljačkali, ubijali žene i djecu i vodili u ropstvo.
Na samoj kuli je postojao i natpis iz koga je vidljivo da je kula izgrađena 1105. (1693.)
god. Sastojala se od prizemlja i dva tavana (sprata, kata). Na istoj su vidljivi usjeci -
puškarnice, te se, zasigurno, može tvrditi da je služila, i kao tvrđava, i kao
stambeni objekat.
Eficina kula u Blizancima već odavno se nalazi u posjedu katoličke porodice Soldo.
Među Eficama je bio veoma ugledan i učen čovjek Osman Nuri Efica. Živio
je u Mostaru početkom XIX stoljeća i bio je muderis.
U popisu mostarskih prepisivača i pisaca na orijentalnim jezicima spominje se i Hasan
Efica, sin Osmanov (1786. godine).
U spisku vlasnika knjiga koji su posjedovali dva i više djela, izdvajam Saliha, sina
Idrisova Eficu i Osmana efendiju.
Iz prikupljenih podataka starih mostarskih porodica vidljivo je da su Efice
živjele, te da i danas njihovi potomci žive u desnom dijelu Mostara (Stari grad) u
mahalama Podhum, (Ograda), Cernica i lokalitet zvani Bare u Ilićima. Medu najstarijim
članovima ove porodice je Abdulah Efica. Isti je upisan u Sidžilu mostarskog
kadije koji je svjedok jednoga spora iz 1773. godine.
U Mostaru je postojao i vakuf hadži Saliha Efice, ali podaci o njemu nisu
sačuvani.
Esad Efica bio je vlasnik nekretnina u ulici Braće Ćatića 1984/5. godinu. Da
li se i danas te nekretnine vode na njemu nije mi poznato.
Nakon posljednjeg rata izgrađena je velelepna kuća Seada i Senada Efice upravo na
mjestu stare trošne kućice koja je bila u vlasništvu njihovog oca Enesa u ulici
Braće Đukića br. 3.
O HADŽI JUSUFU EFICI
Hadži Jusuf Efica je stanovao u mahali Cernica u Mostaru u drugoj
polovini XIX i početkom druge dvije decenije XX stoljeća vjerovatno u današnjoj Hadžiomerovića
ulici br. 1. Stariji Mostarac Hilmija Vila, (rođen 1923.) priča da su Efice
imale neke nekretnine u blizini novosagrađenog pješačkog mosta na Bunuru.
Da li je prije Eficinog čardaka (kuće) bio stariji objekat od današnjeg, ili je
isti čardak u kome je on stanovao, nije utvrđeno. Današnji čardak je preuređivan i
obnavljan poslije ratova. Čardak se nalazi istočno od hadži Memijine džamije.
Ima prekrasnu kaldrmisanu avliju u koju se ulazi na dvokrilnu kapiju. Nedaleko od Efica
u današnjem Ćemalovića sokaku br. 10. stanovala je nekada porodica Huma.
Potomak ovih porodica je i poznati mostarski pjesnik Hamza Humo (1895. - 1970.).
Danas je to u vlasništvu Huseina Muftića - Huse.
Efice imaju svoje nekretnine u predjelu zvanom Bare (Ilići) koje se protežu
nizvodno uz rijeku Radobolju s lijevu stranu. To nekada bijaše prekrasan prirodni
ambijent vinograda i voćnjaka. Eficine nekretnine su na kraju Bara, na
samome izlasku na put uz koji se nalazi imanje katoličke porodice Kljajo. Zna se
sigurno da tu više Efice ne žive, a nije poznato i kada će im biti omogućeno da
preuzmu svoje posjede na korištenje. Uz samo imanje sa kućom, put je bio natkriven oko
100 - 150 metara krasnom ”Eficinom odrinom”, koja bi u toplim ljetnim
danima šetačima kroz Bare pravila ugodnu hladovinu. Tu je nastala i popularna
sevdahlinka Bulbul pjeva okolo Mostara koju napisa poznati mostarski pjesnik
Aleksa Šantić (1868. - 1924.). Kroz Bare se nekada šetao i Hamza Humo.
Obojica su u Barama tražili svojoj duši smiraj i inspiraciju. Hamza bi
šetajući otišao i do svoga imanja u Cimu. Iz njegovog vinograda su se rumenile
nabrekle trešnje, zlatnožuti i zeleni grozdovi prvoklasne žilavke i modre blatine,
napukli plodovi nara (šipka), te okovijale medene smokve tenice i jedre petrovače. Na
tom svom imanju je Hamza dobio inspiraciju da napiše svoje remek-djelo Grozdanin
kikot (1927. godine).
Hadži Jusuf efendija Efica imao je zemljište 1894. godine na uglu Stefanijina
šetališta i Nove bolničke ulice (sjeverno od mostarske gimnazije). Na
sjednici Gradskoga vijeća Mostara 8.3.1894. godine zaključeno je da se otkupi
zemljište od vlasnika radi proširenja ulice, ali sporazum nije postignut. Radovi na
proširenju Stefanijinoga šetališta trebali su da otpočnu iste godine. Vjećnici
Gradskoga vijeća Mostara bili su - Blaško Zelenika za Carinu, Ahmed-beg Hadžiomerović
i Hadži Muhamed-beg Efica za Priječku čaršiju i Cernicu, za Brankovac Omer efendija
Sefić i podgradonačelnik Đorde Glavan.
O SEVDAHLINKAMA U KOJIM JE OPJEVANA MAHALA CERNICA I HADŽI JUSUF EFICA
Sevdahlinke o hadži Jusufu Efici su mogle nastati poslije 1887. godine što tvrdi Hatidža
SirćoČerić, jer su sevdahlinke iz Bosne i Hercegovine poslije donosili
iseljenici koji su se naseljavali u pojedina mjesta u Turskoj. Citirat ćemo tekst
pjesme kako je Hatidža i kazala:
Kolika je sva mostarska Cernica
još
je veća Eficina avlija.
U avliji uzrasla je sevlija,
oko nje je ozidana sofica,
tude
šedi hadži Jusuf Efica.
Gledala ga vjerna ljuba s’ pendžera:
”Vidi, majko, tvog Jovana -
Jusufa,
Maru voli, a mene ne voli,
da Bog da ga pozobala zemljica”!
Falio se žuti limun kraj mora:
Imal’ iko danas lipši od mene?
Sva gospoda šerbet
pije od mene,
I ja znadem da ga
piju bez mene.
Nije šerbet već
studena vodica,
pokraj vode od
sedefa šćemlija,
na šćemliji
hadži Jusuf Efica!
Posljednju sevdahlinku za arhiv RTV Sarajeva i RTV BiH snimili su solisti:
bard bosanskohercegovačke sevdahlinke sada rahmetli gosp. Zaim Imamović, te Mile
Petrović i Ljubica Berak između 1965. i 1980. godine, ali sa obrađenim
tekstom.
O KAZIVAČU TEKSTOVA OVIH PJESAMA HATIDŽI SIRĆO-ČERIĆ
Iz naučnog rada Alije Nametka izdvojit ću njegova kazivanja o svome kazivaču -
pjevaču Hatidži, kćeri Ahmeta - čauša Sirćo koja je rođena u Mostaru
1887. godine. Iselili su joj se roditelji u selo Džardinu kod Turgutlua
(Turska). Odnijeli su Hatidžu kada joj je bilo 40 dana. Udavala se dva puta,
za Bračkovića rođenog Trebinjca koji je poginuo u Balkanskom ratu,
a drugi put za Omeragu Čerića, porijeklom Ljubušaka. Ona je slušala
pjesme od doseljenika koji su se tu naselili prije njenog rođenja i od onih koji su se
kasnije naseljavali.
Pjesme je pribilježio Alija Nametak od Hatidže Sirćo-Čerić 31.8.1967.
ČEŠKI ISTRAŽIVAČ LUDVIK KUBA
U svojoj knjizi ”Pjesme i napjevi iz
Bosne i Hercegovine” češki
etnomuzikolog, putopisac i slikar Ludvik Kuba prikupio je 1127 pjesama na
proputovanju po Bosni i Hercegovini 1893. godine. U mjesecu februaru 1893. godine
pjesme je sakupljao po Hercegovini. Predao ih je Gradskom zemaljskom muzeju u
Sarajevu 1906. godine. Rođen je u Podjebradima 1863. godine (Češka).
Kolika je ta misirli Cernica,
još je više mojoj, dragoj
avlija.
Sa
kraja njega đul - beharom prostrta.
Na njoj sjedi hadži Jusuf
Efica;
na
krilu mu Kovagina Fatica,
pa je ljubi s desnu stranu
solufa,
ona
njega pokraj mrkog fesića.
Kad
mu Fata na krilašcu zaplaka...
Tekstovi pjesme su vjerovatno nastali daleko prije dolaska češkoga istraživača. Pored
ovih pjesama pribilježio je još nekoliko pjesama o Mostaru. Tekstopisac ove
pjesme je nepoznat.
Ovu mostarsku sevdahlinku za arhiv RTV Sarajevo snimila je primadona
bosanskohercegovačkog sevdaha Izeta Selimović zvana Beba, udata Šačić, te Šabanagić.
Tekst je obradio i muziku komponovao poznati kompozitor mnogih narodnih tekstova i muzike,
harmonikaš Ismet Alajbegović zvani Šerbo (umro 1987. godine u Sarajevu).
Ovu sevdahlinku je uvrstio u svoju knjigu, 101 sevdalinka (1977. godine) Munib
Maglajlić pod brjem 57. na str. 75. Ostaviše nam je u amanet da je čuvamo i
prenesem na mlade. I tako nam ostade sjećanje na Efice a i njihove potomke.
NAPOMENA:
1. Porodice koje su stanovale ili i danas stanuju u mahali Cernica, stavljeni su po
sjećanjima Mostaraca i spisak je sigurno nepotpun. Sve do polovine XVII stoljeća nije
bilo prezimena. Naročito su stavljana prezimena radi lakših oznaka ličnosti u državnim
komunikacijama sa pojedinim licima. Prezimena su uzimana na osnovu prikupljenih podataka
iz raznih porotokola, sidžila mostarskog i blagajskog kadije, zatim raznih tapija iz
turskoga perioda, rođenih, vjenčanih i umrlih, te sa epitafa sa nadgrobnih spomenika. Uz
svako nabrojano prezime stavljena je godina življenja u Mostaru. Nakon posljednjeg rata
1992. - 1995. godine mnogi stanovnici su u progonstvu i izbjeglištvu po bijelome svijetu.
2. Arhiv Vakufskog Povjerenstva Mostar (AVPM) akt. br. 135/1891.)
3. Spomenici kulture turskog doba u Mostaru (1980. godine) Hivzija Hasandedić.
|